در حالیکه برخی رسانه‌ها از ورود قارچ سیاه به مازندران خبر می‌دهند دانشگاه علوم پزشکی استان می‌گوید این بیماری عفونی همیشه وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، قارچ سیاه بیماری که چند روزی است سرخط خبر‌های رسانه‌های کشور شده است، برخی‌ها می‌گویند منشا این بیماری از هند است و فرد مبتلا به کرونا را یا می‌کشد و یا کور می‌کند، پزشکانی نیز گفتند داروی درمان این بیماری نیز فعلا در کشور موجود نیست و برخی‌ها پا را فراتر گذاشته و اعلام کردند داروی درمان قارچ سیاه حتی در آسیا کمیاب شده است.

انتشار این خبر‌ها در کنار سکوت دستگاه‌های متولی بهداشت در حالی که کرونا نیز بی رحمانه در حال کشتار است سبب نگرانی مردم شده بود تا  خبری منتشر شد که تعدادی بیمار مبتلا به قارچ سیاه در مازندران شناسایی و بستری شدند.

منبع خبر دکتر اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام شد که در آن از شناسایی ۱۰ تا ۲۰ مورد ابتلا به قارچ سیاه در استان خبر داده بود، خبری که به سرعت در برخی رسانه‌های داخلی و حتی آن سوی مرز‌ها نیز بازنشر شد تا دلهره و اضطراب سراغ مردمی بیاید که از این پس باید هم نگران کرونا باشند هم نگران قارچ سیاه، اما واقعیت چیست؟

  اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران با بیان اینکه قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس بیماری جدیدی نیست، گفت: این بیماری از قبل هم وجود داشته است و هیچ ارتباطی به کرونا یا سویه‌های جدید آن ندارد.

او افزود: قارچ سیاه نوعی بیماری عفونی است که از گذشته در بیمارانی که دچار نقص ایمنی بدن هستند دیده می‌شود و در همه کشور‌ها هم وجود داشت و اکنون نیز وجود دارد و اینکه اعلام می‌شود جدیدا از هند وارد شده است کذب است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: این بیماری قارچی در ریه، سینوس‌ها یا چشم افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی می‌شوند یا به مدت زیادی کورتون مصرف کرده اند ایجاد می‌شود و ارتباطی به کرونا ندارد، چونکه قبل از شیوع کرونا نیز در کشور وجود داشته است.

او شناسایی ۲۰ مورد جدید ابتلا به قارچ سیاه در مازندران را نیز تایید نکرد و ادامه داد: این بیماری عفونی امکان دارد همه ساله افرادی را در مازندران مبتلا کند اما اینکه دقیق بگوییم  اکنون ۲۰ مازندرانی  به این بیماری مبتلا هستند صحت ندارد.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.