ناپایداری و قطع و وصل شبکه برق ضرورت مسئولیت مداری بیش از پیش مسئولان و شهروندان را ایجاب می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، امروزه تصور داشتن یک زندگی معمولی بدون انرژی برق تقریبا غیر ممکن است چرا که بسیاری از کار‌های ما وابسته به این انرژی است.

نبود برق در جایی آنتن دهی و اینترنت تلفن‌های همراه را مختل می‌کند، در جایی سیمان را نایاب می‌کند و در جایی نفس کشیدن را.

برق در بخش صنعت، کشاورزی، مصارف خانگی و ... همچون خون در رگ برای بقا و ادامه حیات لازم و ضروری است.

بیش از ۷۰ درصد انرژی برق به کام صنایع

در استان یزد کدام بخش بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص داده است؟

محمد فراتی، معاونت بهره برداری و دیسپاچینگ اداره توزیع برق استان یزد در این خصوص گفت: با توجه به صنعتی بودن یزد، حوزه صنایع بیش از ۷۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده است و بخش خانگی در مقایسه با سایر بخش‌ها سهم کمتری در مصرف برق دارد.

مدیریت مصرف ضامن پایداری شبکه برق/ احیای رگ زندگی با مسئولیت مداری همه شهروندان

آسمان نبارید، اشک مردم درآمد

فراتی درباره دلیل خاموشی‌های برق گفت: دلایل خاموشی‌ها گرمای زودرس و بیش از حد نرمال نسبت به سال‌های گذشته و خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر است که باعث کاهش تولید برق از نیروگاه‌های سد‌ها شده است.

خشکسالی عملا منجر به افزایش مصرف در بخش کشاورزی و کاهش ذخیره آب نیروگاه‌های برق‌آبی و کاهش تولید این نیروگاه‌ها شده است.
باید گفت به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود که در ایران۴۰ درصد مصرف برق صرف وسایل سرمایشی می‌شود.

مدیریت مصرف ضامن پایداری شبکه برق/ احیای رگ زندگی با مسئولیت مداری همه شهروندان

کشف بیش از ۳ هزار ماینر در استان یزد

فراتی تصریح کرد: رشد فزاینده استفاده از دستگاه‌های تولید رمز ارز‌های غیر مجاز برای تولید ارز‌های دیجیتال از دیگر دلایل قطعی برق است.

مصرف برق ماینر‌های استخراج رمز ارز غیرمجاز در سطح کشور بر اساس پیش بینی وزارت نیرو حدود ۲۰۰۰ مگاوات است که تا به امروز حدود ۲۰۰ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در سطح کشور کشف شده است.

کشفیات ماینر‌های غیرمجاز در استان یزد تاکنون نزدیک به ۳ هزار دستگاه بوده که توان مصرفی حدود ۷ مگاوات را به خود اختصاص داده بودند.

مدیریت مصرف ضامن پایداری شبکه برق/ احیای رگ زندگی با مسئولیت مداری همه شهروندان

لزوم مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف برق

تعداد مشترکین برق یزد۷۱۰ هزار فقره اعلام شده که مشترکان برق خانگی استان ۵۶۷ هزار مشترک، صنعتی ۱۲ هزار، اداری ۲۲ هزار مشترک و ده هزار و ۶۰۰ مشترک هم مربوط به بخش کشاورزی است.

در پی قطعی مکرر برق و در کنار آن کرونا بی شک بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها دچار ضرر و زیان‌هایی شدند. با توجه به آمار‌ها که گویای مصرف بسیار برق در بخش صنایع است، اما مسئولین به تکرار و اصرار از مشترکین بخش خانگی درخواست صرفه جویی می‌کنند.

البته راهکار‌های تشویقی برای بخش کشاورزی و صنعت به منظور صرفه جویی در مصرف برق ارائه شده است، از جمله اینکه اگر کشاورزان در چهار ساعت اوج بار روزانه پمپ‌های آب خود را خاموش کنند، در ۲۰ ساعت باقی مانده شبانه روز می‌توانند از برق رایگان استفاده کنند.

صنایع نیز اگر بار مصرف خود را کاهش دهند بر اساس تفاهم نامه از طرف وزارت نیرو مشمول پاداش می‌شوند.

اما مشترکین خانگی چگونه می‌توانند با روش‌هایی ساده در مصرف برق صرفه جویی کنند؟ و آیا پاداشی به مشترکین کم مصرف تعلق می‌گیرد؟

مدیریت مصرف ضامن پایداری شبکه برق/ احیای رگ زندگی با مسئولیت مداری همه شهروندان

خانه هایتان را با چراغ آسمان روشن کنید

محسن نگارش، مدیر دفتر مدیریت مصرف برق چند راهکار برای صرفه جویی در مصرف برق ارائه داد.

او گفت: برای صرفه جویی در مصرف برق می‌توان از اقدامی کوچک مثل خاموش کردن لامپ‌های اضافه و جایگزین کردن لامپ‌های کم مصرف با لامپ‌های پر مصرف بهره گرفت.

همچنین در ساعاتی از روز که خورشید همه جا را نورانی کرده می‌توان پرده‌ها را کنار زد و نور را بدون روشن کردن چراغ به خانه دعوت کرد.

هنگام مطالعه نیز به جای روشن کردن کامل محیط از نور موضعی استفاده شود.

مدیریت مصرف ضامن پایداری شبکه برق/ احیای رگ زندگی با مسئولیت مداری همه شهروندان

کولر آبی هم باید به طور صحیح جای گذاری و سرویس شود (مثلا تعویض به موقع پوشال) و برای جلوگیری از تابش نور مستقیم آفتاب بالای کولر سایبان نصب شود.

او ادامه داد: مشترکین باید بدانند که هزینه برق مصرفی کولر گازی ۷ برابر کولر آبی است لذا در صورت استفاده از کولر گازی درجه آن روی عدد ۲۵ تنظیم شود.

نگارش تصریح کرد: شب‌هایی که دمای هوا رو به خنکی است بهتر است به جای وسایل سرمایشی پنجره‌ها باز بماند و خانواده‌ها از هوای تازه و خنک بهره‌مند شوند.

یخچال و فریز نیز حتما از دیوار بیست سانت فاصله داشته باشند.

به گفته نگارش ساعات ۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ زمان اوج مصرف است، پس استفاده از وسایل پرمصرف همچون اتو، جاروبرقی، لباسشویی، ماکروفر، پلوپز برقی و ... را به زمان‌های غیر اوج مصرف موکول کنند.

مدیریت مصرف ضامن پایداری شبکه برق/ احیای رگ زندگی با مسئولیت مداری همه شهروندان

پاداشی از سوی وزارت اعلام نشده است

محسن نگارش، مدیر دفتر مدیریت مصرف برق در خصوص در نظر گرفتن پاداش برای مشترکین کم مصرف برق بخش خانگی گفت: تاکنون از سوی وزارت نیرو پاداشی برای این بخش اختصاص داده نشده، اما سالانه ما از مشترکینی که ۱۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند در همایش بانوان برگزیده مدیریت مصرف تجلیل می‌کنیم.

به هر حال در استان کویری یزد به دلیل محدودیت‌های اقلیمی نباید صنایعی که نیاز به آب و برق بسیار دارند، فعالیت می‌کردند، اما در حال حاضر نکته مهمتر آن است که آیا برنامه‌ای اساسی برای تولید انرژی صنایعی که بیش از ۷۰ درصد برق تولیدی استان را می‌بلعند و بخش خانگی باید تاوان آن را بپردازد، وجود دارد؟

بیمه خسارت نوسانات را پرداخت می‌کند

حسینی یکی از شهروندان یزدی در خصوص ضرری که از نوسانات و قطعی برق به او وارد شده گفت: در روز‌هایی که برق به تکرار می‌رفت، نوسانات برخی از وسایل خانگی مرا سوزاند یا نیم سوز کرد که این خسارت‌ها برای من بسیار سنگین است و نمی‌دانم چه باید بکنم.

مدیریت مصرف ضامن پایداری شبکه برق/ احیای رگ زندگی با مسئولیت مداری همه شهروندان

معاونت بهره برداری و دیسپاچینگ اداره توزیع برق استان یزد تصریح کرد: مشترکین می‌توانند در صورتی که به دلیل نوسان برق دچار خسارتی شدند برای دریافت خسارت اقدام کنند.

مشترکین متضرر با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی شرکت توانیر بخش بیمه مشترکین یا نرم‌افزار "برق من" نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند تا پس از طی مراحل، پرداخت خسارت عملیاتی شود.

فراتی ادامه داد: پرداخت خسارت از سوی شرکت بیمه مورد تایید توانیر صورت می‌گیرد که پس از تایید مستندات مشترکین، اقدام به پرداخت خسارت می‌کند.

مدیریت مصرف ضامن پایداری شبکه برق/ احیای رگ زندگی با مسئولیت مداری همه شهروندان

امید است با مدیریت مصرف و صرفه جویی در بخش صنعت، کشاورزی و خانگی و نیز همت مسئولان، برقی پایدار در همه جای استان برقرار شود و دیگر نه اکسیژن ساز‌های بیماران، نه کسب و کار‌های کاسبان و نه صنعتگران و کشاورزان از کمبود برق متضرر شوند.

گزارش از: الهام وادی

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار