پدیده گذر قمرهای مشتری از بین زمین و این سیاره رایج است اما به تازگی اتفاق نادری رخ داد و سه قمر همزمان از جلوی مشتری عبور کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اینسایدر؛ به تازگی پدیده‌ای نادر و شگفت انگیز توسط سیاره مشتری و قمرهایش رخ داد. سه قمر اروپا (Europa)، گانیمد (Ganymede) و کالیستو (Callisto) قمر‌های مشتری هستند که در این پدیده به طور همزمان از جلوی این سیاره عبور کرده و روی آن سایه انداختند.

کریستوفر گو، ستاره‌شناس توانست تصاویری را از گذر این قمر‌ها در نیمه شب پانزدهم آگوست ثبت کند و کانیو سایاناگی، دانشمند سیارات این تصاویر ثبت شده را به یک ویدئو تبدیل کرد. هر ثانیه از این ویدئو یک گذر ۳۰ دقیقه‌ای را نمایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید


خورشید گرفتگی در مشتری

از دید سیاره مشتری این پدیده، خورشید گرفتگی است و از منظر زمین به این اتفاق انتقال عبوری می‌گویند. این پدیده در سیاره مشتری رایج است و سالانه چند صد بار رخ می‌دهد، اما گذر سه قمر به طور همزمان اتفاق نادری است. آخرین بار این اتفاق نادر در سال ۲۰۱۵ رخ داد و تا سال ۲۰۳۲ دیگر تکرار نخواهد شد.

تصویر سیاره مشتری

کریستوفر فردی خوش شانس بود که موفق به ثبت این تصاویر شد. او اکنون در فیلیپین زندگی می‌کند و هم اکنون در این کشور فصل بارندگی است و شرایط رصد آسمان مناسب نیست. اما این پدیده در شبی که هوا صاف بود، رخ داد. پدیده عجیب دیگری هم در این ویدئو مشاهده می‌شود و آن هم عبور قمر اروپا از میان قمر گانیمد و سیاره مشتری است که لحظاتی باعث گرفتگی این قمر می‌شود.

تصویر سیاره مشتری

گانیمد بزرگترین قمر در کل منظومه شمسی است و مثل قمر اروپا، اقیانوس‌هایی پنهان دارد. محققان بر این باورند که این اقیانوس‌ها زیر سطح این قمر قرار داند و می‌توانند حیاتی فرازمینی هم داشته باشند. گالیله اولین دانشمندی بود که توانست چهار قمر سیاره مشتری یعنی اروپا، کالیستو، گانیمد و "آیو" (Io) را در سال ۱۶۱۰ رصد کند.

گفتنی است که دانشمندان معتقدند سیاره مشتری ۷۹ قمر دارد و چهار قمر اصلی و باقی قمر‌ها بسیار کوچک‌تر هستند.

تصویر سیاره مشتری

در ادامه ویدئوی منتشر شده از عبور قمر‌های مشتری را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.