سخنگوی کمیسیون عمران در صحن علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون خود را درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت سیزدهم خواند.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالجلال ایری در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، اول شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت رستم قاسمی وزیر پیشنهادی وزارتخانه راه و شهرسازی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون عمران را در خصوص برنامه‌های پیشنهادی این وزیر قرائت کرد.

در متن گزارش کمیسیون عمران مجلس آمده است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام.

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای مهندس رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه ­های ارائه شده آقای مهندس رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

مقدمه:

مطابق ماده ۵۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری ها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی ارجاع و جلساتی در تاریخ ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ و ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۴ تا ۱۶ با حضور کلیه اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه ­ها، اولویت‌ها و انتظارات خود را بیان نمودند.

شرح استعلامات

طی نامه شماره ۴۳۶۳۸/۵۲/د مورخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایشان تایید شد.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مهمترین برنامه‌ها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

حوزه مسکن و شهرسازی

- راهبری ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی با تحلیل تقاضای مؤثر در محدوده و حریم قانونی شهر‌های موجود، با تمرکز ویژه بر بافت‌های فرسوده شهری

- توسعه محدوده شهر‌ها با اولویت شهر‌های کوچک و متوسط جهت فراهم‌سازی امکان ساخت واحد مسکونی با در نظر گرفتن حفاظت از اراضی کشاورزی مرغوب

- توسعه و افزایش سرعت قطار‌های حومه‌ای به‌منظور کاهش زمان سفر به شهر‌های اقماری و جدید

- مشارکت درتوان افزایی اقتصادی دهک‌های کم‌درآمد برای تهیه مسکن و خانه‌دار شدن آن‌ها

- بازنگری سیاست‌های آمایش سرزمینی و توسعه ملی جهت توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل و جلوگیری از توسعه بدون توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی

- احیا و توسعه یکپارچه هویت اسلامی در شهرسازی شهر‌های زیارتی

- تدوین سند ملی و پیاده‌سازی پروژه افزایش تاب‌آوری شهر‌ها در مقابل حوادث غیرمترقبه

- تکمیل توسعه زیرساخت‌های امنیتی، درمانی، آموزشی، رفاهی و تفریحی برای سکونت پذیر کردن در شهر‌ها و شهرک‌های جدید و اقماری

- یکپارچه‌سازی نظام طرح‌ریزی و کنترل بین شهر و روستا (در سطوح ملی و ناحیه‌ای)

- تدوین و اجرای برنامه‌های عرضه مسکن قابل استطاعت و گسترش فضا‌های عمومی در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی

- بازآفرینی بافت‌های فرسوده با اولویت حفظ هویت تاریخی و فرهنگی محلات

- ضمانت اجرایی برای تحقق مواد ۴، ۵، ۶ و ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن.

- بازسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و توسعه شبکه آب‌رسانی و فاضلاب و مراکز امنیتی، درمانی، آموزشی، رفاهی و تفریحی

- فعال‌سازی ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری جهت تحقق اهداف و سیاست‌های سند ملی بازآفرینی

- اصلاح محله محور بافت فرسوده با محوریت نهاد‌های توسعه‌گر واسط بین مردم و دولت

‌- تقویت نظام کنترل کیفیت قبل، حین و بعد از اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی با هدف کاهش سهم هزینه‌ها در تولید ناخالص ملی

- هماهنگی جهت ایجاد بازار تهاتری مصالح ساختمانی با تجهیز منابع بانکی

- ساخت بیمارستان‌های مجهز و ویژه جهت تأمین نیاز‌ها در زمان شیوع بیماری‌های همه‌گیر و یا بروز بلایای طبیعی متناسب به توزیع جمعیت در سطح کشور

- حمایت از فعالیت توسعه­ گر‌ها و انبوه‌سازان از طریق واگذاری مدیریت و راهبری اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی و بازآفرینی به آن‌ها

- اصلاح ساختار و روش‌های کنترل اجرای ساختمان

- ارتقای دانش فنی و مهندسی صاحبان حرفه و افزایش آگاهی و دانش عمومی

- بازنگری در مقررات ملی ساختمان

- ایجاد تقارن اطلاعات بین سازندگان و خریداران در قالب ساز و کار‌های رتبه‌بندی سازندگان، مهندسان ناظر و مهندسان مجری و ثبت اطلاعات و بازخورد‌ها مبتنی بر کیفیت ساخت

- دریافت بخشی از خسارات ساختمان‌های آسیب‎دیده به دلیل کیفیت پایین ساخت از مهندس مجری و مهندس ناظر

- افزایش مشوق‎هایی برای به‌کارگیری روش‌های صنعتی ازجمله تخفیف در عوارض و اختصاص یارانه

- حمایت از ایجاد شرکت‌های ساختمانی دارنده فناوری‌های نوین ساخت با کمک در سرمایه‌گذاری اولیه ایجاد کارخانه و واگذاری اراضی دولتی به‌صورت اجاره

- ترویج و کنترل الگوی معماری و نمای ساختمان‌ها در راستای توسعه پایدار و مبتنی بر الگوی ایرانی-اسلامی

- ارائه الگو‌های ساخت‌وساز متناسب با شرایط زمینه‌ای (فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی)

حوزه راه و ترابری

- اصلاح ساختار و نظام کسب‌وکار در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بخش حمل‌ونقل

- آماده‌سازی لایحه جذب سرمایه برای توسعه پروژه‌های زیرساختی به‌منظور متحول کردن نظام جذب سرمایه

- نظام‌مند نمودن مکانیزم قیمت‌گذاری، عوارض و تعرفه‌های حمل‌ونقل بار و مسافر داخلی با رویکرد حداکثر سازی مازاد منافع مصرف‌کنندگان

- توسعه هوانوردی عمومی و فعال‌سازی فرودگاه‌های غیرفعال و کم تردد

-اصلاح مقررات و ضوابط جهت الزام شرکت‌های هواپیمایی به اصلاح ساختار کسب‌وکار، منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی و قیمت بلیت

- بهره‌گیری از دیپلماسی حمل‌ونقل با تأکید بر ایجاد ائتلاف‌های دو و چندجانبه ترانزیتی با کشور‌های منطقه

- همسوسازی اقدامات مرتبط با توسعه زیرساخت‌های زمینی و مستحدثات آن در مناطق مرزی کشور

- استقرار نظام یکپارچه‌سازی هوشمند پایانه‌های مرزی در کشور

- تعریف شبکه ترانزیت ایران ITN)) در راستای تعریف کریدور توسعه‌ای ایران

- استقرار نظام مدیریت واحد کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی عبوری از کشور

- تکمیل و توسعه اتصالات ریلی با کشور‌های همسایه به‌منظور اتصال کامل شبکه ریلی کشور به کریدور‌های ترانزیتی منطقه

- ایجاد هماهنگی حداکثری بین بخش‌های حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ریلی

- بهبود فرآیند‌ها و اصلاح مقررات جهت افزایش پرواز‌های عبوری بین‌المللی از آسمان ایران

- توسعه و تقویت سیستم‌های ناوبری و مدیریت فضای عبوری کشور

- برقراری خطوط کشتیرانی منظم بین قطب‌های تجاری و بندری جهان با بندر‌های کشور

- راه‌اندازی خطوط برنامه‌ای و رقابتی رو-رو در بنادرشمالی حاشیه دریای خزر

- تبدیل بندر چابهار به مرکز ثقل نقش‌آفرینی کلیه ذینفعان بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تجارت و حمل‌ونقل

- استقرار نظام مدیریت هوشمند نگهداری راه‌ها PMS)) و مدیریت نگهداری پل‌ها BMS)) با تأکید بر بهره‌گیری از فناوری‌های روز و سامانه‌های اطلاعاتی نوین نظیر GIS

- ایجاد بنادر نسل جدید در کشور (نسل سوم، چهارم و پنجم)

- ترغیب مشارکت بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لجستیکی بندر‌ها

- حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تأمین تجهیزات عملیاتی بخش حمل‌ونقل

- بهبود مستمر سازوکار پایش و تخصیص سوخت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای از طریق مدل‌های هوشمند

- تأمین و تولید انواع واگن‌های باری به‌منظور افزایش ظرفیت حمل‌ونقل بار از طریق ریل

- اجرای طرح ارتقای نهاد راهبر ایمنی راه در ایران

- استقرار سامانه پایش مدیریت حریم راه‌ها و رسیدگی به حل‌وفصل تعارضات به حریم راه‌ها

- پیاده‌سازی برنامه جامع سیستماتیک " مدیریت ریسک‌های ایمنی و سوانح " در خطوط ریلی با بهره‌گیری از فناوری‌های روز جهان و بومی‌سازی آن‌ها

- حذف کلیه اسناد و اوراق حمل به‌صورت فیزیکی و ایجاد سیستم یکپارچه الکترونیکی

- ساماندهی حمل‌ونقل بار و محصولات نواحی روستایی با تأکید بر همسوسازی این اقدامات

- حمایت از راه‌اندازی و فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل هوشمند بزرگ‌مقیاس و طرف سوم

- اجرای طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بهره‌گیری از مزایای قوانین مناطق آزاد و ویژه با چشم‌انداز تبدیل‌شدن به قطب اول بار کشور و پلتفرم حمل و نقل چند وجهی

- افزایش سفر‌های قطار‌های باری برنامه‌ای و اولویت‌بندی اختصاص بار‌های داخلی و بین‌المللی به آن‌ها بر اساس شاخص‌های صرفه اقتصادی و عملکردی

- بهبود تجهیزات و فرآیند‌های تخلیه و بارگیری به‌ویژه در بندر‌ها

- بازنگری و بهبود فرآیند‌های بندری به‌منظور کاهش زمان توقف کالا در بندر‌ها

- پیگیری جهت تعدیل نرخ سوخت هواپیمای باری به‌منظور تقویت خطوط کارگو ایرانی و ایجاد رونق در لجستیک کشور

- ساماندهی حمل‌ونقل عمومی مسافر روستایی از طریق شناسایی محور‌های مواصلاتی پرتردد و پر تقاضا

- شناسایی نقاط مستعد احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی درراه‌های شریانی

- بازمهندسی شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور جهت تقسیم‌بندی هوشمندانه آن‌ها ازلحاظ عملکرد ترافیکی و سطح سرویس آن‌ها و برنامه‌ریزی جهت مدیریت هوشمندانه شبکه راه‌ها

- راه‌اندازی قطار‌های گردشگری در مسیر‌های گردشگری جذاب ریلی

- ساماندهی، تکمیل و توسعه قطار‌های حومه‌ای به‌عنوان حلقه ریلی واسط میان کلان‌شهر‌ها با سکونت‌گاه‌های کوچک‌تر در حومه و شهر‌های جدید

- تسریع و تسهیل در توسعه صنعت بانکرینگ

- به سرانجام رساندن طرح جامع حمل‌ونقل کشور

- به‌روزرسانی و تکمیل سامانه پایش و هشدار سیلاب در کشور

- تعمیق و گسترش مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

- اجرای طرح یکپارچگی خطوط ریلی درون‌شهری با برون‌شهری

- ایجاد یکپارچگی و ارتقای سطح سرویس شبکه ریلی و جاده‌ای در مسیر کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

- بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

- در حدود ۱۷۵ عنوان برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی می­شود.

- انطباق برنامه­های ارائه شده با اسناد بالادستی

- برنامه‌های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می‌باشد.

- بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

- با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت وزارت نفت و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا علیه السلام و برنامه‌های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانون‌گرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه‌طلبی با فساد و افزون‌طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم‌گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.

- نتیجه­ گیری (نظر نهایی کمیسیون)

- کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.

- ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

- کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، توسعه، نگهداری و ایجاد راه‌های روستایی و توسعه حمل و نقل بین المللی را در اولویت برنامه‌های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Australia
ناشناس
۰۴:۰۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
واقعا چرا شماها فک میکنید گرونی مسکن ینی باید خونه ساخت؟؟؟؟؟
ینی الان باز برید ی بیابون گیر بیارید مسکن مهر بسازید خونه ارزان میشه؟؟؟
آخرین اخبار