برداشت هندوانه دیم از مزارع شهرستان فردوس آغاز شده و پیش بینی می‌شود ۸۶۰ تن میوه مرغوب از زمین های زیرکشت این محصول برداشت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  یکی از کشاورزان اهل فردوس، توانسته با به کارگیری تجربه و توکل به خدا از مزارع خشک شهرستان، هندوانه دیم برداشت کند.

برای تولید هر کیلو هندوانه، ۳۰۰ لیتر آب نیاز است که تولید هندوانه دیم در شرایط کم آبی می‌تواند به مدیریت منابع آبی کمک کند.

به مزرعه آقای منوری کشاورز اهل فردوس رفتیم تا ببینیم که چطور در شرایط خشکسالی توانسته است محصولی باکیفیت و مرغوب را از زمین برداشت کند.


بیشتر بخوانید


همان زمان که وارد مزرعه اش شدیم، ترازویی را دیدیم که یک هندوانه روی آن قرار داشت؛ وزن میوه ۱۳ کیلوگرم بود که واقعا جای تعجب داشت.

فرآیندی ۷۰ روزه برای شیرین کردن کام مردم/ خشکسالی کار را سخت کرده است

منوری کشاورز شهرستان فردوس گفت: از زمان کاشت تا برداشت این میوه، ۷۰ روز زمان گذشته است و هندوانه‌ها با بهترین کیفیت به بازار عرضه می‌شوند.

او افزود: به همراه پسرم، ۱۰ روز در این زمین کار و فعالیت انجام دادیم تا توانستیم زمین را آماده کشت کنیم.

منوری با اشاره به اینکه در این زمین‌های لم یزرع می‌توان محصولات دیم را به عمل آورد اظهار کرد: برای کشت محصولاتی مانند هندوانه، باید ۱۰۰ درصد زمین و بند آبگیری شود.

این کشاورز ادامه داد: با وجود خشکسالی‌های ۲۰ ساله که امسال شدیدتر بوده است، تنها ۱۵ درصد زمین و بند آبگیری شد، اما با این وجود نیز محصول خوبی برداشت شد.

مشتریان این کشاورز هم از شهر و دیار خودش بودند و هر کدام از کیفیت هندوانه‌های دیم می‌گفتند و به گفته یکی از شهروندان فردوسی، خاصیت هندوانه دیم بیشتر از محصولی است که به صورت آبی کشت می‌شود و این مسئله از قدیم الایام مطرح بوده است.

کاهش سطح زیرکشت هندوانه دیم در فردوس

سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس نیز گفت: در این شهرستان ۸۶ هکتار زمین زیرکشت هندوانه دیم وجود دارد.

او افزود: این میزان سطح زیرکشت، در مقایسه با سال زراعی گذشته به یک دهم تقلیل پیدا کرده است.

سلیمانی بیان کرد: پیش بینی می‌شود که امسال از هر هکتار زمین زیرکشت هندوانه، ۱۰ تن محصول برداشت شود که در مجموع ۸۶۰ تن هندوانه برداشت خواهد شد.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.