مقامات آمریکایی می‌گویند در صورت عدم آزادی مارک فرریکس در افغانستان مشروعیت طالبان خدشه دار خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: واشنگتن به دنبال فشار بر طالبان برای آزادی مارک فرریکس، شهروند آمریکایی ربوده شده در افغانستان است.

این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد: اگر فرریکس در افغانستان آزاد نشود پرونده مشروعیت طالبان و دولت آینده تحت رهبری آن‌ها در این کشور خدشه دار می‌شود.

به گفته این مقام آمریکایی، خانواده مارک فرریکس در هفته جاری به منظور بررسی روند پرونده ربایش وی در ساختمان وزارت خارجه آمریکا حاضر شدند و با مقامات دولتی دیدار و گفتگو کردند.

مارک فرریکس، یک شهروند آمریکایی است که گفته می‌شود در افغانستان در پروژه‌های ساختمانی کار می‌کرده و در اوایل فوریه ۲۰۲۰ توسط نیرو‌های طالبان ربوده شده و در حال حاضر در اختیار آنهاست. وزارت خارجه آمریکا سال گذشته ۵ میلیون دلار پاداش برای اطلاعات مربوط به پرونده وی تعیین کرده بود.

این مقام آمریکایی گفت پرونده فرریکس بار‌ها در مذاکرات بین مقامات آمریکایی با نمایندگان طالبان در دوحه مطرح شد ولی به نتیجه عملی در راستای آزادی این شهروند آمریکایی منجر نشده است.

وی به نقل از مقامات رسمی در دولت بایدن گفت: اگر مارک فرریکس در آینده‌ای نزدیک آزاد نشود این می‌تواند در به رسمیت شناختن گروه طالبان و دولت آینده افغانستان به رهبری این گروه تاثیرات منفی داشته باشد. واشنگتن نمی‌تواند با دولت و یا گروهی که افراد را به این سادگی به گروگان می‌گیرند روابطی عادی داشته باشد.

در پی کنترل کامل افغانستان به دست نیرو‌های طالبان در هفته جاری، آمریکا به دنبال تخلیه سریع تمامی نیرو‌ها و شهروندان خود از خاک این کشور است. این در حالی است که خبرنگار الجزیره از توافق پنهانی دولت افغانستان، امریکا و گروه طالبان برای واگذاری قدرت به این گروه خبر داد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار