کارشناس سیاست خارجی گفت: رئیسی با حذف دلار از معاملات، آمریکایی‌ها را مجبور به دادن امتیاز در مذاکرات برجام می‌کند.

احمد بخشایشی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به صحبت های تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با «جوزف بورل» نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی مبنی بر اینکه برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد قابل قبول است، گفت: حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست احیای برجام در وین، هزینه را بالا برده و گفته که حضور ایران مشروط به چارچوب برجام است و نه فراتر از آن، لذا آمریکایی‌ها حق وارد کردن مسائل جدید به این توافق نامه را ندارند.

وی با اشاره به تاکید جوزف بورل مبنی بر اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین، اظهار کرد: نشست احیای برجام باید هرچه زودتر برگزار شود، چراکه هم آمریکا و هم ایران مایل به احیای این توافق نامه هستند، در حال حاضر تنها مشکل آمریکایی‌ها، شرط ایران است که آنها باید تضمینی دهند که از برجام خارج نمی‌شوند.

بخشایشی با اشاره به اینکه دادن تضمین آمریکا برای خارج نشدن از برجام به معنی تنظیم قرارداد جدیدی است، بیان کرد: آمریکایی‌ها معتقدند که اگر قراری بر تنظیم توافقی جدید باشد، ما هم باید درباره مسائل منطقه و موشکی ایران بحث کنیم، اما این گفته آنها بی دلیل است چراکه یک بار ایران در چارچوب برجام توافقی را با آنها کرده و این کشور عدم پایبندی خود را نشان داده است.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه به گمانم امیرعبداللهیان، سید عباس عراقچی را مسئول مذاکرات برجام می‌کند، اظهار کرد: عاقلانه‌ترین کار، ابقای تیم مذاکره کننده قبلی برجام است، چراکه با شناختی که عراقچی از مذاکرات برجام دارد، کارها رو به جلو پیش می‌رود، البته تفاوتی که تیم مذاکره کننده برجام دولت سیزدهم با دولت دوازدهم دارد، دستورات بالایی است که از سوی حجت الاسلام رئیسی و شورای امنیت ملی به امیر عبداللهیان و عراقچی داده می‌شود، به هر حال احیای توافق برجام، دستاورد خوب و کافی است و ما به دنبال فراتر از آن نیستیم.

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به رویکرد رئیسی نسبت به سیاست خارجی و اولویت قرار دادن تعامل با کشور‌های همسایه، بیان کرد: غربی‌ها با دیدن پیشبرد اهداف سیاست خارجی دولت سیزدهم در منطقه به تکاپو افتادند تا زودتر برجام را احیا کنند، اما در کل با توجه به سابقه ۴٠ساله ایران و آمریکا که بسیار پر تنش بوده، رابطه با روسیه و چین و بستن قرارداد‌های بلند مدت با این کشور‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

بخشایشی با اشاره به اینکه حجت الاسلام رئیسی سیاست مقاومت را در مذاکرات برجامی به کار می‌گیرد، گفت: در دولت گذشته اقتصاد به برجام گره خورده بود، آن‌ها فکر می‌کردند که هرگونه سرمایه گذاری خارجی باید باشد، اما حجت الاسلام رئیسی نگاهی چند جانبه داشته و مایل به توافق با روسیه، چین، عراق، افغانستان و... است.

وی با اشاره به تلاش رئیسی برای حذف دلار در مبادلات تجاری، اظهار کرد: خارج کردن دلار باعث می‌شود آمریکایی‌ها با دیدن اینکه ایران تحریم‌ها را از طریق حذف دلار در مبادلات تجاری دور می‌زند، امتیاز بیشتری در توافق برجام به ما می دهد و قدرت چانه زنی ما را بالا می‌برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
اگر دوباره با این بدعهدها و پیمان شکن ها مذاکره کنیم تمام دنیا به حماقت ما میخندن.
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
به حماقت ما نمیخندن به حماقت شما میخندن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
والله به خدا تمام دنیا از برجام ما عبرت گرفت ما خودمان عبرت نگرفتیم.کره شمالی عبرت گرفت چین عبرت گرفت روسیه عبرت گرفت ونزوئلا عبرت گرفت فهمیدن اینا اصلا قابل اعتماد نیستن اما ما عبرت نگرفتیم و میخواهیم دوباره مذاکره کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
مذاکره بی مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
ادامه توافق برجام بر عهده ما نیست.ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم.هیچ مذاکره دیگری در کار نیست.اونا هیچ تهعدی انجام ندادن و دوباره ما را پشت میز مذاکره بنشانن؟این توهین به ملت ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
اگر ایران دوباره سر میز مذاکره بنشینه یعنی اونا هم دوباره میتونن بزنن زیر تعهداتشون
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
ته میز مذاکره بنشینه چی?/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
هیچ مذاکره ای در کار نیست.فقط عمل به برجام مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
یکبار مذاکره کردیم برای 7 پشتمون کافیه.از کجا معلوم دوباره زیر تعداتشون نزنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
این دیگه چه جور کارشناسی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما دیگه برای برجام هیچ مذاکره ای نداریم.توافق صورت گرفته و اونا به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردن و ما همه تعهدات را بدون گرفتن هیچ امتیازی انجام دادیم.حالا باید چانه زنی هم بکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چشمشون کور خودشون باید به برجام برگردن و به تعهدات خود عمل کنن اون موقع به برجام عمل شده.ما دیگه نیازی به مذاکره مجدد نداریم
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
چشمشون کور?
خوب مذاکره نمیکنن تحریم میکنن
آخرین اخبار