آموزش و پرورش در هفته گذشته با تغییرات مدیریتی و تعیین تکلیف بازگشایی مدارس سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره تغییرات سکانداری در وزارت آموزش و پرورش، تعیین تکلیف بازگشایی مدارس و استفاده از تاکسی های اینترنتی برای سرویس مدارس سپری شد.

سرپرست آموزش و پرورش دولت سیزدهم را بیشتر بشناسیم

بعد از آنکه از میان ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم، گزینه پیشنهادی برای سکانداری آموزش وپرورش رای اعتماد بهارستانی ها را کسب نکرد، گمانه زنی‌ها برای انتخاب سرپرست این وزارتخانه شدت گرفت و سرانجام امروز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش را به به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.

او که متولد ۱۳۴۴ و اهل قائن از توابع استان خراسان رضوی است، در کارنامه علمی خود علاوه بر تحصیلات حوزوی، مدارج دیگری را هم ثبت کرده است.

کاظمی دارای مدارک مختلف دانشگاهی است؛ کارشناسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی، کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و هم اکنون دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی در دانشگاه عالی دفاع ملی است.

تعیین تکلیف رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس برای مهر ۱۴۰۰

به عقیده برخی معلمان آموزش مجازی مشکلات بسیاری را به همراه داشته است. از طرفی برخی دانش آموزان و والدین به دلیل اپیدمی ویروس کرونا برای کلاس‌های حضوری نگرانی‌های خاص خود را دارند.

البته آموزش و پرورش برنامه ریزی هایی برای تمهید مقدمات لازم بازگشایی مدارس در نظر گرفته است تا سال تحصیلی با ایمنی کامل سپری شود.

تاکسی‌های اینترنتی سرویس مدرسه می‌شوند

نورعلی عباسپور مدیرکل دفتر انجمن اولیاو مربیان آموزش و پرورش درباره وضعیت فعالیت سرویس‌های مدارس در صورت بازگشایی مدارس بیان کرد: در شرایط کنونی، کار به صورت مشروط دنبال می‌شود تا در صورت بازگشایی مدارس، فعالیت سرویس‌های مدارس انجام شود.

او ادامه داد: البته در مناطق روستایی اعتباری را سازمان برنامه و بودجه برای تامین امکانات در نظر می‌گیرد، اما در سایر مناطق، هزینه سرویس از طریق کارگروه ماده ۱۸ و تصمیم گیری در شورای شهر هر شهر تعیین تکلیف می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر انجمن اولیاو مربیان وزارت آموزش و پرورش در همه استان‌ها برنامه ریزی اولیه را انجام دادند، شرکت‌ها فراخوان دادند و رانندگان مشخص است.

چگونه کلاس اولی‌ها را برای مدرسه رفتن آماده کنیم؟

صرالله منصوری روانشناس و مشاور خانواده اظهار کرد: مدرسه رفتن برای بعضی از کوکان سخت است و به دلیل اینکه آشنایی کافی با فضای مدرسه ندارند ممکن است از معلم یا آموزش در مدرسه هراس داشته باشند، بنابراین بهتر است که پدر و مادر قبل از ورود فرزندشان به مدرسه با روش‌هایی که تشویقی باشد و هم کودک را برای ورود به فضای مدرسه آماده کند، آشنا کنند.

او افزود: باید هماهنگی برای ایجاد این آمادگی بین پدر و مادر هم وجود داشته باشد به دلیل اینکه گاهی اوقات کودک برای ورود به فضای مدرسه آمادگی کافی را ندارد و در این شرایط یکی از والدین از کودک حمایت می‌کند، ولی دیگری ممکن است با کودک برخورد کند. اگر این چنین باشد وضعیت کودک نابسامان و بدتر می‌شود و ممکن است از این حمایتی که با بی توجهی همراه است سو استفاده کند و به مدرسه نرود یا وقتی که وارد فضای مدرسه شد به بهانه‌های مختلفی مدرسه را ترک کند.

منصوری ادامه داد: والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که تا حد امکان برای ورود کودکشان به فضای مدرسه و درس خواندن از روش‌های تشویقی استفاده کنند، اما باید توجه داشته باشند که این روش برای کودک تبدیل به عادت نشود.

زنگ مدرسه همچنان خاموش ماند/ ورود به سومین سال تحصیلی مجازی از مهر ١۴٠٠

واکسیناسیون معلمان و تامین با ارفاق مراقب سلامت تنها مولفه‌های لازم برای بازگشایی مدارس به شمار نمی‌روند و آنطور که پیشتر هم مسئولان بهداشتی تاکید داشتند رعایت فاصله اجتماعی، تهویه کلاس و حفظ سلامت دانش آموزان به ویژه آن گروهی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند هم نکات قابل توجهی محسوب می‌شود.

به این ترتیب اگر زمزمه بازگشایی مدارس و از سرگیری آموزش حضوری مطرح می‌شود باید تمام مولفه‌های لازم تعیین تکلیف شوند و این در حالی است که نبود توازن میان تعداد دانش آموزان، نیروی انسانی و فضای آموزشی، تراکم کلاس‌های درس را افزایش داده و با این حساب بازگشایی مدارس در شرایطی که کمبود فضای آموزشی علی‌رغم وعده و وعید‌های بسیار گشایش این مشکل بوده و حتی پابرجا ماندن مدارس دوشیفته در مناطق فقیر از حیث فضای آموزشی همچنین معضل حل نشده سرویس‌های بهداشتی استاندارد، نگران کننده به نظر می‌رسد.

هرچند که دو سال تحصیلی فرصت برای تمهید مقدمات لازم وجود داشته است و گویی این ایام طلایی برای تامین شرایط از نظر مسئولان امر در عمل مغفول مانده و بسنده کردن به شعار بازگشایی سومین سال تحصیلی مجازی را برای دانش آموزان به ارمغان آورده است.

شیوه برگزاری امتحانات شهریور دانش‌آموزان تعیین شد

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی «دستورالعمل برگزاری امتحانات شهریور ۱۴۰۰» را با تأکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، ارسال کرد.

در بخش‌هایی از این دستورالعمل آمده است:

زمان برگزاری آزمون برای دانش آموزان ابتدایی دارای «سطح عملکرد نیاز به آموزش و تلاش بیشتر»، از ۶ تا ۱۵ شهریور ماه بوده و ارزشیابی از دانش آموزان دوره اول ابتدایی شامل دروس «فارسی» و «ریاضی» و دوره دوم ابتدایی شامل دروس «فارسی»، «ریاضی» و «علوم» است.

ارزشیابی در پایه‌های اول، دوم و ششم دوره ابتدایی به صورت عملکردی و در پایه‌های سوم، چهارم و پنجم دوره ابتدایی به تشخیص معلم و تأیید مدیر مدرسه، بر اساس محتوای پوشه کار، انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.