معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره مسابقات بین المللی نظامی ۲۰۲۱ ارتش‌های جهان مطالبی را بیان کرد.

حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی طلوع وند؛ مسابقات بین المللی نظامی ۲۰۲۱ روسیه از سال ۱۳۹۵ به ابتکار این کشور برگزار می‌شود. البته برخی از رشته‌های این مسابقات توسط کشور‌های حاضر در مسابقات نیز میزبانی می‌شوند که می‌توان گفت به نوعی مسابقات مشترک نیز محسوب می‌شود.

مسابقات بین المللی نظامی تا کنون در ۳۵ رشته متفاوت برگزار شده و کشورمان نیز هر ساله از نخستین دوره برگزاری این مسابقات با حضور تیم‌هایی از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی در این مسابقات حضور پیدا می‌کند. عملکرد نیرو‌های مسلح کشورمان در این مسابقات به قدری خوب بوده که توانسته ایم در سال‌های ۹۸ و ۹۹ میزبانی برخی از رشته‌های این مسابقات را نیز به دست آوریم.

امسال نیز تیم‌های کشورمان علاوه بر شرکت در رشته‌های مختلف مسابقات توانسته تا میزبانی ۳ رشته را نیز بدست بیاورد. ارتش جمهوری اسلامی ایران وظیفه برگزاری این  ۳ رشته و میزبانی از شرکت‌کنندگان را برعهده دارد. به همین دلیل هم برآن شدیم تا با امیر سرتیپ علیرضا شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفت‌وگو کنیم.

متن زیر حاصل مصاحبه با امیر سرتیپ شیخ است که در ادامه خدمت شما تقدیم می‌شود.

مسابقات نظامی

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر سلام و عرض ادب دارم خدمت شما. لطفا در ابتدا درباره مسابقات بین المللی نظامی ۲۰۲۱ روسیه بفرمائید.

امیر شیخ: مسابقات بین المللی نظامی ۲۰۲۱ در کشور روسیه برگزار می‌شود و کشور‌های مختلفی در آن حاضر هستند. این کشور‌ها نتایج و آورده‌های خود را به آزمایش می‌گذارند که به نوعی تمرین تاکتیک‌های جدید در برابر تهدیدات است. این کار در عرصه‌های نظامی از جمله حوزه‌های زرهی، هوانوردی، تاکتیک رزمی و همه تخصص‌های نظامی و در بین کشور‌های حاضر انجام می‌شود؛ لذا آوردگاه مناسبی برای نمایش آخرین یافته‌های کشور‌ها و اشتراک گذاری دانش رزم و فنون رزمی است.  

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا این مسابقات هر ساله در روسیه برگزار می‌شود؟ این مسابقات در مجموع در چند رشته برگزار می‌شود؟

امیر شیخ: بله. بنیانگذار و میزبان این مسابقات کشور روسیه است. اما به فراخور آمادگی کشور‌های مختلف، میزبانی را به کشور‌هایی که بتوانند میزبان باشند، آن را به این کشور‌ها واگذار می‌کنند. رشته‌ها هر سال متغیر است. اما در این مسابقات تا ۳۵ رشته در دوره‌های مختلف داشته ایم و هر کدام از کشور‌ها به فراخور آمادگی خود در رشته‌های مختلف شرکت می‌کنند. برخی کشور‌ها در ۲۰، ۱۵، ۵ و برخی هم در یک رشته شرکت می‌کنند.  

مسابقات نظامی

در همه دوره‌های مسابقات بین المللی نظامی روسیه حضور داشتیم

باشگاه خبرنگاران جوان: اولین دوره مسابقات در چه سالی برگزار شد و چه شد که ایران تصمیم گرفت در این مسابقات  شرکت کند؟ هدف از شرکت ایران در این مسابقات چه بود؟

امیر شیخ: سال ۹۵ نخستین دوره این مسابقات بین کشور‌های منطقه و در فاز محدود برگزار شد. در این دوره با موافقت ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در نخستین دوره این مسابقات در ۱۵ رشته شرکت  کردیم. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و تا امروز که توانسته ایم میزبانی مسابقات را به دست بیاوریم، در همه دوره‌ها حاضر بودیم که آورده‌های خوبی هم داشته ایم.

تاکتیک و رزم عموما دانشی است که به ندرت در میان کشور‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. اما کشور‌ها در عرصه دانشی کار تبادل اطلاعات را انجام می‌دهند و این کار در عرصه مسابقات بین المللی تجلی پیدا می‌کند؛ لذا بهترین فرصت برای ما جهت استفاده از تجربیات سایر کشور‌ها و تبادل آن‌ها و همچنین بدست آوردن یافته‌های این کشورها، حضور در مسابقات بین المللی نظامی بود. در واقع حضور در این مسابقات فرصت خوبی برای ما بود تا هم توان خود را در مقایسه با سایر کشور‌ها سنجش کنیم و هم داشته‌های کشور‌های حاضر در این میدان را ارزیابی کنیم.

همین دستاوردهایی که از سال ۹۵ تا کنون توسط نیرو‌های مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران به داخل کشور آورده شده، زمینه تغییر بسیاری از مسائل، پایه‌ها و بستر‌های آموزشی را فراهم کرده است. از این جمله باید به تغییر میدان‌های تیر، سبک تیراندازی، برپا کردن مسابقات تاکتیکی و بسیاری دیگر از موارد مشابه در ارتش پایه ریزی شده است. 

مسابقات نظامی

تیم‌های ایران باید قبل از اعزام به مسابقات نظامی روسیه، رکورد سال گذشته هر رشته را کسب کنند

باشگاه خبرنگاران جوانآیا در دوره‌هایی که در این مسابقات شرکت کرده ایم، توانستیم عناوین برتر هم به دست بیاوریم؟

امیر شیخ: طبق رهنمود فرمانده کل قوا که گفته بودند اگر کسب امتیاز نشود در این مسابقات شرکت نکنید، ما با آمادگی کامل برای کسب سکو‌های اول تا سوم در این مسابقات شرکت کرده ایم. با توجه به سطح رقابت‌ها و تعداد تیم‌های شرکت کننده به جز در رشته تانک و نفربر که کشور‌های مدعی روسیه و چین با تجهیزات کامل خود شرکت می‌کنند، در رتبه‌های اول تا سوم قرار نداشتیم، ولی در رتبه‌های مناسبی قرار گرفتیم. هر سال توانستیم در سایر رشته‌های مسابقات همواره در رتبه‌های اول تا سوم قرار بگیریم.  

تیم‌های ما قبل از اعزام باید رکورد سال قبل هر رشته را باید ثبت کنند تا بتوانند به این مسابقات اعزام شوند. در غیر اینصورت در آن مسابقه شرکت نخواهیم کرد.  

مسابقات نظامی

میانگین عملکرد ما برای مسابقات نظامی روسیه در سال گذشته رتبه پنجم بود

باشگاه خبرنگاران جوان: سال گذشته در مسابقات در مجموع چه رتبه‌ای کسب کردیم؟

امیر شیخ: نمی توانیم رتبه بندی در مجموع را به عنوان مقیاس در نظر بگیریم چراکه کشورها متفاوت و متعدد شرکت می کنند. میانگین عملکرد ما در سال گذشته رتبه پنجم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا ایران از ابتدای برگزاری مسابقات تا کنون توانسته در رشته‌ یا رشته‌هایی میزبان باشد؟

امیر شیخ: ایران از ابتدای برگزاری مسابقات تا کنون توانسته است در دو سال گذشته میزبان باشد و امسال سومین سالی است که قرار است سه رشته از این مسابقات را میزبانی کنیم. سال ۹۸ و ۹۹ در رشته غواصی عمق در نوشهر و کیش میزبان بودیم و امسال نیز در کنارک این رشته را میزبانی خواهیم کرد. با توجه به کیفیت برگزاری مسابقات و اعتماد کشور‌های حاضر در مسابقات به ویژه روسیه نسبت به عملکرد سال‌های گذشته کشورمان، امسال میزبانی دو رشته دیگر با نام‌های جام دریا در بندر انزلی و اربابان سلاح در اصفهان را به ایران واگذار شد.  

مسابقات نظامی

اعلام آمادگی نیروهای مسلح ایران برای شرکت و میزبانی در ۱۳ رشته

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر، ایران امسال در کدام رشته‌ها شرکت خواهد کرد؟ در کدام رشته‌ها میزبان و در کدام رشته‌ها مهمان خواهیم بود؟

امیر شیخ: جمهوری اسلامی ایران امسال برای شرکت و میزبانی در ۱۳ رشته از مسابقات اعلام آمادگی کرده است. از این ۱۳ رشته، سپاه پاسداران برای ۶ رشته، نیروی انتظامی برای ۳ رشته و ارتش هم برای ۶ رشته اعلام اعلام آمادگی کردند. در ۶ رشته‌ای که ارتش برای شرکت در آن اعلام آمادگی کرده در ۳ رشته میزبان و در ۳ رشته دیگر به کشور‌های قزاقستان و بلاروس خواهیم رفت. امسال در رشته‌های جام دریا در بندر انزلی، غواص عمق در کنارک و اربابان سلاح را در اصفهان میزبانی خواهیم کرد. برخی از مهمان‌ها برای شرکت در این ۳ رشته وارد ایران شده اند و برخی دیگر هم تا روز افتتاحیه مسابقات در ۳۱ مرداد به کشورمان خواهند آمد. طبق قوانین مسابقات، از زمان ورود تا افتتاحیه بازی‌ها تجهیزات و میادین در اختیار تیم‌های شرکت کننده قرار می‌گیرد تا بتوانند آمادگی خود را برای شرکت در مسابقات حفط کنند.

مسابقات نظامی

مسابقات جام دریا، غواصی عمق و اربابان سلاح چگونه برگزار می‌شوند؟

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر لطفا درباره مسابقات جام دریا و اربابان سلاح و چگونگی انجام آن‌ها توضیح بفرمائید.

امیر شیخ: مسابقات نظامی با مسابقات سیزم یا مسابقات ورزشی جانبی، چون طی آن یک گروه نظامی با تجهیزات کامل باید تاکتیک مشخصی را اجرا کنند. این مسابقه بین اجرای تاکتیک و استفاده از ابزار و تجهیزات و به کارگیری دانش و مهارت است. نفر باید به شایستگی و مهارت در حوزه استفاده از سلاح و تجهیزات و همچنین به کارگیری این‌ها در تاکتیک یعنی به صورت مشترک با سایر رسته‌ها و رشته‌ها شرکت کنند که بسیار پیچیده و سخت است. علت سختی آن هم پایش و نظارت این مسابقات با دوربین‌های مختلف است که طی آن همه حرکت‌ها رصد می‌شود و کوچک‌ترین خطا را محاسبه می‌کنند که ممکن است جایگاه یک تیم با یک خطای کوچک تغییر کند.

پایه مسابقات نظامی براساس تاکتیک و دانش نظامی است. وقتی می‌گوییم اربابان سلاح یعنی هنر به کارگیری توپخانه در رزم و یا اینکه می‌گوییم سوواروف نفربر یعنی هنر به کارگیری نفربر در زمین‌های ذوعارضه و تاکتیک به کارگیری آن‌ها در موانع تیراندازی‌ها و سایر زمینه ها، در زمینه تانک نیز به همین گونه است. دیگر رشته این مسابقات دارت هوایی است که مهارت و هنر خلبانان در تیراندازی‌های هوایی نشان می‌دهد. در واقع هر کدام از این ۳۵ رشته در شاخه‌ای از هنر نظامی گری و تاکتیک کاربرد دارد و یک شاخه را آنالیز می‌کند. به طور مثال، اگر یک نفر بتواند در حوزه تانک از میدان تانک با نمره قابل قبولی خارج شود قطعا در رزم و تاکتیک نیز موفق است. 

مسابقات جام دریا نیز رزم ناوشکن‌های مختلف در میدان مسابقات است و باید در هدف قرار دادن اهداف مشخص با یکدیگر مسابقه بدهند. در واقع شرکت کنندگان آنچه که باید یک ناوشکن در دریا انجام دهد را در قالب مسابقه به نمایش می‌گذارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که علم حرکت و رزم در دریا را در قالب یک سناریوی آموزشی گذاشته و کشور‌های حاضر در آن با یکدیگر مسابقه می‌دهند.

مسابقات نظامی  

داوری مسابقات بین‌المللی نظامی با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: همان طور که شما اشاره کردید موضوع داوری یکی از موضوعات بسیار حساس در این مسابقات است. هیئت داوران چگونه انتخاب می‌شوند؟

امیر شیخ: هر ساله برای برگزاری این مسابقات یک هیئت بزرگ داوران در روسیه تشکیل می‌شود که در آن نمایندگانی از کشور‌های حاضر در این مسابقه حضور دارند. این نمایندگان پیش از برگزاری مسابقات به طور کامل آموزش دیده اند و برای داوری با آمادگی بسیار بالا حضور پیدا می‌کنند. درر روند برگزاری مسابقات نیز در کنار حضور تیم‌های کشور‌های مختلف، سرداور‌هایی از روسیه و سایر کشور‌ها حضور دارند تا فرآیند کلی کار را مدیریت کرده و مسابقه را برگزار کنند.

روند نظارت و داوری مسابقات یک کار بسیار پیچیده و حساس است. چراکه لحظه به لحظه مسابقات توسط سامانه‌های متفاوت نظیر دوربین‌ها و کنترل‌های وی‌آر کنترل می‌شود و تیم‌ها باید ببراساس استاندارد‌های تعیین شده حرکت کنند. داور‌ها به خوبی آموزش دیده اند و رقابت‌ها هم بر سر امتیازات بسیار جزئی است. برای همین بحث داوری بسیار حساس و مهم است.  

مسابقات نظامی

هدف از شرکت در این رقابت ها افزایش مهارت و توانایی است

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر در مسابقات ارتش‌های جهان و ورزش نیرو‌های مسلح از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی نیز تیم‌هایی حضور دارند. هماهنگی شما با سایر نیرو‌های مسلح در رشته‌های مشترک و تمرینات و آیین نامه‌های شما در این حوزه چگونه است؟

امیر شیخ: هدف از شرکت در این رقابت ها افزایش مهارت و توانایی است، برای ما تفاوتی ندارد که کدام تیم از ایران شرکت کند. چراکه هدف ما بالارفتن پرچم ایران است. برای همین هر سازمانی که اعلام آمادگی کرده تا در این مسابقات شرکت کند تیم خود را آماده کرد. ما در سطح داخلی خودمان هر ساله یک مسابقه بین سازمانی برگزار می کنیم و تیمی که از هر سازمان امتیاز بیشتری بدست بیاورد، مجوز اعزام به مسابقات ارتش های جهان را دریافت می کند. آیین نامه و دستورالعمل مشخصی دارد که بین سازمان های ارتش، سپاه و ناجا مسابقه برگزار می شود و برترین تیم را اعزام می کنیم. البته در برخی مسابقات نیز تیم مشترک به مسابقات اعزام شده است. 

مسابقات نظامی

تدوین دستورالعمل‌های خاص برای این مسابقات بین‌المللی روسیه/ تیم‌های خارجی باید تست کرونا بدهند

باشگاه خبرنگاران جوان: تمرین یکی از مهم‌ترین اصول در حوزه ورزش و تربیت و آموزش است. اکنون که چند سالی است درگیر کرونا هستیم، تمرینات تیم‌های ایرانی و همچنین خارجی با چه کیفیتی برگزار می‌شود؟ نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در طول مسابقاتی که ایران میزبان آن است چگونه خواهد بود؟

امیر شیخ: اجازه بدهید تا من به عنوان ارتش یک ادعایی را مطرح کنم و آن هم این است که به لطف خداوند با مدیریت صحنه‌ای که تا به امروز انجام داده‌ایم. ما در شرایط شیوع ویروس کرونا توانسته‌ایم تا با تکیه برانضباط و قانون مندی در داخل سازمان و خودآگاهی کارکنان به عنوان فاکتور‌های اصلی به خوبی در شرایط کرونایی مراکز آموزشی و پادگان‌ها را مدیریت کنیم. در این شرایط، همه دانشگاه ها، مراکز آموزشی و پادگان‌های ما به طور کامل فعالیت می‌کنند و در حدود ۴۰ هزار نفر در این مراکز تحت آموزش قرار دارند.  

مسابقات نظامی

با لطف خداوند ما در این شرایط و با استفاده از استاندارد‌های اعلام شده کشوری و دانش پزشکی به دست آمده در این قسمت، پادگان‌ها و مراکز آموزشی را با مقررات پادگانی و روش‌های کنترلی خودمان به صورت مدیریت کنیم و  تا به امروز مشکلی خاصی نداشتیم.

برای این مسابقات نیز دستورالعمل خاصی تعیین شده و کشور‌هایی که به ایران آمده‌اند باید طبق معیار‌های معین شده به کشورمان سفر کنند. یکی از این معیار‌ها ارائه تست اولیه عدم ابتلا به کووید ۱۹ است. البته تیم‌های این کشور‌ها باید پس از ورود به ایران نیز دوباره از نظر عدم ابتلا به کرونا تست بدهند و باید تا مشخص شدن جواب آن ۳ یا ۴ در قرنطینه باشند. پس از مساعدبودن شرایط تیم ها، آن‌ها به محل مسابقات رفته و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند. اگر کوچک‌ترین خطایی در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مشاهده شود آن تیم از دور مسابقات حذف می‌شود.

مسابقات نظامی

حضور هشت کشور در ایران برای شرکت در مسابقات بین‌المللی نظامی

باشگاه خبرنگاران جوان: از کدام کشورها قرار است برای مسابقه به ایران سفر کنند؟

امیر شیخ: امسال از کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، هند، عربستان سعودی، ارمنستان، ویتنام و ونزوئلا برای شرکت در مسابقات در ایران حضور خواهند داشت. به طور مشخص ۸ کشور در رشته غواصی عمق شرکت می‌کنند که سوریه نیز در آن حضور دارد. ۶ کشور هم در اربابان سلاح و ۵ کشور را هم در جام دریا.  

عربستان سعودی در رشته غواصی عمق و اربابان سلاح اعلام آمادگی کرده تا به عنوان ناظر در مسابقات حضور داشته باشد. این کشور نخستین سال است که در این مسابقات حضور دارد و ما هم پذیرفته ایم تا این کشور در ایران حاضر باشد.  

مسابقات نظامی

باشگاه خبرنگاران جوان: تجهیزات یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های هر کدام از رشته‌های ورزشی است. تجهیزات تیم‌های حاضر در این مسابقات چگونه تامین می‌شود؟  

امیر شیخ: با توجه به هزینه‌بر بودن حمل و نقل تجهیزات توسط کشور‌های شرکت کننده این تجهیزات توسط جمهوری اسلامی ایران تامین می‌شود. همه تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز طبق استاندارد‌های تعریف شده توسط کشورمان تامین می‌شود و برای هر کدام از کشور‌ها تجهیزات مورد نیاز را به عنوان یک تیم تامین کرده‌ایم.  در اربابان سلاح ۸ کشور با ۸ آیتم کامل که همه تجهیزات شامل سلاح ها، ادوات و میادین را فراهم کرده ایم.

در این راستا، می‌توان گفت که در زمینه آموزش سرمایه گذاری خوبی را انجام داده ایم و میدان‌هایی مطابق با استاندارد‌های بین المللی را ساختیم و به عنوان میزبان صحنه‌ای را طراحی کرده ایم که طبق اذعان مقامات برگزاری مسابقات کیفیت آن‌ها از استاندارد‌های تعریف شده در روسیه یک پله بالاتر است.  

مسابقات نظامی

به دنبال برگزاری مسابقات نظامی در سطح منطقه به میزبانی ایران  هستیم

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا قرار است جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور‌های مقتدر منطقه مسابقات ورزشی خود را طراحی و برگزار کند؟

امیر شیخ: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت به این سمت هستیم که خودمان میزبان چنین مسابقاتی باشیم و آن را طراحی کنیم. از دو سال گذشته روند طراحی مسابقات مربوط به خود را آغاز کرده ایم تا بتوانیم مسابقاتی با محوریت دانش نظامی و تاکتیک را در حوزه‌های مختلف مهارتی در هر رشته برگزار کنیم.  همه نیرو‌های مسلح ما در تمام تخصص‌های خود و در میان هم رسته‌ای‌های خود مسابقه برگزار کرده اند و سال گذشته یک همایش بزرگی از مسابقات را داشتیم که در نیروی زمینی اجرا شد و قرار است در بقیه نیرو‌ها هم اجرا شود؛ لذا آنچه به مسابقه گذاشته می‌شود مهارت استفاده از تجهیزات و دانش نطامی است که در حال شکل دهی این موضوع برای اولین بار در کشورمان هستیم.

امیدواریم بتوانیم با توسعه این موضوع در داخل کشور و نیرو‌های مسلح، میزبانی سایر کشور‌ها را به عنوان جهان اسلام برنامه ریزی کنیم و این مسابقات را در عرصه کشور‌های اسلامی بتوانیم میزبانی کنیم.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
تک تیراندازی و ادوات هم برگزار کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
عالی دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
چ جالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
حرف فقط حرف رهبر.فرمان فقط فرمان حضرت آقا.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
بسیار این مسابقات از هر لحاظ خوب و عالی هستند برای فن آوری اطلاعات هم بسیار خوب هستند ولی استاد رزم و هنر خردمند بصیر همیشه هر چه درچنته دارد را برای رقبایش و دوستانش و شاگردانش در کشورهای دوست و همپیمانش رو و بیان نمی کند و همیشه برای خودش چند فوت کوزه گری و چند فوتوفن شکست دادن حریف و رقیب را نگه می دارد برای داخلی دفاعی کشور خودش برای روز مبادا مسلمان باید خردمند و کیز باشد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۴۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
هرآنچه دستورات خردمندانه پیر فرزانه مقام معظم رهبریست باید اطاعت کرد انشاءالله که خردمندانه و قدرتمندانه و مقتدرانه امتیاز کسب کنید و با روحیه ما می توانیم شرکت کنید . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
حقگو
۱۰:۳۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
انتظار ملت از نیروهای مسلح کسب چندین مدال از بازی های المپیک است.شنا. قایق رانی و تیراندازی با سلاح و کمان و...جز تخصص هایی است که نیروهای مسلح باید در ان مدال کسب کنند. کسب یک مدال طلا خوب است ولی کافی نیست. باید نیروهای مسلح کسب پنج مدال را برای المپیک بعدی هدف گزاری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
بهتربوداول باعربستان رابطه دیپلماتیک برقرارمیشدبعدش دعوت میکردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
مرخصی سربازان را زیاد کنید.2.5روز خیلی کمه
آخرین اخبار