کارشناس مسائل پاکستان گفت: سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران به منزله یک رفت و آمد فرهنگی است که ابعاد سیاسی و امنیتی پیدا می‌کند.

امین رضایی نژاد کارشناس مسائل شبه قاره، افغانستان و پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت و اهداف سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران، گفت: پاکستان احساس می‌کند که دیگر بازیگر اصلی و بلامنازع افغانستان نیست و نمی‌تواند به افغانستان به عنوان یک حیاط خلوت خود نگاه کند، لذا تلاش می‌کند با صحبت با همسایگان به سمت ائتلاف منطقه‌ای برود که پیش از این مغرورانه زیر بار آن نمی‌رفت، اما اکنون به این سازوکار منطقه‌ای تن داده تا جایگاه خود را در تحولات افغانستان حفظ کرده و این موضوع خوب است و به امنیت منطقه کمک می‌کند.

ایران برای شیعیان افغانستان به ویژه قوم هزاره و تاجیک اهمیت زیادی دارد

وی افزود: پاکستان این موضوع را درک کرده است که دیگر نمی‌تواند با تحریک گروه‌های تروریستی در افغانستان به راحتی منطقه را تحت تاثیر خود قرار بدهد و به عنوان یک بازیگر جنگجو خود را معرفی کند.

رضایی‌نژاد ادامه داد: پاکستان به دلیل اشتراک جمعیتی پشتون با افغانستان در تحولات این کشور بسیار تاثیرگذار است، همانطور که در طول بیش از ۴۰ سال جنگی که در افغانستان بوده است، همواره مناطق پشتون نشین پاکستان بودند که خدماتی را به قوم پشتون افغانستان ارائه می‌دادند و این خدمات حتی پیش از هرج و مرج فعلی و در زمانی که دولت آقای کرزی و اشرف غنی در افغانستان بودند، تا حدود ۷۰ درصد نیاز‌های خدمات شهروندی به شمار می‌آمد.

کارشناس مسائل پاکستان ادامه داد: ایران هم به دلیل ارتباط فرهنگی که با افغانستان دارد و در عمل پیوستگی فرهنگی دارد به طوری که یک دامنه تمدنی به اسم خراسان بزرگ از تاجیکستان به خراسان ایران کشیده شده است، در حقیقت ایران برای شیعیان افغانستان به ویژه قوم هزاره و تاجیک کشور پر اهمیتی است.

سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران قطعا ابعاد سیاسی و امنیتی پیدا می‌کند

وی افزود: سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران به منزله یک رفت و آمد فرهنگی است که قطعا ابعاد سیاسی و امنیتی پیدا می‌کند، به همین دلیل خردمندی هر دو کشور است و همکاری تام این دو کشور در موضوع افغانستان اگر مبتنی بر یک رویکرد خردمندانه باشد منجر به این می‌شود که هر دو کشور با هم برنده اصلی تحولات این کشور باشند و کشورهای دیگر مجبور باشند که تابع رفتار  تهران و اسلام آباد در افغانستان باشند، اما اگر این شکل از همکاری به وجود نیاید و مبتنی بر بی اعتمادی که همیشه بین ایران وپاکستان بوده ادامه پیدا کند، انرژی این دو کشور هدر می‌رود و قطعا دیگران می‌تواند حداکثر استفاده را ببرند.

گفتنی است شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان از ۲۴ آگوست با موضوع بررسی و رایزنی در مورد اوضاع کنونی افغانستان به ۴ کشور منطقه سفر کرده است.

این دومین سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران در نیم سال گذشته است، وی پیش‌تر ۳۱ فروردین ماه امسال به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی به تهران آمد و با حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدجواد ظریف دیدار کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار