یک نشریه‌ آمریکایی مدعی شد بازرسان آژانس انرژی اتمی در حال تدوین برنامه‌ای هستند که در صورت شکست در مذاکرات برجامی از آن بهره گیرند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبگاه خبری بلومبرگ در گزارشی مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر مشغول تدوین برنامه‌ای هستند که در صورت شکست در مذاکرات احیای برجام در وین اتریش، با کمک این برنامه بتوانند محدودیتِ حال حاضر بازرسی‌های خود را کاهش دهند و شکاف‌های کنونی در بازرسی خود را پر کنند.

این وبگاه خبری با بیان این مطلب اعلام کرد بازرسان قصد دارند برنامه پیشنهادی خود را ماه آینده میلادی در وین اتریش به دیپلمات‌های حاضر در نشست برجامی ارائه دهند.

از زمانی که در آغاز سال جاری میلادی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان افزایش یافت، دولت ایران دسترسی ناظران آژانس اتمی را به فعالیت‌های هسته‌ای کاهش دادند، این افراد در تلاش هستند تا نگاهی کلی از وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران به دست آورند.

با توجه به آن که مذاکرات برجامی در وین در حال حاضر پیشرفتی نداشته و زمان برگزاری دور هفتم آن نیز تعیین نشده است، ایران دسترسی ناظران آژانس به فعالیت هسته‌ای را محدودتر از گذشته کرده است و اجازه ضبط ویدئو و گردآوری برخی اطلاعات را به این نهاد بین‌المللی نمی‌دهد.

دیپلمات‌های حاضر در وین نیز به بلومبرگ گفتند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این توانایی را دارد که توافق جداگانه‌ای با ایران داشته باشد و به موجب آن تعداد دفعات بازدید خود از سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم را مرتب به‌روزرسانی کند.

بلومبرگ همچنین ادعا کرده است: «این توافق که به اصطلاح با نام "توافق جامع پادمانی" شناخته می‌شود و کشور‌ها را مجبور می‌کند چنانچه از مرز‌های تعیین شده در توافق اصلی عبور کردند، اجازه دسترسی برای بازرسی و نظارت بیشتر را به بازرسان بدهند.»

دو مقام مطلع از این تصمیم بازرسان آژانس اتمی نیز مدعی شدند: «تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم و افزایش کلاهک‌های هسته‌ای خود به وضوح عبور کردن از خطوط تعیین شده است.»

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی ادعایی که در اختیار اعضای این نهاد بین‌المللی قرار گرفت، پیشرفت فعالیت‌های ایران در زمینه اورانیوم فلزی غنی‌شده را تأیید کرده است. این آژانس مدعی شده ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد کرده است.

این در حالی است که به اذغان منابع خبری، ایران بر این مسأله که اهدافش تماماً صلح آمیز و در حال توسعه نوع جدیدی از سوخت رآکتور است، تأکید کرده است.

مقامات تهران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر صیانت از حقوق ملت در برجام، اعلام کرده‌اند تا زمانی که طرف‌های غربی و به ویژه آمریکا به تمامی تعهداتشان ذیل برجام عمل نکنند، ایران به صورت گام به گام اقدام به کاهش تعهدات خود در این باره خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
در صورت شکست هیچ‌ بازرسی در کار نخواهد بود این را غرب آویزه گوش خود کند و بداند مسولان ما آینقدرها هم ساده و باج بده و امتیاز بده نیستند آنهم امتیازی برای هیچ.
Germany
بختیاری
۰۶:۴۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
ادعای غربیها حرف مفت و بی ارزشی است توان هسته ای همچنان باید ادامه داشته باشد و ابتدا همه تحریمها رفع شوند .
پیمان شکنی و بدعهدی و تحریم و تهدید از سمت ما نبود پس غرب عاقلانه همه تحریمها را بردارد.
توان اتمی ایران و ایرانیان هم همچنان باید گسترش و توسعه یابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
جنگ هسته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
برای اسراییل هم اگر مردید برنامه بگذارید یا فقط برای ایران برنامه دارید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
وصد البته مخان زمینه ای برای جاسوسی بیشتر ولو دادن دانشمندان هسته ای مابیابند. البنه باید بدونند که دیگه ورق برگشته وکنفت شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
تا زمانی که غرب تحریمها را برطرف نکنند ایران بی توجه به خواسته های بازرسی آنها باید به غنی سازی خود با قدرت ادامه دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ظریف به روسیه و چین اعتماد نداشت ولی به امضا جان کری اعتماد داشت بخاطر همین کشور 8سال به طور غیرمستقیم توسط انگلیسی ها بیشترین ضربات تاریخ انقلاب را خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
این یعنی تهدید و خط و نشان کشیدن ، اما این غربی ها ۹۰ در صد اهدافشان را با های و هوی پیش می برند و نباید به هارت و پورت های آنها توجه کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
تمام بازرسان اژانس جاسوس انگلیس هستن تمام انها را اخراج کنید مگر بازرسان اژانس در اسراییل وانگلیس وامریکا حضور دارن گذشت زمانی که هر غلطی میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اگه ایران قبول کنه عملا یک گام رو به عقب محسوب میشه
ما از کم کردن تعهدات قصد فشار بر طرف مقابل رو داریم اگه بخواد فشار و نگرانی طرف مقابل کم بشه ما بازنده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
دلیلی نداره وقتی تحریم هستیم تن به خفت بدیم خیلی از کشورها مثل برزیل بازرسان از بیرون سایت نمونه برداری میکنن اجازه ورود به مراکز هسته‌ای را ندارند، هدف از بازرسی شناسایی دانشمندان هسته‌ای و ترور است نه چیز دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
افزایش کلاهک های هسته‌ای؟ مگه ایران کلاهک هسته‌ای داره که افزایشش بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
کاش مقامات ایران یک برا برای همیشه جرات کنند و بگویند به شما چه و پای هرچه بیگانه هست را از دخالت در کارهای اجرایی کشور بریده و بگویند برید اینها چی فکر کردند فکر کردند ایران دست نشانده آنها هست زمان آن رسیده پاسخی کوبند به دشمنان و آژانس داده شود
آخرین اخبار