مقامات آنکارا به منظور کنترل ورود مهاجران افغانستانی به ترکیه از طریق ایران موانعی با دیوار‌های سه متری در مناطق مرزی ایجاد کرده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه که پیش از این میزبان حدود ۴ میلیون پناهنده سوری و بسیاری از مهاجرانی که قصد سفر به اروپا دارند بوده این بار همزمان با کنترل افغانستان به دست طالبان و فرار بسیاری از مردم افغانستان از کشورشان تدابیر امنیتی در مرز‌های مشترک خود با ایران را به منظور ممانعت از ورود این افراد به ترکیه تشدید کرده است.

بر این اساس، مقامات ترکیه گفته اند قرار است تا پایان سال جاری میلادی ۶۴ کیلومتر دیگر از مرز مشترک خود با ایران را دیوار مرزی بسازند. خندقها، سیم‌های خاردار مفتولی و گشت‌های امنیتی در حال حاضر سایر بخش‌های مرز ۵۶۰ کیلومتری ایران با ترکیه را پوشش می‌دهند.

بسیاری از مهاجران افغانستانی این روز‌ها با پای پیاده خود را از طریق ایران به مرز ترکیه رسانده اند، ولی به محض ورود به نقاط مرزی با تدابیر شدید امنیتی مواجه شده اند.

محمد امین بیلمز، فرماندار استان مرزی وان در این باره گفت: ما می‌خواهیم با این اقدام خود به جهان نشان دهیم که مرز‌های ما قابل عبور نیست. امیدواریم با این اقدام بتوانیم ورود موج عظیمی از مهاجران افغانستانی را کنترل کنیم.

با این حال، ترکیه تنها کشوری نیست که مانع ورود مهاجران افغانستانی به کشورش می شود. در همسایگی این کشور یونان نیز اخیراً حصار‌ها و سیستم امنیتی و نظارتی خود به طول ۴۰ کیلومتر را تقویت کرده تا از این طریق مانع ورود مهاجرانی شود که قصد ورود به اتحادیه اروپا را دارند.

مقامات ترکیه می‌گویند بالغ بر ۱۸۲ هزار مهاجر افغانستانی ثبت شده در ترکیه و حدود ۱۲۰ هزار مهاجر ثبت نشده در این کشور وجود دارند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از کشور‌های اروپایی خواسته مسئولیت هر گونه هجوم مهاجران را برعهده بگیرند و هشدار داد ترکیه نباید به کشور ذخیره مهاجران اروپا تبدیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۱۱:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
طبق معمول ایران هیچ برنامه ای ندارد و یکدفعه غافلگیر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
مهاجرین افغانی درسته نه افغانستانی. ملیت بعضی کشورها را باید اینگونه نوشت: ملیت ترکیه: ترک روسیه: روس تاجیکستان: تاجیک ازبکستان: ازبک گرجستان: گرجی
ارمنستان: ارمنی و ... متاسفم برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی که مفت می خورند و می خوابند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
ما چی مرزهامونو بستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
ديوار مرزي!!! اينا يه نسبتي با اسراييلي ها و آمريكاييها دارن. فقط و فقط اسم اسلام رو يدك مي كشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
ایول
آخرین اخبار