میرزایی بیان کرد: بیمه مرکزی وظیفه دارد که مدیریت ریسک حوزههای مختلف را پوشش دهد و باید در همه دستگاهها سرویس استعلام داشته باشند، اما نبود این سرویسهای استعلامی به بزرگ ترین ضعف و مشکل تبدیل شده است به عنوان مثال زمانی که قصد دارند بیمه شخص ثالث را صادر کنند، باید پلاک خودرو را از طریق ناجا استعلام و اطلاعات خودرو را فراخوانی کنند، اما برای صدور بیمه درمان تکمیلی اگر بیمه گذار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است، باید از تامین اجتماعی استعلام بگیرند و سپس از وزارت بهداشت اطلاعات مربوط به پرونده سلامت را طلب و بررسی کنند، یا برای گرفتن بیمه عمر باید وضعیت جرائم فرد را استعلام کنند که این فرد تا چه حدی میزان ریسکش بالاست، وضعیت شغلی بیمه گذار را از وزارت کار و تعاون اموراجتماعی استعلام کنند و بررسی کنند که فرد تا چه حد در معرض خطر است.
او تصریح کرد: یک پدیده در بحث بیمه داریم به نام اطلاعات نامتقارن یعنی اطلاعاتی بیمه گذار دارد و بیمه گر ندارد و اطلاعاتی که در آینده بیمه گر دارد و بیمه گذار ندارد، اگر این اطلاعات بالانس نباشد باعث میشود که انتخاب نامساعد اتفاق بیفتد و بیمه گر نباید پوشش دهد و قرارداد ببندد، زیرا بیشتر اطلاعاتی که نیاز است به شرکت بیمه داده نشد است.
این کارشناس بیمه گفتههای خود را با ذکر یک مثال توضیح داد: به عنوان مثال در گذشته یک فرد به بیماری سرطان دچار بوده و الان درمان شده است و این موضوع را پنهان میکند، اما امکان دارد مجددا بیماریش بازگردد و شرکت بیمهای که مسئولیت ریسک را قبول کرده است، هزینه بسیار زیادی را متحمل میشود. در قدم اول باید تمام اطلاعات به طور کامل بگیرند و راستی آزمایی کنند، سپس با استفاده از بحث استراتژی مدیریت، بررسی میکنند که آیا تمام مدیریت ریسک را خودشان انجام دهند و یا بخشی از آن را در اختیار شرکتهای دیگر بگذارند و اتکایی کنند. در حال حاضر بزرگ ترین مشکل در صنعت بیمه دریافت داده است.
میرزایی در این گفت و گو بیان کرد: فرض کنید در بیمه باربری وارداتی، باربری داخلی، بیمه آتش سوزی انبارها و آتش سوزی منازل در هرکدام از اینها اگر اطلاعات کافی به شرکتهای بیمه داده شود، دید آن بسیار بازتر خواهد بود. هم اکنون در بیمه شخص ثالث یک نرم افزاری تولید شده است که بلا استثناء حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ خسارت جعلی و ساختگی پیدا کردیم.
او ادامه داد: امروزه مشکل صنعت بیمه این است که در هر حوزه ای، چه حوزه نفت و گاز و چه دیگر حوزهها دادهها را به صورت خود اظهاری و کاغذی تحویل میگیرند و در بسیاری از موارد با تاخیر زمانی دریافت میکنند یعنی بیمه صادر شده است و زمانی که بیمه گذار طلب خسارت کرد تازه اسناد را به صورت رسمی طلب میکنند.
کارشناس بیمه تصریح کرد: این عملیات همان مصداق نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. به عنوان مثال در بیمه آتش سوزی انبارها، ملاک این است که به چه میزان کالا قبل از ورود به انبار برچسب ورودی خورده و چقدر کالا قبل از خروجی بیژک خورده است و اگر خروجی را از ورودی کم کنیم موجودی روز کالا مشخص میشود. زمانی که انبار آتش بگیرد به راحتی انبار دارها میتوانند با سند سازی خسارت بیشتری دریافت کنند، در حالی که یک سامانهای در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد به نام سامانه جامع انبارها که باید تمامی انبارها در آن سامانه ثبت شده باشند و بیمه گرها اطلاعات انباردارها را از این سامانه استعلام کنند و جلوی خیلی از تخلفها و تقلب ها را بگیرند، طبق آمار رسمی و غیر رسمی بیش از ۱۳۵ هزار انبار در کشور وجود دارد.
او در رابطه با مجازات متخلفان توضیح داد: در ابتدا برای متخلفان تشکیل پرونده حقوقی داده میشود، سپس به دادگاه منتقل خواهند شد، اما در بسیاری از موارد که حق با شرکت بیمه بوده، متاسفانه قاضی رای به پرداخت خسارت از طرف بیمه گر داده است، زیرا متاسفانه شرکتهای بیمه را به صورت یک قلک پول میبینند.
میرزایی گفت: در دنیا دو نوع رتبه وجود دارد به نامهای رتبه بیمهای و رتبه اعتباری، رتبه اعتباری همانند همان شرکت رتبه بندی اعتباری بانکهاست. بعد از رتبه بندی اعتباری، رتبه بندی بیمهای مهم است که رفتارهای بیمهای شما از نظر تعداد خسارتها و رفتارهای غلط شما محاسبه خواهد شد، سپس در پرونده شما ثبت میشود و اگر کسی بخواهد بیمه گر خود را تعویض کند، شرکت بیمه مورد نظر استعلام گرفته و بسته به میزان خسار پذیری و تقلبهای فرد آن شخص را بیمه خواهد خواهد.
گفتنی است که تمام شرایط و مشکلات فوق برای تمامی بیمه گرها صادق است.
شرکتهای بیمه با در نظر گرفتن قوانین و دوری از رقابتهای نادرست در فروش اوراق بیمهای در صنعت بیمه میتوانند به بسیاری از مشکلات و خطرات احتمالی خاتمه دهند. شرکتهای بیمه باید در همان ابتدا و قبل از عقد قرارداد تمامی جوانب را در نظر بگیرند و از بیمه گذار تمام اطلاعات را به صورت رسمی و مکتوب دریافت کنند و پس از راستی آزمایی مسئولیت آنها را بپذیرد.
سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان شرکتهای بیمه برای تصادفات و بیماریهای ساختگی دریافت میشود که شرکتهای بیمه با دریافت اطلاعات درست میتوانند به این جرائم پایان دهند.
گزارش از سارا فضلی
انتهای پیام/