به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، احتشام رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان جنوبی در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی گفت: پیشنهاد این است تا جهاد کشاورزی قیمت پایه زرشک تازه را مشخص و سپس به معنای واقعی صندوق حمایت از محصولات کشاورزی وارد میدان شود و به کشاورزان کمک کنند.
او با بیان اینکه شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از تالارها و رستورانها هم در کاهش قیمت و مصرف زرشک تأثیرگذار بوده است افزود: یکی از درخواستهای زرشک کاران این است که یک قیمت منصفانهای با توجه به هزینه تمام شده تولید، تعیین شده و این قیمت حفظ شود؛ باید موانع پیشرو صادرات این محصول هم به صورت جدی برداشته شود.
احتشام با بیان اینکه اتاق بازرگانی خواهان ساماندهی بازار محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، زعفران و عناب است اظهار کرد: باید برای بازاریابی محصولات کشاورزی برنامهریزی به موقع داشته باشیم.
رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه باید برای بازاریابی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی راهکارهای عملیاتی ارائه و اجرایی شود تصریح کرد: باید صادرکنندگان و سرمایهگذارانی که در زمینه محصولات استراتژیک استان سرمایهگذاری میکنند، مورد حمایت قرار گیرند.
او با بیان اینکه در چهار ماه نخست امسال ۱۹۰ تن زرشک از خراسان جنوبی صادر شده است بیان کرد: این حجم از صادرات نسبت به ۲۲ هزار تن تولید این محصول در استان رقم بسیار ناچیزی است.
بیشتر بخوانید
احتشام بیان کرد: ۳۶ هزار خانوار در خراسان جنوبی از محل تولید زرشک امرار معاش میکنند و ۹۸ درصد تولید زرشک ایران در این استان است.
رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان جنوبی با بیان اینکه سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان تولید میشود تصریح کرد: رقم صادرات این محصول بسیار ناچیز است به طوری که در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۸۰ تن صادرات زرشک در کشور تولید شده که پارسال این مقدار به ۳۲۰ تن کاهش یافته است.
او نبود صادرات یا صادرات ناچیز زرشک را مشکل اصلی امروز کشاورزان زرشک کار خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اقدامات خوبی برای معرفی محصول زرشک انجام داده که در افزایش صادرات محصول تأثیرگذار بود به طوری که قبل از سال ۹۵ صادرات این محصول سالانه کمتر از ۱۰۰ تن بود.
احتشام عنوان کرد: برای معرفی زرشک در سطح جهان سایت تخصصی طراحی و بروشور تخصصی به زبان انگلیسی تهیه و به تمامی سفارتخانهها ارسال شده و در تمامی نمایشگاههای بینالمللی حضور فعال برای معرفی این محصول صورت گرفته، اما این اقدامات نتوانسته رقم صادرات را به صورت چشمگیر افزایش دهد.
انتهای پیام/ س