در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

گسترش زیست بوم نوآوری، فرصتی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های بومی

رئیس مرکز فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شکل گیری زیست بوم نوآوری منجر به استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های بومی می‌شود.

اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به اهمیت دو موضوع شرکت‌های دانش بنیان و جایگزین شدن اقتصاد دانش بنیان به جای اقتصاد نفتی، گسترده‌تر شدن زیست بوم نوآوری در شهر‌ها و توجه به این موضوع، از برنامه‌های معاونت علم و فناوری است که در این راستا خدمات بسیاری را برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است.

او در خصوص اهمیت و مزیت گسترش زیست بوم نوآوری در کشور گفت: بحث گسترده‌تر شدن زیست بوم نوآوری در شهر‌ها یکی از برنامه‌های مهی است که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند تا در مسیر حرکت از اقتصاد تک محصولی به سمت اقتصاد دانش بنیان قرار گیرد زیرا شکل‌گیری زیست بوم نوآوری در شهر‌ها و استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاهی، فناوری و نوآوری، فرصت اشتغال زایی و ایجاد کسب و کار‌های مناسب را برای مناطق مختلف کشور با استفاده از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای فراهم می‌کند.

قادری افزود: خوشبختانه همه استان‌های کشور صاحب پارک‌های علم و فناوری هستند و این پارک‌ها یکی از عناصر موثر در رشد اکوسیستم استان‌ها به شمار می‌آیند. همچنین کارخانه‌های نوآوری به عنوان زنجیره تکمیلی زیست بوم استارتاپی نقش مهمی در شناسایی، کشف و هدایت استعداد‌های برتر و فناوران برای شکل گیری شرکت‌ها و واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان ایفا می‌کنند.

او بیان کرد: طی چند سال اخیر موضوع استقرار شرکت‌های دانش بنیان و فناور در پهنه‌های مسکونی یکی از موضوعاتی است که معاونت علمی و فناوری طی سال‌های گذشته مورد توجه قرار داده است تا شرکت‌ها و استارتاپ‌ها بعد از اخذ تایید‌های لازم از معاونت علمی و شهرداری منطقه مربوطه به شرط اینکه مشکلی را برای بخش خصوصی به دنبال نداشته باشند برای ادامه کار و فعالیتشان در مناطق مسکونی مستقر شوند. اگرچه این مجوز استقرار در مناطق مسکونی، به صورت موقتی برای شرکت‌ها و استارتاپ‌ها صادر می‌شود.

قادری فر گفت: این امر باعث شده تا برخی از شرکت‌های فعال در حوزه نرم افزار و کامپیوتر از این ظرفیت استفاده کنند و سریع‌تر وارد بازار کار شوند.

رئیس مرکز فناوری راهبردی معاونت علم و فناوری بیان کرد: ایجاد کارخانه‌های نوآوری در پهنه‌های متروکه صنعتی شهر، یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی در دستور کار معاونت است . براساس این طرح ایجاد بیش از ۱۵ کارخانه نوآوری درکلان شهر‌های تهران هم در دستور کار است.

او تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ از مجموعه ۳۱ استان، حداقل ۲۵ استان، صاحب کارخانه نوآوری در زیست بوم نوآوری شهریشان شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار