آژانس انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد به نظر می‌رسد کره شمالی فعالیت راکتور‌های هسته‌ای خود را از سر گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کره شمالی یک راکتور هسته‌ای تولید کننده پلوتونیوم را که در ساخت سلاح‌های هسته‌ای کاربرد دارد مجدداً راه اندازی کرده است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره راکتور ۵ مگاواتی در یونگ بیون، مجتمع هسته‌ای کره شمالی آمده است: هیچ نشانه‌ای از فعالیت راکتور از اوایل دسامبر ۲۰۱۸ تا اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ وجود نداشت. با این حال، از اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ نشانه‌هایی از جمله تخلیه آب خنک کننده دیده می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی این گزارش را سالانه قبل از نشست کشور‌های عضو خود منتشر می‌کند. آژانس در ماه ژوئن هم اعلام کرده بود نشانه‌هایی از بازفرآوری پلوتونیوم از سوخت راکتور مصرف شده که در ساخت و تولید سلاح‌های هسته‌ای کاربرد دارد در یونگ بیون کره شمالی به چشم می‌خورد.

در بیانیه این آژانس آمده است: نشانه‌های جدید از عملکرد راکتور ۵ مگاواتی و آزمایشگاه رادیو شیمیایی در کره شمالی بسیار نگران کننده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۹ که کره شمالی بازرسان این آژانس را از کشورش اخراج کرد هیچ دسترسی به راکتور‌های هسته‌ای کره شمالی ندارد.

کره شمالی از آن زمان به بعد تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گرفته و در سال ۲۰۱۷ آخرین آزمایش هسته‌ای را انجام داده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال حاضر از طریق تصاویر ماهواره‌ای فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را زیرنظر دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
سربه سر کره شمالی میگذارند بدون توجه به تبعات حرفها وکارهایشان همین روزها هستکه کره جنوبی هم با کره شمالی متحد میشود یعنی کره جنوبیها با اینهمه عجایب وامپراطورهای خیالیش به اندازه افغانستانیهاهم عرضه وغیرت ندارند که امریکائیهارا اخراج کنند
آخرین اخبار