استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون ۳۱ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۸ سال این استان در برابر بیماری کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند که این میزان از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک از مجموع ۳۳ شهرستان گرفتار شیوع کرونا در خراسان رضوی، ۲۹ شهرستان در وضعیت قرمز، سه شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

او افزود: از اواخر خردادماه که موج پنجم شیوع کرونا در خراسان رضوی آغاز شد، بیش از دو ماه مجموعه کادر درمان، مسئولان و مردم خراسان رضوی به ویژه مشهد را درگیر کرد و شاهد افزایش ابتلای به بیماری کووید ۱۹، بالا گرفتن سرعت شیوع ویروس دلتا کرونا و پر شدن مراکز درمانی و بهداشتی دولتی و خصوصی از بیمار بودیم بنابراین این شرایط اضطراری نیاز به سازماندهی جدیدی داشت به همین منظور قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در استانداری خراسان رضوی با بهره گیری از ظرفیت‌های متعدد استانی شکل گرفت و دبیرخانه و کمیته‌های ذیل آن برای مدیریت بخش‌های مختلف به صورت شبانه روزی فعال شد.

کرونا ظرفیت اشغال هتل‌ها را به زیر ۱۵ درصد رساند

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: کمیته حمل و نقل ذیل این قرارگاه با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تشکیل شد تا ورودی و خروجی خودرو‌ها در مبادی ۶ گانه استان را تحت کنترل قرار دهد که از ورود ۸۸ درصد از خودرو‌های غیربومی به استان جلوگیری شود، همچنین ظرفیت اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی خراسان رضوی که پیش از اعمال محدودیت‌ها ۶۷ درصد بود، به کمتر از ۱۵ درصد رسید.

معتمدیان بیان کرد: پس از تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا و اعمال محدودیت ها، میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی، که پیش از این در کشور و خراسان رضوی به کمتر از ۳۵ درصد رسیده بود، با تدابیر اتخاذ شده و همکاری مردم در خراسان رضوی به بالای ۸۰ درصد رسید.

او تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا در خراسان رضوی تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند و آمار ترخیص بیماران استان به روزانه ۵۰۰ نفر رسیده است که در این زمینه نباید از زحمات شبانه روزی کادر درمان و پزشکان غفلت کرد.

واکسیناسیون ۳۱ درصدی جمعیت هدف

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: تاکنون ۳۱ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۸ سال این استان در برابر بیماری کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند که این میزان از میانگین کشوری بالاتر است.

معتمدیان با اشاره به هدفگذاری ستاد استانی مقابله با کرونا مبنی بر واکسینه شدن روزانه ۱۰۰ هزار نفر، اظهار کرد: بخشی از ظرفیت‌های استان اعم از دانشگاه‌ها، هلال احمر، نیروی زمینی ارتش، سپاه و نیرو‌های مسلح و بخش خصوصی به کار گرفته شده‌اند تا بتوان ظرفیت واکسیناسیون را در استان افزایش داد.

او افزود: با توجه به امیدواری که ریاست جمهوری در ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تامین واکسن مورد نیاز به ملت داده‌اند، هم اینک ۴۵ هزار نفر به صورت روزانه در ۶۵ مرکز تجمیعی واکسیناسیون و مراکز غیرتجمیعی خراسان رضوی واکسینه می‌شوند که با ورود واکسن و به کارگیری همه ظرفیت‌های استان، شتاب واکسیناسیون افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی از استان‌هایی است که نسبت به واردات واکسن اعلام آمادگی کرده و در این زمینه فعالان بخش خصوصی و آستان قدس رضوی مهیای انجام واردات شده‌اند که امید است با گسترش واکسیناسیون، میزان فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش یابد، هم اینک نیز با انجام واکسیناسیون، میانگین سنی فوتی‌ها نسبت به موج قبل شیوع کرونا در استان پنج تا ۶ سال و میانگین سن بستری شدگان نیز ۶ تا ۷ سال کاهش یافته است.

معتمدیان همچنین با اشاره به ورود نیروی زمینی سپاه برای مقابله با کرونا بیان کرد: فردا شاهد افتتاح بیمارستان صحرایی ۹۶ تختخوابی در خراسان رضوی خواهیم بود، در شهرستان‌های مختلف استان نیز اقدامات برای توسعه تجهیزات بیمارستانی و تسریع واکسیناسیون در حال انجام است، به طوری که روز گذشته در کمتر از دو ساعت ۱۰۰ کپسول اکسیژن برای یکی از مراکز درمانی نیشابور تامین شد.

او تصریح کرد: تصمیمات توسط ستاد ملی مقابله با کرونا با مسئولیت رئیس جمهوری در سطح کلان کشور اتخاذ می‌شود و ستاد استانی مقابله با کرونا موظف به نظارت بر اجرای مصوبات ستاد ملی و هماهنگی بین دستگاه‌ها برای اجرای آنها، رصد شیوع بیماری و انجام حمایت‌های لازم است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: هم اینک ممنوعیت ورود خودرو‌ها با پلاک غیربومی به شهر‌های خراسان رضوی که تا پنجم شهریورماه اجرا می‌شد، برداشته و فقط اعمال جریمه نسبت به این خودرو‌ها انجام می‌گیرد و سفر‌های بین استانی برای خودرو‌ها همچنان ممنوع است.

معتمدیان اظهار کرد: افزون بر مجموعه‌های بازرسی و دستگاه‌های نظارتی در حوزه کرونا و دفتر بازرسی و کمیته نظارت زیر نظر استانداری، نظارت نامحسوسی نیز از مراکز درمانی و بازدید‌های سرزده‌ای نیز از این مراکز در مشهد و شهرستان‌های مختلف انجام می‌شود.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
مسلما واکسن تاثیر بسیار زیادی بر مرگ و میر و شدت بیماری دارد و ای کاش این روند زدتر انجام می شد و یا به آن سرعت می بخشیدند