وزیر پیشنهادی نفت گفت: قصد دارم فساد را در وزارت نفت ریشه کن کنم.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی منصب وزارت گفت: از نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند تشکر می کنم.

وی در پاسخ به سخنان الیاس نادران توضیح داد: آنچه که بنده دارایی دارم و خدمت رئیس جمهور اعلام کردم صحت دارد و هر چه به من نسبت داده شده به خودشان متعلق بگیرد و به نام خود بزنند. من ۳۰ سال در وزارت نفت خدمت کرده ام، چندین سال در ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان کار کرده ام، من فساد ستیز هستم و به محض رفتن به وزارت نفت، فساد را از این وزارتخانه برخواهم چید.

اوجی ادامه داد: از رئیس جمهور که به من اعتماد کرده و من را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی نموده تشکر می کنم. صنعت نفت یکی از اصلی ترین مزیت های اقتصادی کشور ماست و این صنعت با دارا بودن سهم بیش از ۹۵ درصدی در تامین انرژی کشور و سهمی پررنگ در تولید ناخالص ملی نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور ایفا می کند.

وی ادامه داد: در شرایط تحریمی، نفت در خط مقدم دفاعی کشور است. این صنعت در جنگ تمام عیار اقتصادی در بخش های مختلف خود دچار آسیب ها و مشکلاتی شده که به دلیل مشکلات ساختاری و بی تدبیری ها و ناکارآمدی ها و فشار ناشی از تحریم های دشمن بوده است.

اوجی ادامه داد: بازگشت به وضعیت مناسب نیازمند جراحی در سطوح مختلف وزارت نفت است. دست ملت بزرگ ایران هیچ گاه از ابزار جهادی و راه کارها خالی نبوده و در برابر مشکلات و چالش ها امید ما به فضل الهی و مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل ما می توانیم است.

وی اضافه کرد: عرصه های فروش نفت، فرآورده های نفتی، محصولات پتروشیمی، تامین کالاهای خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی در این صنعت، عرصه های جهاد روزمره ما با استکبار جهانی است، البته این صنعت در عرصه تمام عیار اقتصادی در بخش های مختلف دچار چالش ها و آسیب هایی شده است که این مهم به علت مشکلات مزمن ساختاری، بی تدبیری ها، ناکارآمدی ها و فشارهای تحریم های ظالمانه دشمن بوده است که از حالت متعارف خارج شده، لذا بازگرداندن لکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب نیازمند تحول از طریق اتخاذ تصمیمات جهادی و اعمال جراحی در سطوح مختلف است.

اوجی با تاکید بر اینکه به غیر از مسیر تحول راهکار دیگری برای برون رفت از وضعیت موجود باقی نمانده است، گفت: دست ملت بزرگ ایران هیچگاه از ابزار جهادی و راهکارها خالی نبوده است و در برابر مشکلات و چالش ها، امید و توکل ما در ابتدا به فضل و رحمت الهی است و بعد به مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل "ما می توانیم" همچنین ظرفیت فراوان کشور، جوانان انقلابی و استفاده از توان بخش خصوصی و حمایت شما نمایندگان محترم است.

وی افزود: در این روزها که خداوند متعال به بنده توفیق داد، برنامه های خود را خدمت شما نمایندگان محترم در جلسات کمیسیون ها، فراکسیون ها، اجتماعات و نشست ها ارائه کنم، از سویی بیان دغدغه ها و مشکلات از سوی شما عزیزان دقیقاً وجه مشترک چالش های فراروی این صنعت است، مشکلاتی که شما عزیزان در جلسات با بنده مطرح کردید، چالش ها و مشکلات همین صنعت است، این مشکلات عبارتند از؛ فروش نفت خام و میعانات که به دلیل تحریم های ظالمانه به شدت کاهش پیدا کرده است که البته در برنامه ها اعلام کرده ام چه راهکاری برای برون رفت از این مشکل دارم.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم افزود: توسعه میادین مشترک و بهره برداری حداکثری از این میادین از چالش ها و مشکلات امروز صنعت نفت است، سرمایه گذاری در صنعت نفت که در این چند سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده، حفظ و نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور و ناترازی گاز از دیگر مشکلات است، همچنین پرهیز از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش به خصوص در صنایع تکمیلی پتروشیمی، بازسازی و نوسازی تاسیسات و تجهیزات صنعت نفت که عمری بالاتر از 50 سال دارد، ساماندهی یارانه پنهان حامل های انرژی و... را باید به این مشکلات افزود.

وی اضافه کرد: توجه جدی به نیروهای انسانی و ساماندهی آنها و نیروهای ارکان ثالث یکی دیگر از مشکلات این صنعت است، پیگیری گازرسانی به روستاها، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار را باید به این مشکلات افزود. توسعه صنعت نفت به صورت همه جانبه، متوازن و پایدار، مبارزه با فساد که عمده موضوع مطرح شده در جلسات بود، مورد توجه بنده است که ان شالله به کمک شما ریشه فساد را از این وزارتخانه خواهیم کند.

وی ادامه داد: استفاده از مدیران کارآمد، انقلابی و فسادستیز، حمایت از ساخت داخل، ارتقاء و اثربخشی دانشکده صنعت نفت، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و دیپلماسی قوی انرژی از جمله مواردی است که دغدغه نمایندگان بوده و چالش‌های اصلی امروز صنعت نفت است و رویکرد اصلی در برنامه پیشنهادی در صورتی که رأی اعتماد را اخذ کنم توجه به همین دغدغه‌ها و مشکلات و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

اوجی افزود: هر چند که دستاوردها و زحمات پرنسل خدوم صنعت نفت طی سال ها برای تأمین انرژی کشور، توسعه گازرسانی و تولید محصولات پتروشیمی را در بحران جنگ اقتصادی نباید نادیده بگیریم.

وزیر پیشنهادی نفت در تشریح اهداف برنامه‌های خود در وزارت نفت گفت: تلاش برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت خام و میعانات؛ پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه ملت ایران، میزان صادرات نفت و گاز و میعانات گازی، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و رقبا بخشی از بازارهای صادراتی ما را تصاحب کردند و برون رفت از تحریم‌ها و احیای بازارهای از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و حرفه‌ای است که با حمایت و پشتیبانی دولت، مجلس انقلابی و شورای عالی امنیت ملی عبور از این شرایط سخت امکان‌پذیر خواهد بود و وزیر نفت برای مقابله با تحریم‌ها باید رویکرد فعال در پیش بگیرد یا موضع انفعالی و منتظر اقدامات محافل سیاسی و بین‌المللی باشد و روی دشمن برای رفع تحریم ها حساب باز کند و یا به توانمندی جوانان برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها تکیه کنیم؟

وی یادآور شد: اطمینان می‌دهم که با عنایت خداوند و با استفاده از نیرو‌های متخصص و توانمند و پتانسیل همه نیرو‌های خدوم کشور رویکرد فعال برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در پیش بگیرم و با استفاده از روش‌های موجود، تجربیات گذشته و سایر روش‌ها که به دلیل سوء استفاده دشمن، امکان بازگو ندارند اقدامات مهمی را برای فروش نفت در پیش بگیرم و از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های اجرایی در تحقق این مهم استفاده خواهم کرد.

اوجی ادامه داد: در رابطه با روش تهاتر نفت با کالا یا تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری در کشور؛ در زمان فعالیتم در گاز، این صنعت تحریم شد و واردات و فروش فرآورده‌های گاز به لطف الهی با تهاتر کالا با گاز وارداتی تحریم‌ها را دور زدیم و بهترین روابط را با ترکمنستان داشتیم و هیچ مشکلی در واردات گاز و همین طور فروش نفت نداشتیم.

وزیر پیشنهادی نفت با تأکید بر اینکه بازار‌های جدید نفت را شناسایی خواهم کرد، گفت: برای انجام و تحقق این مهم نیاز به اصلاح بودجه ۱۴۰۰ است که آن را به صورت متمم در اسرع وقت تقدیم مجلس خواهیم کرد البته در بحث فروش نفت که دغدغه نمایندگان است با اراده جدی برای فروش و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها این مهم را انجام خواهیم داد؛ دومین اقدامی که در دستور کار قرار خواهم داد و به رئیس جمهور قول دادم توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفت و گاز است، به طور کامل بر قرارداد‌ها اشراف دارم، منابع و ذخایر زیرزمینی، نفت و گاز جزو انفال و متعلق به تمامی مردم است بنابراین از انجام هر اقدامی که منجر به افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت و متناسب با ذخایر موجود کشور است، دریغ نخواهم کرد.

وی یکی از برنامه‌های خود را جمع‌آوری گاز‌های همراه میادین نفتی، جلوگیری از گازسوزی و استفاده بهینه از آن دانست و افزود: پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور و تأمین سوخت مورد نیاز با همکاری وزارت نفت و پیگیری گازرسانی به مناطق روستایی که دغدغه بخشی از نمایندگان است را مورد توجه قرار خواهم داد. در زمان فعالیتم در شرکت گاز به بیش از ۱۵ هزار روستا گازرسانی شد و ۴۰ هزار روستا را هم در دستور کار داشتم، در زمینه تأمین سوخت مورد نیاز، افزایش ذخیره سازی گاز در مخازن طبیعی که متأسفانه مغفول مانده است، تنها دو میلیارد به دو مخزن گازی، ذخیره سازی انجام شده و شرکت ملی گاز در طول ۵۰ سال عمر خود به لطف الهی و همکاران در همان زمان فعالیتم، تکمیل طرح‌های پالایش گاز، احداث خطوط انتقال گازرسانی به صنایع جدید و تعیین تکلیف قرارداد واردات گاز از کشور ترکمنستان، اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی از جمله مواردی خواهد بود که در دستور کار قرار خواهم داد؛ در حال حاضر به اصلاح الگوی مصرف توجه نمی‌شود و همچنین اصلاح نظام تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی پرمصرف را در پیش خواهم گرفت.

وی افزود: یکی از راهکار‌های دور زدن تحریم‌ها کاهش خام فروشی و تبدیل نفت به فرآورده است که در این مسیر برنامه‌های ویژه‌ای در وزارتخانه تدوین شده و قانون حمایت از صنایع پایین دستی مصوب مجلس می‌تواند ما را در حمایت از زنجیره تولید در این حوزه کمک کند.

اوجی ادامه داد: توسعه پترو پالایشگاه‌ها و تامین منابع مالی برای توسعه در صنعت نفت و صنعت تامین و سرمایه گذاری ساختارمند برای جذب و تشویق سرمایه گذاران مردمی و مردمی سازی اقتصاد نفت و گاز و محقق شدن تهاتر نفت خام و میعانات با پیمانکاران و همچنین تامین مالی از محل سپرده‌های صندوق توسعه ملی و پارک‌ها و بنگاه‌ها از دیگر برنامه‌های راهبردی پس از تصدی وزارت نفت است.

وزیر پیشنهادی نفت خاطرنشان کرد: استفاده از توافق جامع با کشور‌های همسو و حفظ سرمایه انسانی موجود در صنعت نفت و مهندسان و کارکنان متخصص و توانمندی که در سال‌های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته و شاهد خروج آن‌ها بودیم بخش دیگری از برنامه‌های آتی من در وزارت نفت خواهد بود. ضمن آنکه توجه ویژه به ارکان وزارت نفت نیز در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شفافیت و مبارزه با فساد در وزارت نفت که گلوگاه سرمایه‌ها در کشور است بسیار مهم و حیاتی است، گفت: برخورد با فساد و مدیریت تعارض منافع و تقویت شفافیت در قرارداد‌ها و استقرار تجهیزات شفاف سازی و اندازه گیری و جایگزین کردن مقررات و به روزرسانی سامانه هوشمند کارت سوخت بخشی از برنامه‌ها در جهت ارتقاء شاخص‌های شفاف سازی و توسعه فساد ستیزی است.

اوجی توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت زدایی را یکی دیگر از رسالت‌های صنعت نفت دانست وگفت: من خود را نماینده مناطق محروم می‌دانم و مسئولیت اجتماعی و توجه به محرومان در برنامه‌های خود قرار دادم و اختصاص بخشی از درآمد‌های صنعت نفت به اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی و تامین قیر برای راه‌های روستایی را در دستورکار قرار داده ام.

وی با بیان اینکه ارتقاء فناوری و توجه به دانش بومی اولویت وزارت نفت در دوره جدید خواهد بود، خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و خرید تضمینی کالا‌های استراتژیک صنعت نفت در دستورکار وزارت نفت قرار خواهد گرفت و در همین راستا دستورالعمل‌هایی برای حمایت از دانشمندان جوان و علوم نوین بومی و داخلی تدوین خواهد شد، همچنین رونق دیپلماسی انرژی و نقش آفرینی موثر در مجامع بین المللی نفت، گاز و انرژی و روابط سازنده با کشور‌های همسایه در بهره برداری از میادین مشترک یکی دیگر از راهبرد‌های کشور در دور جدید وزارت نفت خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: تنظیم سازمان‌های نفتی زیرمجموعه و تنظیم اساسنامه شرکت صنایع پتروشیمی و تعیین تکلیف نقش دولت در سازمان‌های تابعه نفت و اصل مالکیت بر شرکت‌های نفت و شفاف سازی رابطه مالی دولت نیز در برنامه‌ها به طور جدی و دقیق تدوین شده است.

وی در پایان تاکید کرد: لازم است یک بار دیگر در خصوص منابع و دارایی‌های خود شفاف اعلام کنم من خودروی شخصی خود را اعلام کرده ام و خدا شاهد است اگر خود مازراتی را ببینم تشخیص نمی‌دهم چیست، چون نمی‌دانم و هرگز نداشته ام.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اگر واقعا می خواهی فساد ریشه کن کنی بگو چقدر پول داری ‌از کجا آورده ای و بعد از پایان مدیریت گزارش بده چقدر زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من از شما وزیر نفت یک خواهش دارم شعار ندید واقعا عمل کنید نگذارید حق حقوق بگیران که با پایین ترین حقوق دارند کار میکنند پایمال بشه چون حقوق پایین یعنی ازدواج صورت نمیگیره یعنی یک زندگی نابود میشه یادت باشه تو مجلس چی گفتی فساد و دلا ل بازی ریشه کن بشه تو استخدام پارتی بازی و فامیل بازی درنیارید به خدا بقیه جوانان هم حقی از این اب و خاک دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
فقط دلال بازی و پیمان کاری را بردارید از سر راه بزارید حق به حقدار برسه بزارید واقعا حق کارگر بدبخت داده بشه حمل و نقل کشور بر عهده کامیون دارها هست کارتهاشون درست شارژ کنید کارت ازاد جایگاها را ازاد کنید که پای دلال قطع بشه مجموعه های دلال بازی را از بین ببرید حقوقهای نوجومی را بردارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
هر وزیری میاد میگه فساد رو تو اون بخش از بین میبرم این یعنی همه مملکت فاسد شده از بالا تا پایین، جالبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
لطفا با فساد فامیل بازی هم در نفت مبارزه کنید چون هر مسئولی فامیل خودش رو با سن کم و بدون تجربه میاره و رئیس عده ای با تجربه می کنه و کسی هم نمی تونه اون فرد رو برکنار کند و بدبختی اینجاست که اصلا هیچ سر رشته نداره و فقط با پارتی بازی توی کار میمونه و پیمانکارهای جاهای دیگه ازش شاکی میشن اما جرآت اخراج وجود نداره متآسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
آره شما راست میگی جناب !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اگرتونستی بله این حرفها زیاد
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۱۳:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
از این حرفها زیاد گفته شده
این حرفها، ادعاهای اول کاره اما آخر کار باید ببینیم حاصل کار چیه. من که چشمم آب نمیخوره ولی اگه حرفهات از سر صداقته امیدوارم موفق بشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
جراحی ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
مثل جراحی بزرگ اقتصادی احمدی‌نژاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
با زبان سرخ همه چیزو میشه ریشه کن کرد مهم عمله ....که متاسفانه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اگه واقعا حرفت حرفه خداوکیلی کارگران پمپ بنزینهای جزوه کارکنان شرکت نفت بکنید اخه با حفوق ۲۵۰۰ نمیشه زندگی کرد سود کلان فقط باید سرمایه دار بخوره پس ما چی نه بیمه نه نظارتی شرکت نفت باید تمام کارگران را زیر مجموعه خودش بکنه اگه واقعا دم از خدا و حقوق بشر میزنید اگه واقعا به اسلام و همه چیز اعتقاد دارید با درامد سر سام اور نفت حداقل حقوق ما را درس کنید فقط شعار ندید ریاکار و فریبکار نباشید شما ۲۰ سال داخل شرکت نفت بودید اگه میخواستید تحول ایجاد کنید انجام میدادید اقای ریسی کسایی را برا وزرات نفت انتخاب کنید اولا حتما نباید سابقه حضور در شرکت نفت داشته باشه باید مثل خودتون کار بلد باشه بله درامد کسب کردند خیلیم زیاد ولی یک حقوق کارگر را میمیرند درست بدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من فساد رو تو کل مملکت بلکه دنیا ریشه کن میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
شما در رأس کدام نهاد هستید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
برای اموالش راست نگفت چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
خالدی لردگان
۱۱:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
جناب اوجی لطفا اول حقوق نجومی کارکنان وزارت نفت را درست کن حقوق هایی از ۳۵ میلیون شروع می‌شود تا ۱۴۵ میلیون تومان . در پنچ منطقه نفتی بهرگان، جزیره لاوان ، جزیره سیری ، جزیره خارگ ، قشم و کیش . من ۱۲ سال بودم به صورت قرار دادی ماهیانه ۷میلیون تومان ‌ . ولی رسمی و شرکتی و چارت از یک وزیر حقوق بیشتر می‌گیرند. تازه ۹۰ درصد شان هم ضد انقلاب هستند . ما را که استخدام نکردند گفتند چون بسیجی و انقلابی هستی . به قرآن قسم عین واقعیت را گفتم . جهت اطلاع فقط گفتم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
استاد سقف حقوق جنوب ۳۳ میلیون هستش اونوقت چطور میفرمایید حقوقها از ۳۵ شروع میشه؟!!!!

طرف نیروی سفارشی بوده خدا میدونه چطور وارد سیستم نفت شده و به چه دلیل اخراج شده. در شرکت نفت بیشتر نیروهای غیر رسمی که اتفاقا کارهای خدماتی و جز را بدون کوچکترین مسئولیتی انجام میدهتد و سطح سواد آکادمیک پایینی هم دارند به سفارش و بدون هیچ آزمونی جذب میشوند. جالب هم اینجاست که انتظار دریافت حقوق یک متخصص نفت را دارند وبیشتر شایعات در مورد حقوق نفتی ها از همین جا سرچشمه میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
بزرگترین فساد در شرکت نفت وجود پیمانکارهای مختلف است.باید پیمانکارها جمع شوند و ما کارگران بعد از سالها با شرکت نفت قرار داد داشته باشیم.تبعیض و اختلاف حقوق با رسمی ها باید از بین برود.فاکتور سازی در شرکت نفت زیاد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
پیمانکار همه جا هست مختص شرکت نفت نیست اصلا ما اینجوری نون وخوریم ها
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۱:۲۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
خدا کنه که این حرفها فقط شعار نباشه و عمل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
از شعار فراتر نمی‌رود، همانطور که وزرای پیشین فراتر نرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
۱۳:۵ چرا زود قضاوت میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
قصد دارم قصد دارم

ماراه میندازیم موتور اقتصاد و ...
آخرین اخبار