کارشناس مسائل اوراسیا گفت: ایران و پاکستان در شرایط کنونی می‌توانند بستر و فضای ایجاد یک دولت فراگیر را در آینده نزدیک در افغانستان فراهم کنند.

مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف و اهمیت سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران، گفت: تحولات افغانستان تقریبا ریشه در برخی از گرایش‌های مذهبی دارد که در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته توسط قدرت‌های فرا منطقه‌ای مورد حمایت و ایجاد قرار گرفته است.

وی افزود: طالبان گروهی است که مبنای ایدئولوژیک دارد، پیش از این یک گروه کوچک ۸۰ هزار نفری بود، اما اکنون به یک حکومت تقریبا ۴۰ میلیون نفری رسیده و قاعدتا همسایگان با دید نگرانی به تحولات افغانستان می‌نگرند.

خورسند با بیان اینکه در تحولات افغانستان نقش ایران و پاکستان بسیار مهم است، تصریح کرد: خاستگاه تفکری طالبان تقریبا از کشور پاکستان است، شاید پاکستان مدخل تامین سلاح و منابع مالی طالبان در سال‌های گذشته بوده، از سوی دیگر ایران همواره به عنوان مولفه امنیت ساز درمنطقه پر آشوب غرب آسیا بوده و به عنوان یک لنگرگاه امنیت و بازدارندگی در منطقه را به ارمغان آورده است؛ قاعدتا باید تعاملات دیپلماتیک جدی تری در منطقه داشته باشد تا بتوانند اولا امنیت همسایگان و منافع ملی آن‌ها که از جمله ایران و پاکستان است تامین شود و ثانیا کمک شود که مردم افغانستان از ظلم و ستم و رنج کم تری در سال‌های آینده بهره ببرند.

کارشناس مسائل اوراسیا درباره اهمیت سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران، گفت: پاکستان و ایران به عنوان نزدیک‌ترین همسایگان به جغرافیای افغانستان قاعدتا بیشترین تاثیر را می‌توانند در تحولات افغانستان بگذارند، ایران و پاکستان تمایل به تشکیل یک دولت در افغانستان دارند، اما این موضوع هیچ موقع انجام نشده است و در شرایط فعلی هم به نظر نمی‌رسد که طالبان یک دولت فراگیر تشکیل دهد.

ایران و پاکستان با تردید به تحولات افغانستان نگاه می‌کنند

وی افزود: ایران و پاکستان به تحولات افغانستان با دید نگرانی و تردید نگاه می‌کنند، سفر وزیر خارجه پاکستان در شرایط کنونی می‌تواند بستر و فضای ایجاد یک دولت فراگیر را شاید در آینده نزدیک در افغانستان فراهم کند.

خورسند ادامه داد: تنها راه حل بحران‌های افغانستان تشکیل دولت فراگیر است؛ دولتی که تقریبا همه جناح‌ها و گروه‌های مدعی افغان بتوانند در آن حضور داشته باشند، اما در شرایط کنونی تعاملات دیپلماتیک ایران باید بالاتر از این باشد و شاید ما باید به جای پاکستان نماینده‌ای از سوی دولت خود برای رایزنی با کشور‌های همسایه می‌فرستادیم.

کارشناس مسائل اوراسیا ادامه داد: سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که زمینه‌ای برای ایجاد صلح در همسایه شرقی مان باشد، قاعدتا ما هم از صلح در افغانستان بازخورد‌های بسیار خوبی می‌گیریم، همانطور که از ناامنی و اغتشاش در افغانستان نگرانی داریم.

گفتنی است شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان از ۲۴ آگوست با موضوع بررسی و رایزنی در مورد اوضاع کنونی افغانستان به ۴ کشور منطقه سفر کرده است.

قریشی گفته که با هدف مشورت با کشور‌های منطقه در مورد وضعیت موجود افغانستان، از ۲۴ آگوست به ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان سفر خواهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار