عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از لزوم توجه وزیر علوم آتی به تقویت روحیه دانشجویان خبر داد.

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر  در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از وزیر علوم دولت آتی برای بهبود نظام آموزش عالی اظهار کرد: تقویت حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها باید به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و اصلی آموزش عالی مورد توجه جدی قرار گیرد.

او افزود: پژوهش در حوزه دانش بنیان طی سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته است، اما بحث فرهنگ سازی موضوعی است که کمرنگ بوده و باید در دولت سیزدهم به آن توجه شود.

خرسندی تصریح کرد: یکی از ابعاد فرهنگ سازی تقویت فرهنگ برنامه ریزی، نظارت و پاسخگویی در همه حوزه‌های گوناگونی مانند: معاونت‌های وزارت علوم، حوزه دانشگاه‌ها به صورت کلان، حوزه خاص در دانشگاه ها، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، پژوهشی و ... است.

او با بیان اینکه توجه و فرهنگ سازی در حوزه برنامه ریزی، نظارت و پاسخگویی حائز اهمیت است، تاکید کرد: با وجود اینکه کمیته‌های برنامه ریزی دانشگاه‌ها در حوزه برنامه ریزی، نظارت و پاسخگویی متمرکز هستند، اما هیچ موقع وظیفه خود را به درستی انجام نداده اند در صورتی که عملکرد آن‌ها باید مورد نقد جدی قرار گیرد تا بتوان مشکلات را بهبود بخشید.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: تمامی ارکان‌ها ضعف برنامه ریزی دانشگاه‌ها در حوزه برنامه ریزی، نظارت و پاسخگویی را احساس می‌کنند که باید سیاست‌های مطلوبی جهت رفع آن‌ها مورد توجه قرار گیرد تا بتوانند نسبت به برنامه‌های خود پاسخگو باشند.

خرسندی تاکید کرد: توجه به جنبه پژوهشی و رویشی در کنار جنبه‌های آموزشی و رویشی در فرهنگ سازی مهم است. به استاد و دانشجو نباید به عنوان ماشین و ابزار نگاه شود. خود دانشجو به عنوان فراورده اصلی جامعه دانشگاهی باید مدنظر قرار گیرد تا از نظر شخصیتی و خودباوری و انگیزه مندی تقویت شوند، اما در حال حاضر مورد غفلت هستند.

او بیان کرد: به نظر می‌آید یکی از ابعاد فرهنگ سازی این است که در ارکان جامعه دانشگاهی روی توانمندی عزت نفس و ارتقای روحیه دانشجو کار شود که هم اکنون نقش آن کمرنگ است در صورتی که دولت آتی باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

توجه به فرهنگ رویش و بالندگی در دانشگاه‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مسئله توجه به فرهنگ رویش و بالندگی موضوع سومی است که باید در فرهنگ سازی مورد توجه جدی قرار بگیرد. در کنار همه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم باید به این موضوع توجه شود.

خرسندی ادامه داد: جامعه دانشگاهی باید به دنبال بالندگی و ایجاد فضای مثبت و فضای رشد باشد و از رکود جلوگیری کند که اگر آن را تقویت کنیم حوزه پژوهش و آموزش هم تقویت خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: روش‌های بکارگیری برای افزایش آموزش فرهنگ سازی در دانشگاه‌ها جدید نبوده و کاملا سنتی است؛ چرا ک توجه به بروز سازی و نوسازی کم است در حالیکه باید آن را به صورت روتین دنبال کنیم تا به دنبال ارتقای وضع موجود باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.