وزارت‌های دفاع فرانسه و ترکیه اعلام کردند تمام نیرو‌های نظامی خود و بخشی از اتباع افغان را از کابل خارج کرده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه و دفاع فرانسه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند عملیات خروج نیروهای نظامی خود و شهروندان افغانی -که با آن‌ها در این مدت همکاری داشتند- از افغانستان به پایان رساندند.

در این بیانیه مشترک آمده است: پس از تأیید خروج سریع نیرو‌های آمریکایی که وظیفه تامین امنیت فرودگاه کابل را بر عهده داشتند، شرایط معیار‌های امنیتی در فرودگاه دیگر مناسب نبود و به همین دلیل عملیات تخلیه نیروهای فرانسه در روز جمعه به پایان رسید.

بر اساس این بیانیه کارکنان سفارت فرانسه در کابل وارد ابوظبی پایتخت امارات شده و سپس عازم فرانسه می‌شوند. 

در همین حال، پایگاه اینترنتی روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه به نقل از وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد: تخلیه نیرو‌های نظامی ترکیه از افغانستان پایان یافته است.

وزارت دفاع ملی ترکیه خاطر نشان کرد: نیرو‌های نظامی این کشور از بیست سال پیش به افغانستان اعزام شده بودند.

در همین حال، ژنرال نیک کارتر، فرمانده نیرو‌های مسلح انگلیس گفت: زمان خروج نیرو‌ها از افغانستان امروز به پایان می‌رسد و ما امروز این کار را به اتمام می‌رسانیم. ما نتوانسته ایم همه نیرو‌های خود را از افغانستان بیرون بیاوریم و این بسیار دلخراش است. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد: «ما موفق شدیم تا همه نیرو‌های خود را به سلامت از افغانستان خارج کنیم.»

او در ادامه افزود: «نیرو‌های مسلح ما ماموریت خود را در افغانستان مطابق با ارزش‌های ملی، اخلاقی و حرفه‌ای به پایان رساندند.»

پنج شنبه گذشته دو انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل منجر به کشته شدن دست کم ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی شد. شاخه ای از گروه تروریستی داعش، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از این حمله گفت که واشنگتن مسئولان آن را خواهد یافت و اکنون در حال برنامه ریزی برای حمله به داعش است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار