دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک روز واحد به نام روز خلبان و هوانیروز اختصاص یافت.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی، رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفتگو کرد.

سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه اظهار کرد: با تجربه دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، اهمیت وجود "نیروی هوایی" را ملموس و محسوس درک کرده‌ایم و "نیروی هوایی" شاید قابل مقایسه با نیرو‌های دفاعی دیگر جمهوری اسلامی ایران نباشد؛ درحقیقت نیروی هوایی هر زمانی در دوران دفاع مقدس عملیات می‌کرد "عزت ملی" در کنارش شکل می‌گرفت و احساس افتخار، امید به پیروزی در ذهن‌ها و دل‌ها نقش می‌بست. البته اهمیت محوری نیروی زمینی در جغرافیا و باز پس‌گیری نقاطی که در جنگ از ما گرفته شد، اهمیت کانونی داشت. در عین حال جایگاه نمادین "نیروی هوایی" هم در دهه فجر با خواندن سرود دسته جمعی در محضر امام خمینی (ره) غرور آفرین بود و هم در مانور نظامی هوانیرو در محضر امام راحل و هم نقش‌های آفزینی‌های دوره جنگ و شرایط اضطراری کشور ماندگار و جاودانه است.

 سعیدرضا عاملی ادامه داد: واقعیت این است که همراهی ارتش با انقلاب اسلامی از همان آغاز یکی از هنر‌های امام خمینی (ره) بود که تفضل الهی در آن دیده می‌شد. بدون لطف خداوند پیروزی انقلاب اسلامی محقق نمی‌شد و نیز نیرو‌های مسلحی که درواقع پایه حمایت و تضمین نظام سلطنت پهلوی بودند، به صورت خودجوش در خط نیرو‌های انقلابی قرار گرفتند و منشاء پیروزی انقلاب اسلامی و تضمین ادامه راه آن شدند.

ناکامی بیداری اسلامی و عدم همراهی ارتش کشور‌های منطقه

استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به شکل گیری جریان بیداری اسلامی در کشور‌های منطقه بیان کرد: یکی از دلایل شکست کشور‌هایی که بیداری اسلامی در آن‌ها اتفاق افتاد؛ خیانت نیرو‌های ارتشی آن کشور‌ها بود. اگر ارتش‌ها و سیستم امنیت و اطلاعات این کشور‌ها با جریان بیداری اسلامی همراهی می‌کرد، شاید این اتفاقات در مصر و بعضی از کشور‌های دیگر بدین گونه نمی‌شد. بالاخره این کشور‌ها باختند، چون فاقد رهبری قوی و عدم همراهی نیرو‌های نظامی بودند، اما در انقلاب اسلامی ایران این اتفاق به نحو شایسته‌ای محقق شد. در این مسیر آسیب‌هایی هم پیش آمده که بالاخره موارد استثنایی بوده است، اما مسیر و روند همراهی ارتش جمهوری اسلامی به خصوص "نیروی هوایی" با همه نیرو‌های انقلاب اسلامی از نکات برجسته است لذا ایجاد نماد "روز هوانیروز" در تقویم کشور واقعا حائز اهمیت است.

دکتر عاملی گفت: نیازمند باز طراحی در مناسبت‌های تقویم کشور هستیم. بررسی نامگذاری روز "نیروی هوایی" و "خلبان" با سایر صنوف برای ماهیت انقلاب اسلامی و هستی انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ تحمیلی قابل مقایسه با صنوف و مناسبت‌های دیگری نیست.

ضرورت باز طراحی مناسبت‌ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود تقاضا‌های بسیار در زمینه نامگذاری روز‌هایی به نام مناسبت‌های مختلف گفت: نیازمند باز طراحی در مناسبت‌های تقویم کشور هستیم. بررسی نامگذاری روز "نیروی هوایی" و "خلبان" با سایر صنوف برای ماهیت انقلاب اسلامی و هستی انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ تحمیلی قابل مقایسه با صنوف و مناسبت‌های دیگری نیست لذا مایل هستیم این اتفاق صورت گیرد، اما باید به دو مطلب اشاره کنم. ۱۹ بهمن به عنوان "روز نیروی هوایی" در تقویم کشور ثبت شده است، حال چگونه این روز را می‌توان از "روز هوانیروز" جدا کنیم؟!

دکتر عاملی در ادامه سخنانش بر ادغام "روز هوانیروز" و "روز خلبان" تاکید کرد و گفت: یک روز واحد را به روز خلبان و هوانیروز اختصاص دهیم و مناسب است گردش کاری با ستاد علم و فناوری در حوزه دفاعی صورت گیرد.

شهادت ۴۰ هزار سرباز ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس

در ادامه جلسه امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی تصریح کرد: ما در ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیم و زیر دین شهدای ارتشی هستیم، نتوانستیم حق آن‌ها را آنطور که شایسته است، ادا کنیم. دوران دفاع مقدس، ارتش جمهوری اسلامی حدود ۴۰ هزار سرباز شهید مظلوم را نثار انقلاب اسلامی کرد. ۲۶۴۰ هزار سرباز ارتشی در دوران دفاع مقدس متوسط ۲۱ ماه از خدمت‌شان را در مناطق عملیاتی گذراندند، ۴۰ هزار نفرشان به درجه رفیع شهادت رسیدند؛ حال چرا مظلوم هستند؟ سرباز اعزامی ارتش موطنش یک جای دیگر، یگانش یک شهر دیگر و محل خدمتش منطقه دیگری بود! وقتی سرباز ارتشی در جبهه شهید می‌شد، بدن مطهرش را به معراج شهدا منتقل می‌شد و معراج شهدا هم او را به موطنش انتقال می‌داد و در آنجا هم کسی او را نمی‌شناخت! اما سرباز بسیجی از مسجد محله خودش به جبهه‌ها اعزام می‌شد و یگان سپاه او از همان شهر بود - ارتش در خیلی از شهر‌ها یگان ندارد- و اگر شهید می‌شد پیکر مطهرش در همان شهر خودش تشییع می‌شد و به خانواده‌هایشان سرکشی می‌شد، اما سرباز ارتشی مظلوم و مورد غفلت واقع شد.

امیر فولادی عنوان کرد: "هوانیروز" و "نیروی هوایی"؛ دو نیرو و دو سازمان کاملا مستقل از نظر ساختار، ماموریت است. ماهیت "هوانیروز" نیروی بالگردی است، اما در عین حال پشتیبانی، جابه جایی نیرو، کمک رسانی، هیلی برد و... را انجام می‌دهد.

وی در ادامه گفت: در نیروی هوایی ما شهید شاخص سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی را داریم و در کنار آن نیز سرلشکر خلبان شهید مصطفی اردستانی که ظرفیت بزرگ و ناشناخته دارد.

وی تاکید کرد: بعد از مانور هوانیروز در ۱۹ تیر ماه ۱۳۵۸، به امام عرض شد که این روز به نام هوانیروز ثبت شود و ایشان فرمودند من موافق هستم، ولی ما غفلت کردیم که این مهم را پیگیری کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
چرا نژاد پرستی میکنین؟من تاکسیران هستم.باید یک روز را بنام روز تاکسی و تاکسیران نامگذاری کنین.تازه بقه هم گناه دارن مثل روز صافکار و صافکاری-روز مکانیک و مکانیکی-روز گاودار و گاوداری-روز دامدار-روز خانه دار-فراموش شده ترین قشر،بیکاران عزیز هستند.روز اول سال نو را من روز بیکار نامگذاری میکنم-روز معتاد-روز سیگاری-روز دستفروش-روز مسافر-زیباترین روز روز سرباز-روز خیاط-روز دزد-روز زندانی-........
آخرین اخبار