مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: تاپایان هفته دولت از هشت پروژه آبخیزداری در سه شهرستان کرج، ساوجبلاغ و طالقان بهره برداری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، حامد فرضی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: این هشت پروژه آبخیزداری که در قالب عملیات مکانیکی اجرا شده در مجموع با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و با حجم کلی ۲۶ هزار و ۳۰۰ مترمکعب در این سه شهرستان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان این که بیش از ۹۵ درصد اعتبارات اجرای این طرح ها از محل صندوق توسعه ملی تامین شده، افزود: در شهرستان کرج در سه حوضه آبخیز تکیه سپهسالار، آزادبر و دره وسیه، طالقان در سه حوضه گراپ، خورشیده نساء و ناریان دهدر و در شهرستان ساوجبلاغ در ۲ حوضه آبخیز فشند و خور عملیات آبخیزداری اجرا شده است.

او  به تشریح سازه های آبخیزداری اجرا شده در این هشت حوضه آبخیز پرداخت و گفت: عملیات اجرا شده در حوضه تکیه سپهسالار که سازه های گابیون و سنگ و ملات ایجاد شده با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان و حجم چهار هزار متر مکعب انجام شده که در این حوضه نسبت به تعهد سازمان ۲۵ درصد حجم عملیات بیشتر شده است.

فرضی افزود: در حوضه آبخیز آزادبر نیز با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بالغ بر پنج هزار مترمکعب سازه های سنگ و ملات، گابیون و خشکه چین اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز به اهمیت اجرای این سازه ها اشاره کرد و گفت: این حوضه آبخیز به دلیل قرارگرفتن در پشت سد امیرکبیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا با ساخت این سازه ها می توان حجم بسیاری بالایی از سیل را کنترل کرده و از گل آلودگی آب تا حد زیادی جلوگیری کرد.

او  با بیان اینکه ساخت این سازه ها تا حد زیادی از ورود رسوبات به سد کرج جلوگیری می کند، افزود: این امر نه تنها به کاهش آلودگی آب کمک می کند بلکه در کاهش انتقال رسوبات به سد و پرشدن حجم مخازن سد تاثیرگذار است.

فرضی به عملیات اجرا شه در حوضه دره وسیه کرج نیز اشاره کرد و گفت: سازه ایجاد شده در این حوضه نیز با اعتبار یک میلیارد تومان و با حجم ۲ هزار و ۱۰۰ مترمکعب به صورت خشکه چین، سنگ و ملات و گابیون اجرا شده است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.