فعال سیاسی اصولگرا درباره نحوه رفتار نمایندگان حزبی در مجلس نکاتی را بیان کرد.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وظایف احزاب در کمک به دولت در حل مشکلات کشور، بیان کرد:  یکی از مباحثی که همواره درباره احزاب مطرح می‌شود این است که احزاب باید یار دولت‌ها باشند نه باری بر روی دوش دولت‌ها؛ از همین رو نیز باید همه توان خود را برای برنامه ریزی و کمک به شکل گیری اراده سیاسی کشور درجهت عبور از بحران‌ها و همچنین کمک در تصمیم سازی‌های سیاسی ، مشارکت مردم و آرام نگه داشتن جامعه برای پیگیری مطالبات مردم از طریق دولت به کار گیرند تا دولت مستقر شود و بتواند مشکلات را حل کند.

 او ادامه داد:  احزابی که بیشتر نخبگان ما در آن حضور دارند باید کمک کنند تا دولت بتواند از موانع عبور کند و یک اتفاق و وحدت و همدلی را در بین نیرو‌های سیاسی کشور ایجاد کرده و مانع از هر گونه اقدامات هیجانی برای رسیدن به مطالبات مردم شود.

کنعانی مقدم با اشاره به فرآیند شکل گیری احزاب و کارکردشان در کشور و رفتار نمایندگان به عنوان یکی از مصادیق حزب گرایی در کشور بیان کرد: با توجه به اینکه نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند با حمایت‌های حزبی و گروهی وارد می‌شوند، اما چون هیچ تعهدی نسبت به احزاب و تشکل‌های سیاسی ندارند عمدتا در فراکسیون‌های سیاسی قرار می‌گیرند و این فراکسیون‌ها هستند که برای موضوعات مختلف مجلس تصمیم می‌گیرند و احزاب عمدتا چندان تاثیری در درون مجلس ندارند، زیرا نظام ما پارلمانی نیست بلکه حزبی است.

 مردم برای رای دادن به احزاب اعتماد دارند

دبیرکل حزب سبز در پاسخ به اینکه پس چرا مردم متوسل به رفتارهای حزبی می‌شوند بیان کرد: احزاب برای اینکه رای بیاورند در تلاشند تا از ساختار‌های حزبی استفاد کنند، چون می‌دانند که مردم برای رای دادن به احزاب اعتماد دارند، اما بعد که به اهداف خود می‌رسند به هیچ حزب و گروهی وابسته نیستند مانند روسای جمهوری که با احزاب روی کار می‌آیند، ولی بعد می‌گویند به هیچ و گروهی وابسته نیستند.

فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به رفتار مطلوب مردم در این میان ادامه داد: قاعده این است که مردم به احزاب مورد اعتماد خود و برنامه‌های آن‌ها رای دهند، اما احزاب ما، چون ساختار قوی ندارند عمدتا در مرحله اجرا کنار می‌روند و اشخاص و جناح‌های سیاسی به عنوان پدر خوانده‌های مطرح حرف اول و اخر را در مناسبات سیاسی می‌زنند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا احزاب تاثیری در رفتار نماینده متبوع خود در مجلس ندارند؟ گفت: بالاخره فراکسیونی که در مجلس وجود دارد عمدتا نیرو‌های حزبی و تشکیلاتی هستند، اما در مجلس عمدتا فراکسیون اکثریت تصمیم نهایی را می‌گیرد و تاثیرگذار  است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار