به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،«آنها روح نیستند. وقتی از کنارشان رد میشویم، حتما سلام کنیم. گاهی بایستیم و احوالپرسی کنیم یا کار و رفتار خوبشان را تحسین کنیم. این کار چیزی از ما کم نمیکند، اما مثل هر انسان دیگری آنها هم نیازمند احترام و توجه هستند.»
در یادداشتی در عصر ایران به قلم احسان محمدی، روزنامهنگار، آمده است: «خیلی از ما در آپارتمان یا مجتمع زندگی میکنیم و معمولاً افرادی تحت سرایدار، نظافتچی و نگهبان بخشی از خدمات را ارائه میکنند. این چند نکته را تمرین کنیم:
۱- این افراد تحت هیچ عنوانی مستخدم شخصی ما نیستند. برای انجام کاری که میکنند از تمام ساکنان حقوق مشخص میگیرند. اگر توقع انجام کار شخصی (جابهجاکردن وسایل، آبدادن به گلها در هنگام سفر، سرویس کولر، خرید سوپرمارکتی و ...) از آنها را داریم حتماً باید به نوعی جبران کنیم.
۲- آنها روح نیستند. وقتی از کنارشان رد میشویم، حتما سلام کنیم. گاهی بایستیم و احوالپرسی کنیم یا کار و رفتار خوبشان را تحسین کنیم. این کار چیزی از ما کم نمیکند، اما مثل هر انسان دیگری آنها هم نیازمند احترام و توجه هستند.
۳- اگر قصد کمک نقدی یا عیدیدادن به آنها را داریم، پول را درون پاکت بگذاریم، نامشان را رویش بنویسیم و تقدیم کنیم. بسیار مراقب باشیم که بخشش ما حالت صدقهدادن در طرف مقابل پیدا نکند. این افراد شرافتمندانه کار میکنند و حفظ حرمتشان در هر حالی واجب است.
۴- اگر لباس اضافی داریم که حس میکنیم میتوانیم به آنها ببخشیم، حتماً قبل از این کار به خشکشویی ببریم و تمیز و مرتب تحویل دهیم. بهتر است این جور مواقع بگوییم: «من مقداری لباس اضافه دارم که ممکن است شما کسی رو بشناسید که بهش نیاز داشته باشه، ممکنه لطفاً دست اونا برسونید و ...»
۵- وقتی از خرید روزانه میآییم، هیچ ایرادی ندارد اگر مقداری میوه را جدا کنیم و به آنها بدهیم؛ بهویژه به نگهبانهایی که دم در داخل باجه ساعتهای طولانی مجبورند بنشینند و مراقب باشند.
۶- در صورت بروز تخلف، ما حق برخورد شخصی با این افراد را نداریم. بهترین شیوه انتقال موضوع به مدیر ساختمان و تصمیم جمعی است.
۷- در مهمانی یا جشن تولد و ... بهتر است غذا یا مقداری کیک برای نگهبان ببریم و او را در شادی شریک کنیم. این کار را همان موقع شام انجام دهیم نه وقتی که مهمانی تمام میشود و آنها احتمالا شام خوردهاند و خدای نکرده ممکن است احساس کنند اضافه یا پسمانده غذا را برایشان بردهایم.
۸- در پرداخت شارژ ماهیانه تعلل نکنیم. حقوق این افراد عموما از طریق همین شارژ پرداخت میشود. آنها هم مثل ما هزینههایی دارند که لازم است در اولین روزهای ماه پرداخت کنند. از وام گرفته تا شهریه و ... اگر همیشه از آنها انتظار داریم کارشان را دقیق انجام دهند در مقابل این هم وظیفه ماست.
۹- در مجتمعها معمولا بچهها از فضاهای مشاع برای بازی استفاده میکنند. به آنها یاد بدهیم که نگهبان، سرایدار و نگهبان همسایه و بخشی از مجموعه ما هستند، به آنها احترام بگذارند و اگر تذکری میدهند به آنها جسارت نکنند و گوش بدهند. طبعا اگر رفتار بدی داشتند بچهها حق دارند به ما اطلاع بدهند، اما یکطرفه به قاضی نرویم و فکر نکنیم، چون بچه ما این حرف را زده، حتما درست است.
۱۰- نگهبان دم در مثل هر انسان دیگری نیازهایی دارد که ممکن است برای چند ثانیه یا دقیقه او را مشغول کند. از نمازخواندن تا سرویس بهداشتی یا حتی یک مکالمه ناگزیر با تلفن مجتمع و ... اگر جلوی در رسیدیم و راهبند را بالا نبرد فوری دست روی بوق نگذاریم و تندی و تلخی نکنیم.»
منبع:عصر ایران
انتهای پیام/