در حاشیه اجلاس بغداد مطرح شد؛

تاکید مکرون بر مبارزه با تروریسم و داعش در دیدار با الکاظمی و برهم صالح

رئیس جمهور فرانسه در دیدار با نخست وزیر و رئیس جمهور عراق بر مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره مباشر، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ضمن خوشامدگویی به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که دومین سفر او به عراق طی امسال است، بر اهمیت شراکت و همکاری‌های اقتصادی میان عراق و فرانسه تاکید کرد.

وی افزود: مشارکت امانوئل مکرون در کنفرانس بغداد و حمایت او از برگزاری این کنفرانس میان کشور‌های همسایه و دوستان عراق نشان از اهمیت و جایگاه عراق است و ملت عراق از این موضع فرانسه در قبال عراق تشکر می‌کند بویژه اینکه فرانسه در حمایت از عراق در جنگ با داعش ایفای نقش و از نیرو‌های عراق حمایت کرد.

الکاظمی گفت: عراق و فرانسه در زمینه‌های شراکت اقتصادی و در عرصه‌های انرژی، نفت، توسعه و آموزش و گردشگری با یکدیگر همکاری دارند و از حمایت‌های فرانسه از بخش بهداشت عراق برای مقابله با همه گیری کرونا تشکر می‌کنیم.

وی افزود: بار دیگر از رئیس جمهور فرانسه تشکر و تاکید می‌کنم که عراق و فرانسه دو شریک اساسی در مقابله با داعش و تروریسم هستند و این شراکت یقینا ادامه خواهد داشت و فرانسه از ارزش‌های دموکراسی در تجربه عراق دفاع و حمایت خواهد کرد.

امیدواریم افق‌های همکاری در همه زمینه‌ها میان دو کشور گسترش یابد. فرانسه از دیرباز با عراق همکاری داشته و دارای تاثیر زیادی است.

امانوئل مکرون نیز در این کنفرانس گفت: ما درباره کنفرانسی که قرار است امروز برگزار شود صحبت کردیم و درباره شراکت به خاطر ثبات و حاکمیت عراق نیز بحث و تبادل نظر کردیم و امیدواریم روابط ما با دیدار‌های شما و دیگر وزرا از پاریس گسترش یابد.

وی افزود: شما از پافشاری فرانسه بر ثبات عراق آگاهی دارید و آنرا در جنگ با تروریسم و بازسازی مناطق آزاد شده مشاهده کرده اید. داعش به لطف شجاعت نیرو‌های مسلح عراق و حمایت‌های ائتلاف بین المللی شکست خورد، اما همگی می‌دانیم که نباید داعش را دستکم گرفت چرا که این سازمان هنوز هم یک تهدید است و جنگ با تروریسم هنوز هم یکی از اولویت‌های فرانسه است.

رئیس جمهور فرانسه بر التزام و پایبندی کشورش در قالب نیرو‌های ائتلاف تاکید کرد و گفت شهروندان عراقی شهر‌ها و استان‌های آزاد شده خواهان زندگی بهتری برای شهروندان خود بعد از بسته شدن صفحه داعش و بازگشت مهاجران و آوارگان به مناطق خود هستند.

مکرون گفت: ثبات عراق و اجرای اصلاحات مورد مطالبه مردم عراق از مسائل اساسی دیگر هستند و من از اقدامات شما و دولت شما در این زمینه قدردانی می‌کنم. کتاب سفید پاییز ۲۰۲۰ روش تشخیصی و پاسخی مناسب برای داشتن رشد اقتصادی چند جانبه بود و راهبردی که شما برای خدمت به مردم عراق اجرایی کردید عنصر کلیدی این ثبات بود.

ثبات همچنین شامل برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و فراگیر است و من از پیشرفت روز‌های اخیر در این زمینه قدردانی می‌کنم. ظرفیت عراق برای برگزاری روند انتخاباتی در شرایطی خوب پیشرفتی بسیار خوب برای همه مردم عراق تلقی می‌شود. در این شرایط، کنفرانس امروز تاریخی محسوب می‌شود که حاصل یک روند است. زیرا اگر ظرفیت همکاری در سراسر منطقه وجود نداشت هم اکنون در عراق هم ثباتی نبود. من فکر می‌کنم نشست امروز نتیجه انتخاب ما برای همکاری است. ظرفیت شما هم برای تجمیع همه بازیگران منطقه در اینجا شرط لازم برای این ثبات است. من معتقدم توان مشترک راه همکاری جدیدی در سراسر منطقه گشوده است.

علاوه بر همه این‌ها کنفرانس امروز موفقیتی حقیقی برای عراق محسوب می‌شود و من در این زمینه از شما قدردانی می‌کنم.

مکرون در دیدار با همتای عراقی خود: فرانسه به مبارزه علیه تروریسم در کنار عراق ادامه می‌دهد

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با برهم صالح رئیس جمهور عراق گفت فرانسه در کنار عراق به مبارزه علیه تروریسم ادامه می‌دهد.

تاکید مکرون و الکاظمی بر مبارزه با تروریسم و داعش

مکرون گفت: پس از دیدار حدود یک سال پیش من می‌خواهم بگویم همان طور که شما یادآور شدید فرانسه در مقابل چالش‌هایی که از چند سال پیش چالش‌ها ما هم هستند و در راس همه آن‌ها مبارزه با تروریسم قرار داد در کنار شماست. در چارچوب ائتلاف بین المللی و در کنار مردم عراق ما با تروریسم مبارزه کرده ایم و به مبارزه هم ادامه می‌دهیم. زیرا اگرچه خلافت داعش شکست سرزمینی داشت، اما کاملا واضح است که هنوز هم تروریسم اسلامی در منطقه وجود دارد. خطرات موجود کاملا جدی هستند و از همین رو ما در این زمینه کاملا متعهد می‌مانیم. من می‌خواهم در اینجا به شما بگویم حمایت و تعهد فرانسه در مبارزه با تروریسم تنها به واقعیت اوضاع در اینجا و نیاز‌های شما وابسته است. من می‌خواهم این مسئله را به شما و به مردم عراق کاملا واضح بگویم. از سال ۲۰۱۷ ما به طور گسترده در کنار شما سرمایه گذاری کردیم تا همه آوارگان بتوانند هرچه سریعتر به محل زندگی خود بازگردند. این خواسته شما هم بود. توسعه طرح‌های گوناگون در حوزه زیرساخت‌ها و دسترسی به آب و همچنین خدمات عمومی از جمله برنامه‌های ما برای آن است که این مردم بتوانند هرچه سریعتر به سرزمین‌های خود بازگردند.

همکاری‌های اقتصادی در این میان بسیار ضروری است. ما طی چهار سال گذشته این همکاری را تقویت کردیم تا با دولت شما همراهی کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. شما بر اهمیت بسیاری از طرح‌ها در حوزه دفاع، زیرساخت‌ها و انرژی تاکید کردید که هم برای ثبات و هم برای زندگی روزمره مردم عراق اهمیت دارد.

مکرون گفت: چالش‌های جدیدی هم وجود دارد. مبارزه با تغییرات آب و هوایی که به شدت بر مردم شما هم تاثیر گذاشته است، لزوم تقویت عناصر امنیتی و ثبات از جمله این چالش‌ها هستند که ما در همه این حوزه‌ها روابط دو جانبه خود را تقویت کرده ایم و در ماه‌های آینده‌ای چارچوبی بسیار رسمی و غنی‌تر در این زمینه خواهیم داشت.

من در اینجا از فعالیت‌های شما و دولت عراق برای دادن پاسخی در خصوص رشد اقتصادی به مردم عراق و تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در دهم اکتبر قدردانی می‌کنیم.

مکرون افزود: کنفرانس امنیتی که امروز برگزار می‌شود یک پیروزی برای عراق است. من نخستین رایزنی‌ها در این زمینه را که دو سال پیش بود به یاد می‌آورم که از دیدگاه برخی یک رویا بود. ما کار‌های زیادی در این مدت انجام دادیم و حالا مرحله مهم برگزاری این کنفرانس است. این مرحله همه نتیجه نیست. زیرا در فضای ژئوپلتیک منطقه‌ای و بین المللی کنونی این کنفرانس ضروری است. این کنفرانس به منزله تمامیت ارضی و ثبات عراق در منطقه به همراه همه همسایگان و شرکای این کشور است و می‌تواند چارچوب همکاری برای مبارزه با تروریسم ایجاد کند و طرح‌های توسعه و اقتصادی و پاسخ واقعی به چالش‌های منطقه را به دنبال داشته باشد. این کنفرانس به تنهایی یک موفقیت است و ابتکاری برای همکاری‌های جدید است. ما موفق شدیم همه بازیگران را حول یک میز بیاوریم تا همه این کشور‌ها که گاهی از آن‌ها چندان هم صحبت نمی‌شود بتوانند همکاری بیشتری داشته باشند و همگی با هم راه حلی برای منطقه بیابند.

مکرون گفت: من از همه سران کشور‌هایی که پذیرفتند در این کنفرانس شرکت کنند قدردانی می‌کنم. این تنها یک مرحله است و هدف ما ایجاد روندی است که به ما اجازه ادامه این گفتگو‌ها و ساختن صلحی پایدار را بدهد. در واقع هدف ما ایجاد یک ساز و کار مذاکره است که اجازه کاهش تنش، جلوگیری از تنش و ایجاد چارچوب همکاری جدید در بسیاری از حوزه‌ها را بدهد. از همین رو کنفرانس امروز یک مرحله بسیار مهم است. در این میان من از نقش شما و اهمیت دوستی مان آگاهم. فرانسه در کنار عراق و منطقه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
مکرون خودش پرورش دهنده داعش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
داعش محصول مشترک آمریکا و اروپاست.
آخرین اخبار