مهرپور با اشاره به نقش کادر درمان در مقابله با کرونا، نقش اصلی را بر عهده بیمارستان‌های دولتی دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی و جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی امشب یکم شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی دغدغه‌های جامعه پزشکی و مشکلات آن‌ها پرداختند.

سعید رضا مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه موج پنجم بیماری کرونا طولانی شده است به طوری که این موج حدود ۲ ماه است که ادامه دارد، گفت: شاید یکی دو روزی روند مبتلایان و فوتی‌ها کاهش پیدا کرد، اما دوباره عدد‌ها بالا رفته است.

او با اشاره به اینکه در طول یک سال و نیم گذشته جامعه پزشکی در کنار جامعه پرستاری فداکارانه جنگیدند و این جنگ همچنان ادامه دارد، افزود: فراموش نمی‌کنیم شب‌های اولی که کرونا آمد ترس بدی در وجود همه افراد ایجاد شد، به طوری که آن زمان بیماری را نمی‌شناختیم و درمانی وجود نداشت، تنها چیزی که می‌دانستیم این بود که بیماری کشنده و واگیردار است، اما پزشکان، پرستاران، کادر درمان و رزیدنت‌ها که مظلوم‌ترین قشر این جامعه به حساب می‌آید فداکارانه جانفشانی کردند.

مهرپور با اشاره به اینکه رزیدنت‌ها دوره تخصصی خودشان را با حداقل حقوق می‌گذراند و شاید اعداد آن برای مردم باورکردنی نباشد اظهار کرد: آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند، اصل بار کرونا را بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی به عهده گرفته است، کسانی که شبانه‌روز عرق می‌ریزند دستیاران و رزیدنت‌های ما هستند به طوری که رزیدنت با فشار کاری بالا بر سر بالین بیمار حضور پیدا می‌کند.

رئیس بیمارستان شریعتی بیان کرد: برخی اوقات برخی از چالش‌ها و پشتیبانی‌ها را شاهد بودیم به طوری که واکسیناسیون کاردرمان از ۲۲ بهمن ماه سال گذشته شروع شد، کرونا درمانی ندارد و تنها چاره آن واکسیناسیون است.

او با اشاره به اینکه در موج پنجم کرونا فشار زیادی روی دوش کادر درمان، پزشکان و پرستاران به لحاظ جسمی و روحی وارد شد گفت: بچه‌های ما تحت فشار هستند ولی میدان را ترک نمی کنند، در موج پنجم پزشکان، پرستاران و کادر درمان درگیر بیماری کرونا شده اند اما کسانی که دو دوز از واکسن را تزریق کرده اند دچار بیماری خفیف کرونا شده اند لذا قشر پزشک بدون هیاهو در خط مقدم در حال خدمت رسانی است.

رئیس بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه در موج پنجم درگیری کادر درمان بیشتر شده است، افزود: موج پنجم کار را برای ما سخت تر کرده است لذا تعداد زیادی از کادر درمان در تمام قشرهای پزشکی، پرستاری دچار کووید شده اند و به مرخصی می‌روند، گرچه خوشبختانه آنهایی که دوز دوم واکسن را دریافت کردند دچار بیماری خفیف شده‌اند اما آنها از مسیر خدمت‌رسانی خارج می‌شوند.

مهرپور تصریح کرد: خواسته به حق ما این است که واقعاً دوز یادآور را به کادر درمان اختصاص دهند زیرا سربازان ما در خط مقدم کرونا قرار دارند، اگر سرباز بر روی زمین بیفتد کسی نیست که مردم را درمان کند ،خیلی از کشورها دوز سوم را شروع کردند و کادر درمان باید دوز یادآور را تزریق کنند.

کمبود‌ها شوخی نیست

مهر پور بیان کرد: در هر تعطیلی که اعلام می‌شود کارمندان و سایر اقشار جامعه تعطیل می‌شوند، اما تنها کاردرمان هستند که به مرخصی نمی‌روند و مرخصی آن‌ها ممکن است به دلیل درگیری با کووید باشد.

او اظهار کرد: کمبود‌ها شوخی نیست بدون تعارف وقتی مریض داخل بیمارستان می‌آید انتظار دارد که دارو و تجهیزات از نوع به روز‌ترین آن‌ها در اختیارشان قرار بگیرد، مسئولیت بیمارستان کار ساده‌ای نیست، اما در بیمارستان‌ها به دنبال تامین اقلام مورد نیاز بیماران هستیم، مدت هاست با کمبود دو دارو روبرو هستیم به طوری که عفونت‌های فرصت طلب در بیمارانی که ضعف ایمنی دارند به دلیل کمبود دارو ممکن است دچار مشکل شوند.

رئیس بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه سویه دلتا فوق‌العاده خطرناک است گفت: سویه‌های مختلف درمان ندارد، عمدتاً چهار داروی اصلی در بیمارستان‌ها شامل اکسیژن، کورتون، رمدسیویر و دارو‌های ضد انعقاد برای درمان مطرح است لذا اکسیژن از هر کجا شده باید برای بیمار تامین شود به طوری که مهمترین و ثابت‌ترین مسئله در درمان بیماران کرونایی اکسیژن است البته ممکن است بسته به نوع بیماری دارو‌های دیگری تجویز شود.

مهرپور با اشاره به اینکه در ابتدا وقتی بیماری کرونا آمد ۴ دارو برای درمان این بیماری در نظر گرفته شد، اما هیچ کدام از آن‌ها اکنون در دستورالعمل‌ها قرار ندارد اظهار کرد: چهار داروی اصلی کرونا الان اصلاً مطرح نیست، هیچ سویه‌ای داروی قطعی ندارد، دلتا و درگیری بیشتری ایجاد می‌کند و کشنده‌تر است جز اینکه مسائل بهداشتی را رعایت کنیم و سرعت واکسیناسیون را بالا ببریم چاره دیگری نداریم.

او ادامه داد: در بیمارستان شریعتی بیش از یک ماه است که تنها عمل‌های اورژانس را انجام می‌دهیم، زیرا تمام ظرفیت بیمارستان‌ها درگیر کرونا شده است لذا باید به شرایط پایدارتری برسیم، مشکل جدی در بحث تجهیزات نداریم، می‌توانیم اکسیژن ساز‌های بیشتری را تامین کنیم و دستگاه ونتیلاتور را از طریق وزارت بهداشت تأمین کردیم الان نقض جدی در این حوزه نداریم.

رئیس بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه به خاطر کمبود دارو بار‌ها تهدید شدم بیان کرد: مهاجرت دانشجویان پزشکی بیشتر از قبل شده است.

۷۰ درصد بیماران کرونا سرپایی درمان می‌شوند

در ادامه محمد جهانگیری معاون فنی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در یک روز ۴۵۰ کرونایی در یک بیمارستان نیاز به سرم داشتند که باید پشتیبانی شود، گفت: همه اقشاری که در حوزه پزشکی کار می کنند گل کاشتند، ما جنگ را درک کردیم و الان هم درک می‌کنیم، با تمام مشکلات فرارو کادر درمان، پزشکان و پرستاران به عقب نرفتند، ما برای ادامه کار الزاماتی داریم.

او با اشاره به اینکه ما در سازمان نظام پزشکی درخواست کردیم تا خانواده پزشکان، پرستاران و کادر درمان هم مورد واکسیناسیون قرار بگیرد به طوری که پیگیری‌های مکرر در این خصوص داشتیم، ادامه داد: خانواده جامعه پزشکی از پزشکان ما جدا نیستند، وقتی خانواده یک پزشک و یا کادر درمان درگیر بیماری کرونا می‌شود وضعیت برای آنها سخت‌تر می‌شود، به طوری که سازمان نظام پزشکی مکاتباتی را انجام داده و پیگیر این موضوع است تا بتوانیم خانواده پزشکان را هم واکسینه کنیم.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در این رابطه پیگیری ها در حال انجام است گفت: بخش دولتی به طور جد وارد ماجرا شد اما از سال ۹۹ بخش خصوصی به پای کار آمد، ۷۰ درصد بیماران کرونا سرپایی درمان می‌شوند و مطب ها در حوزه بخش خصوصی در صف اول مبارزه با کرونا قرار دارند، چند بیمارستان از بخش خصوصی در حوزه کرونا به پای کار آمده است، از منابعی که بر روی کرونا تخصیص داده شده حتی یک ریال به بخش خصوصی تعلق نگرفته است.

جهانگیری با اشاره به اینکه باید در مدیریت کرونا جامع عمل کنیم و سهم هر بخش را مشخص کنیم اظهار کرد: باید جایگزین ها انجام شود، یک سال و نیم ثابت کرده‌ایم که به پای کار هستیم از مردم تقاضا داریم تا دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند لذا کادر درمان باید فرصت خدمت دهی را داشته باشند، وقتی تخت های بیمارستان پر می‌شود و جا نداریم کادر درمان نمی تواند خدمت رسانی کند، کرونا را باید جدی بگیریم و فرماندهی واحدی در این امر باید صورت بگیرد و باید بدانیم که در این وضعیت سرماخوردگی نداریم‌.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه نیمی از شهدای سلامت هنوز تعیین تکلیف نشدند افزود: بیش از ۳۰۰ شهید داریم که هنوز نیمی از آنها تعیین تکلیف نشده اند.

بیش از۱۰ کرونایی مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان بستری هستند

صالحی رئیس بیمارستان امام خمینی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بیش از۱۰ کرونایی مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان بستری هستند افزود: بیماران مبتلا به کووید داریم که با عفونت قارچ سیاه مواجه هستند، متاسفانه درمان این عفونت قارچی آمفوتریسین بی است که در کشور یا وجود ندارد یا دچار کمبود هستیم، پیگیری این مسئله هستیم به طوری که بیش از ده بیمار در بیمارستان امام خمینی مبتلا به قارچ سیاه هستند اما نتوانستیم دارویی برای آنها پیدا کنیم .

او با اشاره به اینکه علی‌رغم هماهنگی‌ها این دارو در دسترس نیست و همراهان بیماران به شدت نگران هستند اظهار داشت: این دارو فوق‌العاده ضروری برای این عفونت است که یا این بیماران را از دست می‌دهیم و یا کور می شوند، در جنوب شرقی آسیا این بیماری شایع شده و این دارو در آسیا کمیاب است اما شاید ذینفعان بتوانند تدابیری را بیندیشند و کمک کنند تا ما شرمنده بیماران نشویم.

صالحی با اشاره به اینکه در موج آخر به شدت با افزایش شیوع قارچ سیاه در بیماران مبتلا به کووید مواجه هستیم که درمان دقیق برای آنها انجام نمی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
خدا لعنت کند این پزسکان دوتابعیتی وبرده خزانهداریامریکا را این برذکان خزانهداریامریکا جهل سال درناز ونعمت وسفر خارجی هرساله بودند والان دوروز هست باید کارکنند کارنمیکنند دراین جهل سال به اندازه جهل نیروکاه اتمی بوشهر به این دکترها دادهشدهاست جکارکردند نمیتوانند یک کاردرست انجام دهند همین بیمارستانها عامل کسترش وجهش ویروس کرونا هستند حرام لقمهتراز دانشکاهیان نداشته ونداریم زیر بوتایهای خزانهداریامریکا وانکلیس خدا لعنتکند شمارا نه شرافت دارید نه انسانیت فقط مقام ودلار
آخرین اخبار