رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان گفت: برداشت میوه بنه در ارسنجان تا قبل از مهرماه امسال ممنوع و غیر قانونی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسن خسروانیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان بیان کرد: کسانی که قصد برداشت بنه برای فروش دارند باید قبل از آغاز زمان برداشت نسبت به دریافت مجوزهای لازم از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری  ارسنجان اقدام کنند.

او بیان کرد: با رعایت زمان برداشت از تخریب منابع با ارزش طبیعی مانند جنگل‌ها و مناطق رویشی پسته وحشی (بنه) جلوگیری می شود و  می توان امکان احیای دوباره این منابع را فراهم کرد.

خسروانیان تصریح کرد: دلایل مختلف شامل چرای دام، آتش سوزی، تغییر کاربری زمین، بهره‌برداری نامناسب از محصولات جانبی، عوامل ژنتیکی و محیطی و عوامل انسانی، جنگل‌های پسته وحشی (بنه کوهی) را در معرض تخریب شدید قرار داده که نیاز به اقدامات مدیریتی و هدفمند برای جلوگیری و کاهش تخریب این مناطق است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان، سطح جنگل‌های بنه این شهرستان را حدود ۸۰ هزار هکتار برشمرد و ادامه داد: یکی از اقدامات مدیریتی در این زمینه، تعیین زمان مطلوب بهره‌برداری از مناطق و محصولات جنگلی است که به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت درختان بنه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.    

او افزود: شکستن شاخه و زدن چوب به سر شاخه‌های درختان برای برداشت بنه که موجب آسیب درختان می‌شود ممنوع است و شهروندان می توانند با مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به اداره منابع طبیعی اطلاع دهند.

خسروانیان اضافه کرد: بنه از دانه های روغنی است که مصرف خوراکی دارد و از مغز آن می توان در شیرینی سازی نیز  استفاده کرد. 

شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.