مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: ۴۰۲ واحد خطرپذیر که به نوعی با مواد شیمیایی سروکار دارند در استان شناسایی شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان از شناسایی ۴۰۲ واحد تولیدی خطرپذیردر استان خبر داد و گفت: تعداد کارگران در هر یک از این واحد‌ها بیش از ۲۵ نفراست.

وی اضافه کرد: خروجی کار تحقیات نشان می‌دهد که واحد‌های تولیدی شناسایی شده به نوعی با مواد شیمیایی سروکار دارند و اگر مسایل ایمنی در آن‌ها صورت نگیرد، با توجه به خطرزایی آن‌ها ممکن است حوادث بزرگ و جبران ناپذیری را در سطح استان رقم بزنند.

مهدیخانی یادآور شد: هرچند با احداث شهرک‌های صنعتی، جانمایی واحد‌های تولیدی تا حدودی منطقی صورت گرفته، اما متاسفانه در برخی مناطق مانند شهرصنعتی البرز شاهد پراکندگی و جانمایی‌های نامناسب برخی واحد‌های تولیدی خطرزا هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: این در حالی است که برای حمل اینگونه مواد نیز آیین نامه حمل و نقل مواد شیمایی نیز تدوین شده و در آن شرح وظایف برخی دستگاه‌ها از جمله پلیس راه، محیط زیست، راهداری و نیروی انتظامی در آن مشخص شده، اما یکی از مشکلات ما در این زمینه عدم آگاهی رانندگان در حمل موادشیمیایی است که هیچگونه آموزشی را در خصوص موادی مانند آمونیاک را ندیده اندو یا حتی انتخاب مسیر صحیح برای رساندن محموله به مقصد را نیز به درستی نمی‌دانند.

وی با اشاره به اینکه در صورت جا به جایی هر نوع مواد شیمیایی علاوه بر اطلاع پایانه‌های حمل و نقل از حمل این نوع مواد، باید از قبل آموزش‌های لازم به رانندگان در این حوزه داده شود، تصریح کرد: در جاده‌ها کامیون‌های حمل مواد شیمیایی باید مورد رصد و کنترل دقیق پلیس راه قرار بگیرند و در هر ساعتی از شبانه روز اجازه تردد به آن‌ها داده نشود و در جاده‌های شلوع نیز حق توقف نداشته باشند.

مهدیخانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص نظارت بر واحد‌های تولیدی که در آن‌ها مواد شیمیایی به کار گرفته می‌شود، گفت: هر هفته با محوریت مدیریت بحران تمامی واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی و یا سایر مناطق مورد بازدید کارشناسانی از سازمان صمت، نیروی انتظامی، محیط زیست، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آتش نشانی و دانشگاه علومی پزشکی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز نیز مشاوره‌های رایگان به مدیریت واحد‌های یاد شده ارایه می‌شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مدیریت بحران استان آماده ارایه هرگونه آموزش رایگان در حوزه‌های مختلف بوده تا جایی که امسال این کار برای حوزه‌های راهداری، پلیس راه، آتش نشانی و اورژانس توسط این مدیریت به انجام رسیده است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین، با توجه به وقوع چهار مورد حریق در واحد‌های صنعتی استان طی سال جاری، مدیریت بحران بر لزوم نظارت و حفظ آمادگی نیرو‌ها تاکید داشته و به مدیران واحد‌های تولیدی که در آن‌ها مواد شیمیایی خطرزا مصرف می‌شود نیز توصیه می‌کند تا علاوه بر نظارت دقیق و شبانه روزی خود بر نحوه استفاده و نگهداری صحیح و ایمن از اینگونه مواد، در حمل و جا به جایی آن‌ها نیز مراقبت‌های ویژه را به عمل آورند.

 

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.