
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش نقد برنامه «سریالیست» شب گذشته به صحبتهای شاهین شجری کهن منتقد سینما درباره سریال «همبازی» اختصاص داشت.
شجری کهن، هسته داستان «همبازی» را کشمکش عاطفی و جستجو با محوریت وصل و هجران دانست و افزود: در چند قسمت اول، همهچیز حول این محور ملودرام بود و به نوعی یک فضای عاشقانه را شاهد بودیم، اما به تدریج میبینیم که قصه با بنمایهها و زمینههای اجتماعی سعی میکند خودش را بهروز کند و حرفهایی با گستره شمول وسیعتر بزند.
وی افزود: از اینجا به بعد کمکم بحث فعالیتهای اقتصادی، قیمت دلار، کارآفرینی و اشتغال و... به داستان اضافه میشود. به نظر میرسد این زمینههای اضافهشده، خیلی با آن ساختار ملودرام اولیه و روابط عاشقانه چفت نشده و شاهد نوعی دوگانگی در ساختار سریال هستیم که تا انتها هم ادامه پیدا میکند. سریال نه در نقد اجتماعی و تصویرسازی درباره مسائل روز میتواند عمیق شود و نه میتواند از قصهاش فاصله بگیرد. در نتیجه در جاهایی مجبور به تکرار خرده قصهها و پیشزمینه رابطه شخصیتها میشود. این موضوع یک مقدار ریتم را برای مخاطب تلویزیون کند میکند.
این منتقد در ادامه گفت: در مجموع، قصه «همبازی» با جاذبههایی که در داستانپردازی و پرداخت رابطه بین شخصیتها و مسائل عاطفی دارد، توانسته مخاطبش را جذب کند. با این حال نکته مهم این است که وقتی ما درباره عشق یا خانواده حرف میزنیم، موضوع باید فراتر از رابطه دختر و پسری و حتی فراتر از وصل و هجران باشد. اینکه آیا دونفر ازدواج بکنند یا نه، به تنهایی مهم نیست. مهم این است که بتوانیم یک کل منسجم از این مفاهیم را به تصویر بکشیم؛ با عمق بیشتر و با زمینهسازی دقیقتر سراغ مفاهیم برویم تا درنهایت بتوانیم هم قصه خوبی تعریف کرده باشیم هم حرف اجتماعی موردنظر خودمان را به مخاطب انتقال دهیم.
«سریالیست» به تهیهکنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما میرود.
انتهای پیام/