فعال سیاسی اصلاح طلب درباره جریانات و احزاب سیاسی مختلف در کشور توضیح داد.

حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اولویت جریان‌های سیاسی بر احزاب سیاسی، بیان کرد: این مطلب درستی است، زیرا در تمام ایام بعد از انتخابات توسعه سیاسی در کشور توفیق بیشتری پیدا کرد، دوران فضای سیاسی کشور بازتر شد و شکوفایی بیشتری اتفاق افتاد. اما به دو دلیل عمده همچنان هرگز دولت حزبی نداشته‌ایم و همواره صرفا دولت جریانان سیاسی را شاهد بودیم.

او در تشریح دلیل نخست گفت: اساس ساختار حقوقی نظام انتخاباتی مان حزبی نیست و در قانون انتخابات هیچ گونه کرسی ویژه‌ای نه در مجلس نه در شورای شهر و نه در انتخابات ریاست جمهوری به احزاب اختصاص داده نشده است؛ البته احزاب هم مشارکت کرده و ائتلاف‌هایی را شکل می‌دهند؛ برای مثال اجماع بر سر یک لیست واحد خواهند داشت.

فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به قانون انتخابات سایر کشورها، افزود: ما در قانون انتخابات بسیاری از کشور‌های دیگر شاهد چنین مواردی نیستیم؛ برای مثال در بسیاری از کشور‌های دیگر بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از کرسی‌های مجلس به نامزدهای حزبی اختصاص داده می‌شود؛ برای مثال وقتی فردی شروع به تبلیغات انتخاباتی می‌کند در روی پوسترش مشخص می کند که نماینده کدام حزب است و در بین ۳۰ تا ۵۰ درصد هم به نامزد‌های مستقل رای می‌دهند که عضو هیچ حزبی نیستند. اما در نظام انتخاباتی ما احزاب جای روشنی ندارند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره دلیل دوم این موضوع هم بیان کرد: علاوه بر این ما فرهنگ کار جمعی و حزبی را در کشور نداریم و در فرهنگ سیاسی ما هنوز کار حزبی و فعالیت حزبی غلبه ندارند و افراد ترجیح می‌دهند که وابستگی‌های حزبی خود را کتمان کنند و یا حتی خود را مستقل نشان دهند، برای مثال در همین انتخابات شاهد بودیم بسیاری از کاندیداها اعلام می‌کردند که من مستقلم و این مستقل بودن انگار به یک امر پسندیده تبدیل شده و حزبی بودن به معنای یک وابستگی است که خوب نیست و در فرهنگ سیاسی ما هم متاسفانه فرهنگ جمعی و کار جمعی در غالب یک سازمان سیاسی و حزبی جا نیفتاده است و هر دوی این موضوعات باعث می‌شود که این اتفاق رخ دهد.

وی با اشاره به آسیب شناسی این امرخاطر نشان کرد: آسیب عمده اش همان اصطلاحی است که گفته می‌شود «کی بود کی بود من نبودم»، زیرا زمانی که یک حزب مشخص شناسنامه دار که دفتر دارد، دبیرکلش مشخص است و دفتر سیاسی اش هم معلوم است ابهامی وجود ندارد که چه کسی مسئولیت را در دست گرفته است.

نقاشی در تشریح بیشتر این امر خاطر نشان کرد: وقتی شما با حزب موتلفه اسلامی یا اتحاد ملت مواجهید آنها سایت و دفتر رسمی دارند و همه چیز شفاف است؛ اما در فرآیند مسئولیت جریانی این مساله باعث می شود که شفافیت سیاسی در کشور کم شود یعنی به جای کار سیاسی و حزبی انجام دادن و دولت و فراکسیون‌های حزبی در مجلس داشتن ما همین عنوان‌های جریان کلی اصولگرایان انقلابی بودن اصلاح طلبان را شاهدیم که این عناوین هرچقدر کلی‌تر باشند از شفافیت به دور هستند، اما هرچقدر که جزئی‌تر باشند مثل کارگزارن و اتحاد ملت به شفافیت سیاسی بیشتر نزدیک خواهیم شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار