نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: از ابتدای آغاز خریدتضمینی گندم در استان ۲۷۳ هزار و ۵۲۸ تن از این محصول خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اظهار داشت: از مجموع گندم خریداری شده در استان، ۲۷۳ هزار و ۲۴۲ تن آن در سامانه سیفا ثبت شده است.

او ارزش ریالی گندم خریداری شده در استان را بیش از ۱۳ هزار و ۳۷۱ میلیارد و ۹۸۳ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: آهنگ خرید روزانه گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان ۵۳۳ تن است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان بیان کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم مربوط به شهرستان‌های قروه با ۷۲ هزار و ۷۵۲ تن، سقز ۵۳ هزار و ۸۴۸ تن، بیجار با ۴۸ هزار و ۸۶۶ تن و دهگلان با ۴۷ هزار و ۹۴۱ تن بوده است.

صالحی گفت: میزان خرید گندم در شهرستان‌های کامیاران ۳۲ هزار و ۴۵۶ تن، دیواندره ۱۳ هزار و ۸۳۱ تن، سنندج یک هزار و ۲۲۲ تن، سروآباد یک هزار و ۱۳۳ تن، بانه ۸۳۵ تن و مریوان هم ۶۶۳ تن است.

او افزود: میزان خرید تضمینی گندم از ابتدای آغاز برداشت این محصول تاکنون در استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته حدود ۶۱ درصد کاهش داشته است.

برداشت و خرید تضمینی گندم از ۲۷ خرداد ماه سال جاری در کردستان آغاز شده و تا اوایل شهریورماه به طول می‌انجامد. قیمت خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد افت غیر مفید ۵۰ هزار ریال بوده که به هر میزان این محصول پاک‌تر باشد تا ۵۱۱ هزار ریال قابل افزایش است.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.