مدرس دانشگاه و استاد ارتباطات دانشکده خبر گفت: دولتمردان برای اعتماد آفرینی و رابطه مردم و دولت "روابط عمومی تخصصی" را پیاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، دکتر حمید شکری خانقاه  مدرس دانشگاه و استاد ارتباطات دانشکده خبر با بیان اینکه آنچه هر دولتمردی در مدیریت ارتباطی خود باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد تضمین تاثیرگذاری پیام‌های خود بر جامعه مخاطب و دستیابی به فرهنگ و رفتار موردنظر در بین گروه‌های مختلف است که هدف اصلی فرایند ارتباطی محسوب می‌شوند گفت: روابط عمومی پویـا و کارآمد باید برای حل مسایل ارتباطی دستگاه ها، برنامه ارتباطی راهبردی مدبرانه و مستدلی طراحی و ارایه کند و مدیران جدید روابط عمومی دولت مردم مدار باید بتوانند در جهت دهی افکار عمومی و سازمان در مسیر تحول و توسعه، با اتخاذ استراتژی ارتباطی موثر نقش کلیدی ایفا نمایند.

اوبا بیان اینکه آنچه قبل از هر اقدامی باید مدنظر مدیران روابط عمومی‌ها قرار گیرد توجه به شاخص‌ها و معیار‌های استاندارد و لازمه‌های حرفه‌ای روابط عمومی هوشمند با استاندارد‌های ارتباطی و "برنامه ریزی استراتژیک ارتباطی در روابط عمومی " است ادامه داد: باید کوشید با نگاهی دیگر گونه و عمیق به فراگرد هوشمندسازی ارتباطی مبتنی بر بازآفرینی اعتماد بین مردم و دولت طرحی نو در انداخت.

او برنامه مهارت سنجی حرفه‌ای اروپایی اسکو در ایران با بیان اینکه روابط عمومی بازوی توانمند مدیریت سازمان و در اصل یکی از وظایف مدیران، روابط عمومی و ارتباطات است افزود: روابط عمومی‌ها با عملکرد خوب و اثرگذار خود می‌توانند بازیگر نقش خطیر و حساس ایجاد ارتباط فعال و اثربخش بین دولت و مردم باشند این نهاد باید بتواند فاصله‌ها را کاهش داده و زمینه ایجاد تفاهم و هم اندیشی بین مسئولان و مردم را فراهم سازد و تصمیم گیری‌ها را به سمت منافع عمومی‌سوق دهد.

یک مدرس دانشگاه و استاد ارتباطات دانشکده خبر  با بیان اینکه امروزه سیستم‌های موفق و کارآمد، سیستم‌های هماهنگ با روابط عمومی و همخوان با اصول ارتباطی هستند ادامه داد: از آنجا که روابط عمومی تنها نقطه تماس سازمان با رسانه‌ها و مردم است، همه مدیران در همه سطوح باید به تقویت این مرکز ثقل ارتباطی بیاندیشند.

دکتر شکری خانقاه با تاکید بر اینکه مدیران ارشد باید از روابط عمومی‌ها حمایت کنند و این حمایت در قالب اعتماد به نقش مدیریتی روابط عمومی می‌تواند کارساز‌تر باشد چرا که در سایه اعتماد مدیران سطح بالا، اقتدار روابط عمومی‌تثبیت می‌شود و حمایت‌های دیگر نظیر حمایت مادی و انسانی نیز در سایه اعتماد و اقتدار حاصل می‌شود ادامه دادوگفت: روابط عمومی یک فرصت است نه تهدید و اقتدار آن بر قدرت سازمان می‌افزاید و مدیران را سرافرازتر می‌کند و زمانی که تصمیم گرفته می‌شود یک روابط‌عمومی فعال داشته باشیم و به آن اقتدار و ابتکار عمل بدهیم، تا بتواند منافع سازمان را تشخیص داده و در جامعه آن را مطرح نماید، باید افرادی را انتخاب کنیم که درجه اعتمادمان نسبت به وی بالاتر است ضعف ساختاری در تشکیلات روابط عمومی سبب شده که کاستی‌هایی در این نهاد بوجود آید که این مسئله یکی از آسیب‌های جدی در روابط عمومی است.

 او معتقد است روابط عمومی یعنی اینکه اطلاعاتی که به مردم داده می‌شود، تلاش‌های ترغیبی به منظور تغییر گرایش‌ها و رفتار مردم، کوشش در همبسته ساختن نگرش‌ها و اقدامات یک سازمان با مخاطبان خود و متقابلاً نگرش‌ها و اقدامات مخاطبان با سازمان و بالاخره آگاه ساختن، متقاعد ساختن و ایجاد همبستگی افعالی هستند که بر عمل روابط عمومی حاکم است.

اوبا بیان اینکه برای استاندارد کردن نظام ارتباطات و روابط عمومی باید استاندارد‌های جهانی را با رویکرد روابط عمومی ایرانی پیاده سازی کنیم و منشور بین المللی روابط عمومی یکی از نظام نامه‌های اخلاقی در روابط عمومی است گفت: اصول رفتاری و اجرائی در حوزه اخلاق حرفه‌ای روابط عمومی عبارتند از: "رعایت": براساس دستورالعمل اجرائی رعایت اصول منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر الزامی است، "صداقت": براساس دستورالعمل اجرائی صداقت همراه با شرافت باید درعمل کلیه کارکنان مشاهده شود تا موجب جلب اعتماد عمومی گردد، "گفتگو": براساس دستورالعمل اجرائی، یکی از مهمترین راه‌های برقراری جوی و فضای اخلاقی، فرهنگی و خردمندانه ایجاد فضای گفتگو، تقویت و تشویق آن است، "شفافیت": براساس دستورالعمل اجرائی همواره در بیان موضع یا مسئولیت امری نام خود، سازمان به طور صریح و شفاف اعلام گردد.

انتهای پیام/
دکتر شکری خانقاه به سایر اصول رفتاری و اجرائی در حوزه اخلاق حرفه‌ای روابط عمومی اشاره نمود و گفت: " تضاد": براساس دستورالعمل اجرائی هر گونه برخورد و ناسازگاری حرفه‌ای به شدت اجتناب گردد زیرا موجب بروز اختلاف خواهد شد، "محرمانه بودن": براساس دستورالعمل اجرائی اطلاعات محرمانه نباید در اختیار همگان باشد و کسانی که این نوع اطلاعات را در اختیار دارند نباید موجب مباهات آنان شود، "صحت": براساس دستورالعمل اجرائی به منظور اطمینان یافتن از صحت و درستی یک گزارش تمامی اطلاعات و منابع اطلاعات مورد بررسی دقیق قرار گیرد، "دروغ و نادرستی": براساس دستورالعمل اجرائی تمام سعی دقت و توان باید به کار گرفته شود که از انتشار هرگونه دروغ و یا نادرستی (عمدی/ سهواً) جلوگیری شود در صورت بروز فوراً تصحیح گردد، "فریبکاری": براساس دستورالعمل اجرائی هرگز نباید اطلاعات بر مبنا و پایه فریبکاری و یا از طریق نادرست قرار داشته باشد و " افشاء": براساس دستورالعمل اجرائی افشاء و برملاء‌کردن هرگونه اطلاعات سازمانی و تشکیلاتی از سوی افراد صلاح نمی‌باشد و به مصلحت سازمان نخواهد بود.
مدیر و مشاور روابط عمومی ادامه داد: "سود" براساس دستورالعمل اجرائی سود و کسب سود در واقع برای مراجع دولتی و افرادی که کارگزار دولتی هستند قرار نمی‌گیرد، "حق الزحمه: براساس دستورالعمل اجرائی ضمن در اختیار گذاشتن سرویسها، آمار اطلاعات و خدمات تخصصی می‌بایست در صورت امکان نسبت به دریافت وجه امتناء ورزند، "هدیه": براساس دستورالعمل اجرائی به طور مستقیم و غیر مستقیم دریافت هرگونه پول و هدیه خاصه برای نمایندگان و کارگزاران دولت، رسانه و سایر ذی نفعان پیشنهاد نمی‌گردد.
وی به سایر اصول رفتاری و اجرائی در حوزه اخلاق حرفه‌ای روابط عمومی اشاره نمود و افزود: "نفوذ": براساس دستورالعمل اجرائی هیچ گونه اقدامی که موجب تاثیر نامطلوب و نابجا از سوی فرد بر سازمان، دولت و رسانه وارد گردد قابل قبول نمی‌باشد، "رقباء": براساس دستورالعمل اجرائی عملاً لطمه‌ای که به وجه و اعتبار سایرین نیاورد مورد تایید می‌باشد، "نق زدن/ غرزدن": یکی از شیوه‌های فریبکاری یا روش‌های جلب نظر یا به دست آوردن جنبه‌های از ترحم دیگران است که مورد تایید از لحاظ اخلاق حرفه‌ای نمی‌باشد، "استخدام": در موقع استخدام کارکنان از سوی مراجع دولتی یا قوانین استخدام و کسب اطلاعات شخصی آنان چه در صورت استخدام چه عدم استخدام اطلاعات افراد محفوظ بماند و بالاخره "همکاران": اصول و ضوابط فوق الذکر به عنوان یک وظیفه حرفه‌ای برای کلیه کارگزاران روابط عمومی در سراسر جهان مورد قبول می‌باشد و اعضای انجمن جهانی از آن حمایت کامل دارند و در صورت بروز و آشکار شدن نقض این اصول ۱۷ گانه شیوه‌های انضباطی انجمن بین الملل در این ارتباط به کار گرفته می‌شود.
مشاور برنامه ریزی راهبردی با بیان اینکه روابط عمومی با ارزیابی‌های خود نشان می‌دهد که مخاطب برای او مهم است و نظر و پیشنهادات او در ترسیم افق‌های توسعه سازمانی تاثیرگذار است ادامه داد: بنابراین مشارکت مخاطبان در برنامه ریزی سازمانی و ارایه پیشنهاد‌ها و آرا و اندیشه‌ها در قالب نظام پیشنهاد‌ها در هر سازمانی از ضروریات محسوب می‌شود که مبین احترام به افکار عمومی و جلب مشارکت جمعی است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی پویا می‌کوشد با ارزیابی مستمر برنامه‌ها و خط مشی اداری خود و سازمان و نحوه اجرای این برنامه‌ها در مسیر اتخاذ روش‌های بهتر و برنامه ریزی مطلوب و مناسب و اجرای صحیح و اصولی قدم بردارد افزود: ایجاد پیوستگی و تعامل بین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی، کمک به هم افزایی و هدفمندی برنامه‌ها و فعالیت‌ها، بهره گیری از توانمندی‌ها و امکانات سازمان برای تحقق اهداف، تبیین برنامه ها، عملکرد‌ها و مسئولیت‌های سازمان به منظور پاسخگویی به جامعه هدف، مطالعات افکار و پژوهش‌های مرتبط در راستای نیازسنجی و شناخت بازخورد‌ها و عملکردها، ایجاد شرایط مطلوب و فرصت سازی برای سازمان در محیط‌های تعاملی و ارزیابی مستمر در روابط عمومی نمونه‌ای مشهود از اخلاق حرفه‌ای می‌باشند.

این مدرس دانشگاه و استاد ارتباطات دانشکده خبر در خاتمه با بیان اینکه روابط عمومی با تنظیم برنامه زمانی و با هدف بازخوردسنجی و اطلاع از میزان رضایت عمومی از خدمات ارایه شده اقدام به ارزیابی اقدامات خود در میان مخاطبان و جامعه هدف می‌کند تاکید نمود: ارزیابی می‌تواند شامل بررسی نتایج خدمات ارایه شده و میزان استقبال متقاضیان و مشتریان باشد، مربوط به تحقق اهداف سازمان در فواصل زمانی مختلف باشد و یا به بررسی پیام‌ها و ارتباطات روابط عمومی با مخاطبان و میزان موفقیت آن برگردد.

انتهای پیام/

ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۵۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
زنده باد
Iran (Islamic Republic of)
مهاجر
۲۳:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
درود بر استاد برجسته روابط عمومی جناب آقای دکتر شکری