به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل در جریان بازدید از مسیر راه آهن اردبیل_ میانه که با حضور نمایندگان اردبیل در مجلس و معاون وزیر راه و شهرسازی انجام شد گفت: خوشبخانه تمام مسیر باز گشایی شده و از ۲۴ کیلومتر تونل تنها لای نینگ ۴ کیلومتر باقی مانده که درآینده نزدیک این ۴ کیلومتر نیز انجام میشود.
او با بیان اینکه تمام پلهای سخت و خاص با قدرت تمام در حال اجرایی شدن است افزود:۵کیلومتر طول پلها در این مسیر لست که بزرگترین پل، پل سارای است و بزرگترین پلها و دهنهها در راه آهن اردبیل بوده است که تا پایان آذر ماه عملیات کلیه پلها به اتمام میرسد.
استاندار اردبیل ادامه داد: متاسفانه در هر برنامه ریزی زمان بندی افزایش قیمت مصالح را شاهد بودیم که اجرای پروژه را به تعویق میاندازد، اما تا کنون هر آنچه که پیمانکاران صورت وضعیت داشتند پرداخت، یا تامین اعتبار کامل شده است.
بهنام جو با اشاره به اینکه ۲۰۰میلیارد تومان منابع از سوی شرکت زیرساخت آماده پرداخت است گفت:در کنار آن ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نقدی در ۲ ماه گذشته از محل سفر ریاست جمهوری به پروژه تزریق شد که تمام قطعات جان تازهای گرفت.
او اظهار کرد: در حال حاضر این پروژه ۱۲هزار تن میلگرد و ۷۰هزار تن سیمان نیاز دارد و با هماهنگیها و پیگیریهایی که صورت گرفته با تامین اعتبار لازم این مصالح در اختیار پیمانکاران قرار میگیرد.
استاندار اردبیل اضافه کرد: در جلسه امروز ال سی این مصالح با حضور نمایندگان و معاون وزیر صورتجلسه میشود تا با همکاری بانکها ال سی باز خواهد شد و از طریق استانداری اردبیل کل میلگرد و سیمان مورد نیاز تامین اعتبار میشود.
بهنام جو تصریح کرد: در این پروژه سخت همه قطعات طبق برنامه زمان بندی شده در حال انجام است و پیمانکاران با جدیت تمام در تمام قطعات فعال هستند و سختی کار مسیر تمام شده است.
او با بیان اینکه از سمت میانه نیز عملیات ریل گذاری آغاز میشود افزود: تقریبا بصورت منقطع ۱۴۵کیلومتر مسیر آماده ریل گذاری است و به جهت سخت بودن مسیر دسترسی باید از دو جبهه ریل گذاری انجام شود و در هر ماه و یا دو هفته یک بار از پروژه بازدید به عمل میآید و تغییرات جدیدی در مسیر مشاهده میشود که جای امیدواری بسیاری برای مردم استان دارد.
استاندار اردبیل ادامه داد: علاوه بر این راه آهن اردبیل به سمت پارس آباد مغان مطالعات اولیه و توجیه اقتصادی در سال گذشته توسط سازمان همیاری شهرداریهای استان انجام گرفت و امسال با ردیف اعتباری که دارد مشاور مستقل از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی خواهد شد تا یک پروژه مستقل دیگر در استان اجرا شود.
بهنام جو در رابطه با اجرای بارانداز ریلی در شهرستان پارس آباد نیز گفت: همه اقدامات لازم که بر عهده جمهوری اسلامی ایران بوده است اعم از مکان یابی، مطالعات، اخذ مجوزهای لازم و کاملا انجام شده است و در تعهدات کشور آذربایجان نیز نقشه را راه آهن این کشور آماده کرده و منتظر تایید نهایی دولت هستند.
او اضافه کرد: در دیدار اخیر با شاهین مصطفی اف با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان محترم استان تاکید بسیاری برای صدور مجوز لازم از سوی دولت آذربایجان شد که با صدور مجوز و اجرای این بار انداز تحول اساسی اقتصادی در منطقه رخ خواهد داد.
استاندار اردبیل در رابطه با توجیه اقتصادی مسیر راه آهن اردبیل_میانه گفت: گر چه این مسیر سخت بوده، اما کوتاهترین مسیر برای رسیدن به راه آهن میانه بوده و از نزدیکی شهرستانهای خلخال و کوثر عبور کرده که این شهرستانها نیز برای ما دارای اهمیت است و با همه سختیها تا پایان سال کل پروژه جمع خواهد شد.
در ادامه بازدید از قطعات پروژه راه چهار بانده اردبیل به سمت سرچم نیز بازدید شد و خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی تامین اعتبار لازم به مبلغ۴۰۰میلیارد تومان برای چهار بانده کردن مسیر از محل انعقاد قرار داد با بانک صادرات طبق ماده ۵۶ خبر داد.
انتهای پیام/ح