فعال سیاسی اصولگرا درباره رفتار حزبی مجلس یازدهم توضیحاتی را ارائه کرد.

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سول که آیا نمایندگان مجلس یازدهم رفتار حزبی دارند؟ گفت: برخلاف اکثر کشورهای دنیا ما کلا سیستم انتخاباتی مان در کشور بر اساس احزاب نیست.

او ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا احزاب در انتخابات شرکت می‌کنند؛ بنابراین مسئولیت نمایندگانی که به مجلس می‌فرستند را برعهده دارند، برای مثال طرح‌ها، آرا و رفتار نمایندگان همه اینها برعهده احزاب است، زیرا حزب نماینده را معرفی کرده و مردم هم به آن حزب رای دادند. اما در ایران مردم به فرد رای می‌دهند و حزب نقشی ندارد.

ایمانی افزود: نهایت اقدامی که احزاب ممکن است در ایران انجام دهند و آن هم به شکل بسیار ناقصی انجام می‌شود این است که نمایندگان تایید صلاحیت شده را  تایید می‌کنند، اما این به این معنا نیست که احزاب در مجلس دارای کرسی قانونی باشند، بنابراین نماینده‌ای که در ایران به مجلس می‌رود هیچ مسئولیتی برای اینکه خواسته‌های آن حزب را اجرا کند نداشته و حزب هم مسئولیت رفتار آن نماینده را برعهده ندارد؛ زیرا نماینده به صورت شخصی به مجلس رفته است، نه به خاطر اینکه عضو فلان حزب است بنابراین نمایندگان هیچ تعهد حزبی ندارند.

فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: علاوه بر این بسیاری از نمایندگانی هم که به مجلس می روند ممکن است اصلا عضو هیچ حزبی نباشند، زیرا اساس انتخابات در کشورما حزبی نیست و رفتار نمایندگان هم رفتار شخصی خودشان است و از نظر قانونی و اخلاقی مسئولیتی در قبال هیچ حزبی ندارند.

وی با اشاره به اکثریت اصولگرایان در مجلس یازدهم بیان کرد: این نمایندگانی که در مجلس حضور دارند اصولگرا هستند، ولی نه به معنای اینکه تشکیلات اصولگرایان خارج از مجلس وجود داشته باشد و بگوید که به این افراد رای دهید یا خیر و یا اینکه این طرح را به مجلس آورده و یا از مجلس خارج کنید.

ایمانی همچنین در ارزیابی کلی مجلس یازدهم افزود: برخی از نمایندگان این دوره از مجلس تجربه و قدرت کارشناسی کافی برای سمت نمایندگی در مجلس را ندارند و این نقصی است که در مجلس ما وجود دارد و در دولت تازه تاسیس آقای رئیسی هم متاسفانه برخی از نمایندگای که موثر و سابقه دار از مجلس خارج شدند و ضعف مجلس بیشتر شد، برای مثال آقای زاکانی، خاندوزی و  ساداتی نژاد از مجلس رفتند و ممکن است برخی دیگر هم از مجلس بروند که معتقدم این ضعف مجلس را بیشتر خواهد کرد.

او در مقایسه رفتار حزبی در ایران با سایر کشورها بیان کرد: در سایر کشورها مردم به یک فرد رای نمی دهند، بلکه برای مثال به حزب جمهوری خواه ،کارگر و لیبرال دموکراتیک رای می‌دهند و آن حزب است که نمایندگان را به مجلس می‌برد؛ پس مردم به احزاب رای می دهند نه افراد، در حالی که این روند در ایران معکوس است و مردم به افراد رای می دهند نه به احزاب .

فعال سیاسی اصولگرا در مقایسه این مجلس با مجالس ادوار گذشته بیان کرد: هیچ یک از مجالس ما بعد از انقلاب حزبی نبوده اند و این هم به این دلیل است که احزاب به صورت قانونی در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

وی در مقایسه این مجلس با مجلس دهم گفت: مجلس قبل هم مجلس کارشناسی قوی نبود و این مجلس هم از نظر کارشناسی و نه از نظر مواضع مجلسی نظیر مجلس دهم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار