سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میبد از مرمت کاروانسرای شاه عباسی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، مهرداد ذوالفقاری سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میبد گفت: مجموعه کاروانسرا‌های تاریخی شاه‌عباسی میبد، به‌ عنوان کاندیدای ثبت جهانی در پرونده کاروانسرا‌های ایرانی قرارگرفته است.

او ادامه داد: به‌ منظور آماده‌سازی این کاروانسرا برای حضور ارزیابان ثبت جهانی اقدامات پاک‌سازی، حفاظتی و مرمت اضطراری داخل و محوطه پیرامون کاروانسرا آغاز شده است.

ذوالفقاری اضافه کرد: مجموعه کاروانسرای میبد در راه ری _کرمان و همچنین راه موسوم به راه کربلا قرار گرفته است که هسته بنیادین یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های راهداری بوده و بنا‌هایی مانند چاپارخانه، آب انبار و یخچال و قبر‌های سپرده‌ای برای انتقال اموات به سمت عتبات عالیات را شامل می‌شود.

او ادامه داد: مهم‌ترین اقدامات اجرایی در این بنا اجرای جام خانه و آجر فرش پشت بام، اجرای کاه گل بدنه، مرمت قسمت‌های آسیب دیده سقف و بدنه غرفه‌های کاروانسرا، اصلاح و اجرای تأسیسات برق، مرمت درب‌های چوبی، اجرای کف سازی قسمتی از کوچه پشت کاروانسرا و اصلاح ناودان‌های پشت بام است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میبد اظهار داشت: این بنای به جا مانده از دوران صفوی، هنوز جایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده و به‌عنوان یک نقطه زنده شهر محسوب می‌شود که اکنون محل تولید و عرضه محصولات صنایع‌دستی بومی میبد است.

ذوالفقاری گفت: این بنا با شیوه چهار ایوانی و با آجر ساخته شده و دربردارنده هشتی ورودی، حیاط مرکزی، حوض‌خانه، مهتابی، فضا‌های سرپوشیده خاوری و باختری و تعداد یک‌صد اتاق برای استفاده کاروانیان است.

کاروانسرای شاه‌عباسی میبد در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.