به همت داروسازان نخبه اصفهانی بسیاری از اقلام دارویی مهم و حیاتی کشور در این استان تولید و بومی سازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پیشرفت صنعت داروسازی از مهمترین معیار‌های توسعه یافتگی به شمار می‌رود، خودکفایی در حوزه داروسازی یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است.

امروزه  بیشتر دارو‌های مصرفی در داخل کشور و به دست متخصصان ایرانی تولید می‌شود و استان اصفهان به عنوان سومین قطب تولید دارو در کشور نقش مهمی در بومی سازی و خودکفایی اقلام مختلف دارویی دارد.

وجود مجموعه‌ای ارزشمند از گیاهان دارویی و صنعتی در ایستگاه تحقیقاتی اصفهان و رویش ۲۸۵ گونه گیاهی به همراه تولید ۳۰۰ نمونه بذر گیاهان دارویی در بانک بذر هم توانسته بستر مناسبی را برای کار و فعالیت در صنعت گیاهان دارویی در استان اصفهان ایجاد کند.

تامین ۱۰ درصد از داروی مورد نیاز کشور در اصفهان

طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ماگفت گفت: استان اصفهان با ۲۵ کارخانه داروسازی فعال تامین کننده ۱۰ درصد از داروی مورد نیاز کشور است.

او ادامه داد: اصفهان پس از تهران و البرز از جایگاه سوم تولید دارو را در کشور دارد و داروی مازاد برنیاز این استان به برخی کشور‌هایی اروپایی، حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ۲۵ درصد نیاز دارویی کشور تولید داخل بود که این میزان در حال حاضر به ۹۷ درصد رسیده است و فقط ۳ درصد نیاز دارویی کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

چنگیز بیان کرد: اقلام دارویی بسیار حیاتی و مهمی در اصفهان تولید می‌شود که در صورت تولید نشدن این داروها، باید با صرف هزینه چند برابری این اقلام از خارج تامین می‌شد. توانایی مراکز تحقیقاتی و علمی استان هم آینده روشنی را برای اصفهان ترسیم کرده است.

روز داروساز

بومی سازی دارو‌های وارداتی در اصفهان

آرش مدیرعامل شرکت داروسازی گل دارو اصفهان گفت: دانش تولید هشت نمونه داروی مکمل که از آمریکا و کانادا وارد می‌شد اکنون در این شرکت بومی شده و با تولید انبوه، قیمت آن به یک دهم مشابه خارجی رسیده است.

غلامرضا اخوان فرید  مدیرعامل شرکت دانش بنیان داروسازی رها هم گفت: ۱۳۰ فرآورده دارویی در این شرکت تولید می‌شود که از این تعداد ۱۵ فرآورده دارویی وارداتی بوده و داروسازان این شرکت با تلاشی بی وقفه و جهادی به دانش فنی تولید آن‌ها دست یافتند.

او ادامه داد: شرکت دانش بنیان رها تنها تولید کننده داروی پیوسته رهش در کشور است، داروسازان جوان و نخبه این شرکت درحرکتی جهادی موفق به تولید ۱۰ فرآورده دارویی پیوسته رهش شده اند که این دارو‌ها از قابلیت مصرف کمتر دارو همچنین تاثیرگذاری بالا در درمان و عوارض کمتر در مقایسه با دیگر دارو‌ها برخوردار است.

تولید بیش از ۷۰ درصد از آنتی بیوتیک مورد نیاز کشور در اصفهان

همایونی مدیرعامل شرکت داروسازی فارابی گفت: این شرکت تامین کننده ۷۰ درصد آنتی بیوتیک کشور است.

او ادامه داد: سالیانه ۱۱ میلیارد پوکه کپسول در یکی ازسایت‌های شرکت داروسازی فارابی به عنوان تنها تولید کننده در کشور تولید و روزانه بازار مصرف می‌شود.

تلاش برای تولید دارو‌های موثر در درمان کرونا

مدیرعامل شرکت داروسازی فارابی گفت: شرکت داروسازی فارابی به عنوان تولیدکننده عمده فرآورده‌های دارویی راهبردی آنتی بیوتیک خوراکی کشور در دوران مختلف از جمله شرایط خاص پس از دوران دفاع مقدس، محدودیت‌های تامین مواد اولیه در مقاطع مختلف، تحریم‌های ظالمانه، وقوع جنگ نابرابر اقتصادی در سال‌های اخیر و شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن، نیاز کشور به داروی‌های آنتی بیوتیک را تامین کرده است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های اخیر شرکت داروسازی فارابی در سال ۱۴۰۰ تکمیل فرمولاسیون، اخذ مجوز‌های لازم و عرضه سه قلم فرآورده دارویی جدید به بازار دارویی کشور است که یک قلم آن کاربرد وسیعی در درمان عوارض ناشی از ویروس کووید ۱۹ دارد.

مدیرعامل شرکت داروسازی فارابی ادامه داد: با وجود مشکلات و پیچیدگی‌های زیاد و نفسگیر برای صنعت حساس داروسازی، در افق پیشرو سبد متنوعی از محصولات دارویی راهبردی مورد نیاز بیماران را پیش بینی کرده ایم که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بازار دارویی کشور عرضه می‌کنیم تا در اختیار بیماران قرار بگیرد.

بیماران کرونایی

رشد سریع خدمات تخصصی پزشکی و ارتقای درمان ناباروری

اسفندیاری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رشد سریع خدمات تخصصی پزشکی را یکی از مهمترین دستاورد‌های بخش بهداشت و درمان پس از انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی اگر فردی به خدمات تخصصی پزشکی نیاز داشت در بیشتر موارد حتی برای درمان‌های ساده‌ای مانند آب مروارید باید به خارج کشور می‌رفت، اما امروز ما همه تخصص‌های پزشکی را در کشورمان داریم و حتی از کشور‌های دیگر برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

او  یکی از پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در این بخش را درمان ناباروری معرفی کرد و توضیح داد: اوایل انقلاب اگر فردی دچار این مشکل بود برای درمان باید به کشور‌های دیگر مانند انگلیس، فرانسه یا امریکا سفر می‌کرد، اما امروز در کشورمان حدود یکصد مرکز درمان ناباروری داریم که سه مرکز آن در اصفهان فعال است و حتی از خارج از کشور به این مراکز مراجعه می‌کنند.

اسفندیاری پیشرفت‌های علمی در زمینه پزشکی را از دستاورد‌های انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: در برخی از رشته‌ها و مباحث علمی مانند سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری جزو کشور‌های صاحب دانش هستیم و تعداد مقاله‌های علمی و تخصصی نیز افزایش زیادی یافته است.

رتبه نخست داروسازی باریج اسانس به لحاظ تعدد دارو‌های گیاهی دامپزشکی در ایران

سارا حجازی قائم مقام مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس گفت: این شرکت جزو نخستین تولیدکننده‌های محصولات دارویی گیاهی دامپزشکی درکشور است. شرکت داروسازی باریج اسانس هم اکنون با تولید ۱۵ محصول دارویی دامپزشکی با پایه گیاهی، رتبه نخست کشور را به لحاظ تعدد دارو‌های گیاهی دامپزشکی به خود اختصاص داده است.

او از رشد تولید و افزایش ۳۰۰ درصدی میزان فروش محصولات دامپزشکی شرکت داروسازی باریج در چند سال اخیر خبر داد و افزود:گروه دامپزشکی این شرکت سال گذشته موفق به دریافت هشت موافقت اولیه تولید داروی دامپزشکی شد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس همچنین اشاره کرد: به منظور تولید، فروش و پخش محصولات دامپزشکی این شرکت، تحت عنوان شرکت جدیدی به نام دشت گلستانه باریج، فعالیت خود را از امسال با نام تجاری” باریج وِت ” آغاز کرده است و تصمیم دارد مطابق با برنامه ریزی، بیش از ۳۰ قلم داروی گیاهی دامپزشکی جدید را تا سه سال آینده وارد بازارکندکه برخی از آن‌ها ب نخستین بار برای درمان یک نوع بیماری خاص فرموله شده اند.

گیاهان دارویی

برداشت سالیانه افزون بر ۲ هزار تن گیاهان دارویی در اصفهان

آبتین میرطالبی رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درگفتگو با خبرنگار ما گفت: میزان برداشت این محصولات متأثر از شرایط اقتصادی بهره برداران، تقاضای بازار و شرایط عمومی رویشگاه‌ها هر سال دچار تغییرات و نوساناتی می‌شود، ولی بطور متوسط میزان برداشت و تولید سالیانه محصولات فرعی مراتع و جنگل‌های استان اصفهان افزون بر ۲ هزار و ۱۰۰ تن به ارزش ۴۷۱ میلیارد ریال برآورد می‌شود و اشتغال ایجاد شده از این محل بیش از ۲۰۳ هزار نفر روز است.

او اظهار کرد: ارزش مورد اشاره شامل محصولات خام بوده و پس از فرآوری در صنایع داروسازی، آرایشی بهداشتی و غذایی ارزش محصولات نهایی و فرآوری شده به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: حضور تجار محصولات گیاهان دارویی به خصوص صادرکنندگان کتیرا در استان اصفهان و همچنین فعالیت بازار گیاهان دارویی بعنوان اولین بازار گیاهان دارویی کشور در شهر اصفهان و شرکت‌های تامین نهاده‌های کاشت گیاهان دارویی از دیگر نقاط قوت این صنعت در این منطقه به شمار می‌رود.

وجود مجموعه‌های دانش بنیان متعدد همراه با ذخیره گاه قابل توجه گیاهان دارویی این ظرفیت را برای استان اصفهان ایجاد کرده که در مسیر تولید انواع دارو به خصوص دارو‌های گیاهی و بومی سازی این اقلام موفق عمل کند. راهی که با رسیدن به بازار‌های صادراتی بزرگ درخشان‌تر خواهد شد.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نویسنده این گزارش به داد مردم برسید که سرم ندارن!!!
آخرین اخبار