فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان از کشف تعداد زیادی اشیاء عتیقه و دستگیری  2حفار غیرمجاز در روستای انذر طارم خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، سرهنگ فضلی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت: ۲ نفر از افراد سودجو در تپه منجوق روستای انذر قدیم در شهرستان طارم در حال انجام حفاری غیرمجاز برای کشف اشیاء عتیقه بودند که خوشبختانه با حضور به‌موقع عوامل انتظامی در یک عملیات غافلگیرانه این افراد سودجو دستگیر و از آنان اقلام و ادوات حفاری کشف و ضبط شد.

او افزود: هر ۲ متهم به همراه  آلات و ادوات حفاری مکشوفه برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

سرهنگ فضلی ادامه داد: اشیایی که تاکنون به‌دست‌آمده شامل ۱۱ قطعه سفال، شمشیر، پیه‌سوز و انواع سنجاق‌سر، انواع سنگ‌ها و منجوق­‌ها است.
او گفت: نیرو‌های یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طارم با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، میراث‌بانان افتخاری و همچنین دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به‌صورت شبانه‌روزی از بنا‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی استان زنجان مراقبت و محافظت می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان افزود: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی، ممنوع بوده و متهم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث‌فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

او با اشاره به اینکه طارم با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی بسیار، یکی از شهرستان‌های مهم استان زنجان به شمار می‌رود، گفت: از تمامی شهروندان درخواست می‌شود در راستای حفظ آثار تاریخی در صورت مشاهده هرگونه حفاری مشکوک مراتب را به سامانه ۱۱۰ نیروی انتظامی یا به شماره یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ۰۲۴۳۳۰۳۳۳۵۰ اطلاع دهند.

برچسب‌ها:

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.