ماهواره ای چینی با یک زباله فضایی روسی برخورد کرد

ماهواره‌ ای چینی با یک موشک قدیمی روسی که در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شده بود، برخورد کرد. این ماهواره هم اکنون مشکلی ندارد و به کارش ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ در اوایل ماه مارس سال جاری، اسکادران ۱۸ کنترل فضایی (18SPCS) که اشیاء مصنوعی را در مدار زمین شناسایی و ردیابی می‌کند، گزارش داد که ماهواره چینی Yunhai 1-02 در فضا با زباله‌هایی فضایی برخورد کرده است. به تازگی جاناتان مک داول، ستاره شناس گفت که علت احتمالی این حادثه را می‌توان برخورد بقایای یک موشک روسی (که سال ۱۹۹۶ به فضا فرستاده شده بود) با این ماهواره دانست.


بیشتر بخوانید


زباله‌هایی که تهدیدی برای ماهواره‌ها و فضاپیماها هستند

آژانس فضایی اروپا در واقع یک دفتر آوار فضایی در دارمشتات آلمان دارد که اشیاء زباله‌های را که در اطراف سیاره زمین می‌گردند، ردیابی می‌کند. طبق آخرین آمار آن‌ها تاکنون ۵۷۰ مورد متلاشی شده، انفجار و برخورد در فضا رخ داده که منجر به تشکیل آوار فضایی شده و احتمالاً ۳۴ هزار قطعه زباله فضایی به اندازه حداقل ۳.۹ اینچ (۱۰ سانتی متر) یا بزرگتر تولید شده است.

ماهواره ای چینی با یک زباله فضایی روسی برخورد کرد

در حالی که آژانس‌های نظارتی فضایی حدود ۲۹ هزار و ۱۱۰ شیء باقی مانده در فضا را فهرست بندی و ردیابی کردند، این تنها بخش کوچکی از کل آوار‌ها در مدار زمین است. مدل‌های آماری نشان می‌دهد که تعداد این زباله‌ها در حدود ۱۲۸ میلیون قطعه با اندازه‌هایی از ۰.۰۳ اینچ (۱ میلی متر) تا ۳.۹ اینچ (۱۰ سانتی متر) و فراتر از آن است.

به دلیل همین موضوع، قبل از شروع سفر‌های تفریحی به فضا، باید فکری به حال مدار زمین که حالا پر از زباله‌های فضایی است، کرد، زیرا هم باعث بوجود آمدن مناظر زشت شده و هم می‌توانند خطرناک باشند. ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس و همینطور شرکت‌های فضایی دیگر در فکر پاکسازی فضا همزمان با انجام ماموریت‌های مختلف خودشان در مدار زمین هستند. پیش‌تر چین نمونه اولیه رباتی را رونمایی کرد که زباله‌های فضایی را با یک تور غول پیکر جمع آوری می‌کند.

ماهواره ای چینی با یک زباله فضایی روسی برخورد کرد

اعلام شده قطعه‌ای که با ماهواره چینی برخورد کرده، تکه‌ای موشک قدیمی روسی به نام Zenit-2 بوده که ماهواره Tselina-2 را در سپتامبر ۱۹۹۶ به فضا پرتاب کرد. در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۱، هشت قطعه باقی مانده از این موشک روسی در مدار زمین شناسایی شد.

گفتنی است که در حال حاضر حال ماهواره چینی خوب گزارش شده و در تنظیمات مداری موفق بوده و تحت کنترل است، اما سایر ماهواره‌ها و فضاپیما‌های دیگر در فضا که در معرض زباله‌ها هستند، ممکن است به اندازه این ماهواره خوش شانس نباشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار