مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: آبیاری حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از طریق ۱۰۸ رشته قنات فعال انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، باشقره مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: ۳۵۴رشته قنات در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ در سطح استان آماربرداری شده است که ۲۴۶ رشته قنات غیر فعال و ۱۰۸ رشته فعال هستند.

باشقره گفت: این ۳۵۴ رشته قنات ۳۲۴ کیلومتر طول دارد و هر قنات حدود ۹۰۰ متر است که بلندترین رشته قنات به طول ۵۶۰۰ متر در گنبدکاووس قرار دارد.

او افزود: عمیق‌ترین قنات استان با عمق ۴۵ متر و در محدوده شهرستان بندر گز است.

باشقره گفت: تخلیه آب هر قنات سالیانه به طور متوسط ۱۰۳ هزار مترمکعب است و تخلیه سالیانه کل قنات‌های استان حدود ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار متر مکعب محاسبه شده است که حدود ۵ میلیون مترمکعب از آب قنات‌های استان در فصل زراعی برای کشاورزی استفاده می‌شود.

او گفت: قنات یکی از شگفت انگیزترین و قدیمی‌ترین سازه‌های آبی دست ساز بشر است که از گذشته برای استخراج آب‌های زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک مورد استفاده قرار گرفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: تغییر اقلیم، استفاده بی رویه آب زیرزمینی در بخش کشاورزی، مالکیت مشاعی قنات‌ها و هزینه گزاف تعمیر و احیا و نگهداری قنات و به علاوه سهولت حفر چاه به ویژه چاه‌های حفر شده به روش دستگاهی و استحصال ساده‌تر آب از جمله عوامل تهدید کننده قنات‌ها در سال‌های گذشته در استان بوده است.

 

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.