نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت:بیش از ۱۳ هزار و ۹۰۶ میلیارد و  ریال به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با بیان این که از ۲۷ خرداد تا اول شهریور سال جاری ۲۷۶ هزار و ۱۱۲ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده است،  اظهار داشت: بیش از ۱۳ هزار و ۹۰۶ میلیارد و ۵۶۶ میلیون و ۶۸۱ هزار  ریال به عبارتی حدود ۱۰۰ درصد بهای گندم خریداری شده به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

صالحی میزان خرید گندم ثبت شده در سامانه سیفا را ۲۷۵ هزار و ۸۵۹ تن خواند و افزود: ارزش ریالی گندم خریداری شده ۱۴ هزار و ۲۴ میلیارد و ۳۹۷ میلیون و ۸۴۸ هزار ریال است.

او آهنگ خرید روزانه گندم در استان را ۶۶۹ تن خواند و گفت: مجموع گندم خریداری شده توسط ۳۲ هزار و ۸۰۵ کشاورز و در قالب ۷۶ هزار و ۱۷۸ محموله تحویل ۷۸ مرکز خرید این محصول در استان داده شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان یادآور شد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان مربوط به شهرستان‌های قروه با ۷۳ هزار و ۱۵۷ تن، سقز ۵۴ هزار و ۸۲ تن، بیجار ۴۹ هزار و ۷۰۰ تن و دهگلان ۴۸ هزار و ۲۷۹ تن بوده است.

صالحی با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۶۱ درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: تاکنون ۸۰ درصد برآورد انجام شده در خرید این محصول در استان محقق شده است.

برداشت و خرید تضمینی گندم از ۲۷ خرداد ماه سال جاری در کردستان آغاز شده و تا اوایل شهریورماه به طول می‌انجامد. قیمت خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد افت غیر مفید ۵۰ هزار ریال بوده که به هر میزان این محصول پاک‌تر باشد تا ۵۱۱ هزار ریال قابل افزایش است.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد. کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.