به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،وجود ساختمانهای ناایمن و فرسوده در پایتخت جزو آن دسته از مسائلی است که گویا قرار نیست برای رسیدگی به آنها چاره جویی شود و تنها از یک مدیریت به مدیریتی دیگر انتقال پیدا می کند،اعضای شورای شهر دوره پنجم شهر تهران در ۴ سال گذشته نتوانستند در این حوزه حداقل اقدامی مفید داشته باشند.
محمد سالاری رییس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در روزهای پایانی دوره کاری شورای پنجم اعلام کرده بود که «سازمان آتش نشانی ۳۲ هزار ساختمان ناایمن را در چند سطح ساختمانهای بسیار پرخطر، ساختمانهای پرخطر، ساختمانهای میان خطر و ساختمانهای کم خطر شهر تهران را شناسایی کرده است.
وی گفت:گام نخست اطلاعات مربوط به یک هزار ساختمان عمدتاً پرخطر و دلایل ناایمن بودن آنها در سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان شهرداری بارگذاری میشود و قابلیت نظارت همگانی را خواهد داشت و در گامهای بعدی، لیست سایر ساختمانهای ناایمن شهر تهران، به تدریج در این سامانه قرار میگیرد. امیدواریم با رونمایی این سامانه، شاهد فشار افکار عمومی اعم از ساکنان ساختمانها، جامعه مدنی و جامعه رسانهای برای ایمن سازی این ساختمانها باشیم.»
زهرا نژادبهرام، عضو سابق هیاترئیسه شورای شهر تهران در ارتباط با ساختمانهای ناایمن کلانشهر تهران گفت: «براساس بررسیهای انجامشده تاکنون 26 هزار ساختمان ناایمن در سطح شهر تهران وجود دارد. در این میان 430 مورد آن جزء ساختمانهای پرخطر بوده که ابلاغیههای لازم برای آنها ارسال شده است. بیشترین تعداد ساختمانهای ناایمن در مناطق 11 و12 وجود دارد. این مناطق جزء مناطق قدیمی هستند که بیشترین میزان سکونت و ساختمانسازی از گذشته در این مناطق وجود داشته و ازسوی دیگر تعداد زیادی ساختمانهای بلندمرتبه در این محدودهها موجود است.»
سامانه ای که فعال نشده از دسترس خارج شد
طبق قانون شهرداری ها شهرداری تهران مكلف است به نسبت به پايش ايمنی كليه ساختمانهای در حال بهرهبرداری در شهر تهران در برابر خطر آتشسوزی در قالب يك سامانه برخط اقدام کند.
در ادامه صحبتهای این عضو سابق شورا باید گفت که مدتی پیش سامانه برخط پایش ایمنی ساختمانهای موجود شهر تهران در برابر خطر آتشسوزی رونمایی شد و قرار بود که اسامی ساختمانهای ناایمن بر روی این سامانه قرار گیرد تا مردم از آن مطلع شوند. البته چند روزی این سامانه فعال بود، ولی از دسترس خارج شد و مدیران تأکید کردند که اطلاعات به صورت کلیتر بر روی سامانه قرار میگیرد و به نوعی به حال خود رها شد.
گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سئوال که چرا اسامی ساختمانهای ناایمن برای مردم اعلام نمیشود، تاکید کرده که «به خاطر امنیت ملی نمیتوانیم نام ساختمانهای نا ایمن پایتخت را اعلام کنیم، اعلام اینکه در شهری مثل تهران کدام ساختمانها آسیب پذیری بالایی دارند، درست است که به افزایش حساسیت جامعه نسبت به مساله ایمنی کمک میکند، اما از منظر امنیت ملی هم محدودیتهایی وجود دارد و نمیشود همه اطلاعات وضعیت موجود شهر را به صورت علنی اعلام کرد. قرار بود، در سامانه پایش ایمنی ساختمانها، فهرست ساختمانهای ناایمن منتشر شود، اما محدودیتهای امنیتی مانع این کار شد.»
حالا سوال اینجاست اگر هم به طور دقیق نام و تعداد این ساختمانها اعلام نمیشود؛ چرا برای آنها فکر، تدبیر و چاره ای اندیشیده نمیشود و روز به روز نگرانی شهروندان افزایش پیدا میکند؟
محسن هاشمی رئیس شورای شهر دوره پنجم گفته است: «در تهران بعد از حادثه پلاسکو، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده اما ما به تنهایی امکان مقابله با این ساختمانها را نداریم و مقرر شد تا با همکاری دستگاه قضایی این مشکل رفع شود. نکته بعد این بود که در مسیر ایمن شدن ساختمانها تنها ۲۰۰ ساختمان ایمن شده است و ۳ هزار ساختمان هم در مسیر ایمن سازی قرار دارند، اما برای ۲۹ هزار ساختمان هیچ اقدامی انجام ندادهاند.»
البته سازمان آتش نشانی هم نظری دارد؛ محمود قدیری معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتشنشانی شهرداری تهران مدتی پیش در گفتگو با یکی از رسانهها گفت که «وظیفه ما شناسایی ساختمانهای پرخطر است که ما این اقدام را انجام دادهایم و مسئولان دیگر باید برای رفع ان پای کار بیایند.».
اما حال که شورای ششم کار خود را به طور رسمی آغاز کرده، انگار قرار است به طور جدی به موضوع بافت فرسوده و ساختمانهای ناایمن در تهران بپردازند،
علی اصغر قائمی عضو شوای شهر تهران میگوید: «ما برای نوسازی بافتهای فرسوده قانون مشخصی داریم، شهرداری و دولت موظف هستند تا به این موضوع رسیدگی کنند. البته شهر تهران برای نوسازی این بافتها در تهران سرعت بهتری در مقایسه با کلانشهرهای دیگر دارد؛ برای نوسازی بافتهای فرسوده، شورای شهر هم با منابعی که در اختیار دارد تلاش خود را میکند، اما همراهی صاحبان و مالکان هم نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت همچنین پس از استقرار شهردار تهران، برنامهها، تدابیر و تصمیمها ارائه میشود و امیدواریم کار خود را برای رسیدگی به این چالش آغاز میکنیم.»
در ادامه، سیدمحمد آقامیری عضو دیگر شورای شهر ششم به مسئله ساختمانهای ناایمن و فرسوده پرداخت و گفت «پیش بینیهای ما برای رسیدگی به این موضوعات این است که حداکثر امتیاز را به افرادی که در بافت فرسوده هستند بدهیم تا ساختمانها را احیا کنند و از نو بسازند، در رابطه با ساختمانهای ناایمن هم باید یک تیم کارشناسی به آنها بپردازند که وضعیتششان مشخص شود و ببینیم اصلا قابلیت احیا دارند یا باید آنها را از محدود خارج کنیم تا مشکلاتی بری ساکنان ایجاد نکند، اما به هرحال ما برای وجود این ساختمانها در شهر تهران برنامههای خودمان را اجرایی میکنیم و در دستور کار هم قرار میگیرد، زیرا مسئله بسیار اساسی و مهمی است.»
با توجه به اهمیت سلامت و جان مردم، بهتر است مسئولان بدانند که با عدم تدبیراندیشی و پاس کاری وظایف نه تنها خودشان را میان مردم بی اعتماد میکنند بلکه زندگی عادی افراد هم به خطر میافتد، حال باید منتظر ماند و دید که شورای ششمیها چه برنامهای جهت رسیدگی به ساختمان های ناایمن دارند و میخواهند بهانه جویی کنند یا دردی دوا کنند؟
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
وقتی طرحی روی کاغذ اجرا میشه اما در عمل قرار نمی گیرد نمونه ان طرح اقدام ملی مسکن یزد در مهریز که کف ساختمان از اسفالت خیابان پایین تر است و اگر سیل بیاید اب داخل ساختمان ها خواهد افتاد
من خودم ناظر برق ساختمان هستم برای تخطی از اجرای دستور العمل انقدر آشنا جلو می کنند و .... تا اینکه من نظارت و طراحی را بوسیدم کذاشتم کنار نظارت و طراحی که روی کاغذ باشد چه فایده
فقط نوشتار حقوقی به همه یاد می دهند که بنویسید عدم رعایت که پای شما گیر نباشه وساختمان ساخته میشه تا حادثه بوقوع بپوندد
بهانه ای برای ساختن برنامه در کانالهای معاند نشده
باید خراب شوند و پاساز زیبایی ساخته بشه
هم باعث میشه .بخاطر نبود جای دیدنی و تفریحی
جوانان در خیابانها دو دو نکنند و
هم ظاهر شهر زیبا و شاد میشه