معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین گفت: ۳ درصد چاقی و اضافه وزن دانش آموزان با اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی در استان قزوین کاهش یافت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، عین اله صادقی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین از شرکت ۲۳۰ هزار دانش آموز قزوینی در طرح کوچ خبر داد و گفت: ۳ درصد چاقی و اضافه وزن دانش آموزان با اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی (کوچ) در این استان کاهش یافت.

صادقی افزود: طرح کوچ نام طرحی است که آموزش و پرورش کشور به منظور کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در دستور کار قرار داد و هدف از اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی، ترویج سبک زندگی سالم، کاهش نرخ چاقی و مدیریت وزن خویش، یافتن نسلی شاداب و با نشاط و بالا بردن سواد سلامت در بین جامعه است، در این طرح دانش آموزان به چهار دسته وزن زیر طبیعی (لاغر)، طبیعی، اضافه وزن و چاق تقسیم می‌شوند که در این طرح مخاطبان ما ۲ گروه آخر هستند.

او اضافه کرد: بی تحرکی، مصرف فست فود و غذا‌های مضر باعث بروز پدیده چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان شده است و براساس بررسی‌های انجام‌شده ۲۸ درصد از دانش آموزان اضافه وزن دارند و نیازمند ورزش، تحرک و اصلاح تغذیه هستند.

صادقی در ادامه گفت: در سال تحصیلی گذشته ۲۳۰ هزار دانش آموز در اجرای طرح ثانویه کوچ قرار گرفتند و در بررسی اولیه اجرای طرح ۲۸ درصد دانش آموزان استان دارای اضافه وزن و چاقی بودند که در مدت ۶ ماه اجرای این طرح در سطح مدارس استان شاهد کاهش  ۳ درصدی چاقی و اضافه وزن دانش آموزان بودیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین در ادامه به طرح حیاط پویا اشاره کرد و گفت: این طرح به منظور استفاده بهینه و حداکثری دانش آموزان از فضای موجود در مدارس و به منظور پیشگیری از کم تحرکی و افزایش میزان تحرک دانش آموزان و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن و همچنین ایجاد نشاط و شادابی راه اندازی شده است.

او افزود: این طرح از سال ۹۲ دراستان آغاز شده و با طراحی و ترسیم بازی‌های جذاب بر روی زمین و دیوار‌های مدارس دانش آموزان ترغیب به فعالیت می‌شوند.

صادقی اضافه کرد: تعداد مدارس در اجرای این طرح در سال ۹۲ تنها ۱۴۰ واحد آموزشی بود که در سال ۹۹ به ۸۵۰ واحد آموزشی رسید.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین  در ادامه گفت: در حال حاضر تعداد ۳۶ سالن و مجموعه ورزشی در استان فعالیت دارند که تعدادی از این سالن‌ها در هشت سال گذشته افتتاح شده اند و شش سالن ورزشی و استخر نیمه کاره در سطح استان داریم که هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است.

استان قزوین دارای ۲۳۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است که سلامتی روانی و جسمی بخش عظیمی از آینده سازان جامعه از سنین هفت تا ۱۸ سال در حوزه تربیتی برعهده آموزش و پرورش است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.