برخی‌ها وضعیت موجود اعلام شده در خصوص خانه سینما را با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد خلط موضوع کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،سینا قربانی دانش‌آموخته مطالعات فرهنگ و رسانه با تاکید بر اینکه برنامه‌های محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مبنای وضعیت فعلی و اقدامات بعدی طراحی و منتشر شده است، گفت: تاثیرات سوء تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی از طریق رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست لذا اقدامات پدافندی در این بخش جزو ملزومات حکمرانی در قرن حاضر است.

او افزود: مردم هم‌اکنون در جنگ شناختی قرار دارند که بستر و مهمات اصلی آن داده‌های است که کاربران ایرانی با حضور در رسانه‌ها، بلاخص شبکه‌های اجتماعی در اختیار اتاق‌فکر کشور‌های متخاصم می‌گذارند و دشمنان ازطریق سرقت کلان‌داده و تجزیه وتحلیل آن‌ها اقدام به طراحی مدل شناختی-رفتاری ملت‌ها می‌کنند.

قربانی گفت: لازمه تأثیرگذاری جنگ هیبریدی بر زندگی روزمره مردم، فهم دقیق از نحوه رفتار، اندیشیدن، هویت، موضوعات فرهنگی، اجتماعی و ... ملت‌ها است لذا گردانندگان این رسانه‌ها که وابسته به نظام سلطه هستند پس از سرقت این دارایی‌های عظیم که به آن‌ها طلای دیتا یا نفت جدید نیز گفته می‌شود، نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت‌ها را شناسایی کرده و با طراحی مدل شناختی، اقدام به حمله‌های شدید به افکار عمومی می‌کنند.

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه کشور‌های متخاصم از گروه‌های متعدد ضد ایرانی سراسر جهان در جنگ شناختی علیه مردم ایران بهره‌گیری می‌کنند، افزود: تعداد بسیار زیادی حساب کاربری، صفحه، کانال و بسیاری از کامنت‌هایی که مفهوم تخریب، القای یأس، نفرت، توهین، نارضایتی عمومی و... در فضای مجازی دارد از سوی همین گروه‌ها با تحلیل شناختی دیتا و اشتراک‌های جعلی با هدف پیش‌گفته منتشر می‌شود.

او  افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسئولیت فرهنگی و مطبوعاتی (رسانه‎های الکترونیکی، مکتوب داخلی و خارجی) کشور را بر عهده دارد، گفت: این وزارتخانه در سال‌های گذشته با سوء تدبیر در حوزه صدور پروانه رسانه، تولید محتوا در حوزه توسعه فرهنگ اسلامی-ایرانی، سواد رسانه‌ای، تربیت نیروی انسانی، اقدامات پدافندی و... به شدت کم‌کاری داشته است که تحلیل وضعیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این حوزه ارائه شده است.

قربانی  ادامه داد: میزان فراوانی اخبار جعلی رسانه‌های ضدایرانی بر علیه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد و استفاده از شگرد‌های خبری همانند " شایعه، دروغ، پنهان‌سازی بخشی از حقیقت، بالا بردن توقع و... " نشان می‌دهد اگر برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی با کیفیت مناسب اجرایی گردد، راهبرد تهاجمات فرهنگی دشمن را به چالش خواهد کشید.

او افزود: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اینکه بتواند اقدامات جدی و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد ابتدا از طریق دستگاه‌های مربوطه وضعیت فعلی و آسیب‌های موجود را ارزیابی و در برنامه عنوان کرده است، اما برخی خارجی‌ها با استفاده از عناصر داخلی این ارزیابی و وضعیت موجود را به دیدگاه اسماعیلی نسبت داده‌اند لذا به همه اهالی عزیز فرهنگ و هنر توصیه می کنم برای یک مرتبه وقت بگذارند و تمامی ۸۳ صفحه برنامه وزیر پیشنهادی را مطالعه کنند.

قربانی در پاسخ به این سوال که حواشی حوزه سینما در رابطه با کدام بخش برنامه‌های محمد مهدی اسماعیلی بوده است، گفت:

وزیر پیشنهادی در صفحه ۴۷ وضعیت موجود سینما را بر اساس گزارش‌های دستگاه‌های مرتبط تشریح کرد که در بند ۷ صفحه ۴۷ در شرح وضعیت موجود نوشته شده است" اعطای کمک‌های مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی و همچنین اعطای کمک‌های مالی به خانه سینما که فاقد وجاهت قانونی بوده "

او با بیان اینکه بند ۷ صفحه ۴۷ صرفا شرح وضعیت موجود بوده است، افزود: برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای حوزه سینما در صفحه ۴۸ اعلام شده است، اما برخی که در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه تعارض منافع دارند با پنهان سازی بخشی از واقعیت، به نوعی جلوه داده اند که وضعیت موجود تشریح شده جزو برنامه‌های اجرایی محمد مهدی اسماعیلی در حوزه سینما است.

این کارشناس رسانه گفت:مقصود از کمک‌های مالی غیر قانونی به خانه سینما در بخش وضعیت موجود یک بحث تخصصی در حوزه ذی‌حسابی است و بحث انحلال آن نیز در دولت های قبلی مطرح شده و در هیچ کجای برنامه‌های وزیر پیشنهادی ذکر نگردیده که ایشان قصد انحلال دارد بلکه به وضعیت فعلی این خانه اشاره کرده است.

 

آیا خانه سینما فاقد وجاهت قانونی است؟ + تصاویر

 

 

آیا خانه سینما فاقد وجاهت قانونی است؟ + تصاویر

این دانش آموخته مطالعات فرهنگ و رسانه، افزود:متاسفانه یکی از ضعف‌های جدی ما در کشور این است که برخی از مسئولین برای حضور و استفاده مناسب از فضای مجازی درک مبتنی بر مهارت ندارند و اغلب تحت تاثیر شگرد‌های رسانه‌ای قرار می‌گیرند که اقدامات آسیب‌زا برخی از آنان در بحران‌ها خود گواه این مدعا است؛ از این جهت می‌طلبد تا نمایندگان  مجلس نیز به برنامه‌های وزیر پیشنهادی توجه بیشتری کنند و اطلاع داشته باشند اگر این ۲۹۰ نماینده مردم به کمک فرهنگ و مطبوعات بشتابند قطعا ایران زودتر به توسعه پایدار در تمامی ابعاد فرهنگی، اقتصاد، سیاسی، اجتماعی خواهد رسید.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار