عزای دل عزاداران در روز عاشورای حسینی با برگزاری آیین گل مالی در لرستان

گل‌مالی از رسم‌های سنتی مردم لرستان، به ویژه خرم‌آباد در عزای امام حسین (ع) است که شامل مالیدن گل بر سر و صورت و لباس‌ها و عزاداری در روز عاشورا است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،  با فرارسیدن ایام محرم و به‌خصوص روز عاشورا، مردم لرستان بر اساس رسم دیرینه خود عزای سرور و سالار شهیدان را با گل‌مالی گرامی می‌دارند.

در واقع، مردم لر این سنت را در سوگواری‌های مختلف از جمله مرگ افراد خانواده یا عزاداری‌های مذهبی انجام می‌دهند. عشق به امام حسین (ع) سرما و گرما و تابستان و زمستان نمی‌شناسد و مردم این خطه از کشور هر سال مراسم سنتی گل‌مالی را باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌کنند.

گل‌مالی مردمان لر در روز عاشورا، از خاکی‌ترین آیین عاشورایی جهان حکایت دارد که اندوه‌بارترین عزاداری برای پسر فاطمه (س) را به تصویر می‌کشد.
این آیین خاص دارای چند مرحله است که از روز هفتم محرم موسوم به روز تراش عباس شروع شده و تا بعد از شام غریبان ادامه دارد.  در فاصله چند روز مانده به عاشورا، عده‌ای به‌سراغ جمع‌آوری هیزم رفته و اهالی محل بسته به نذری که دارند، به آن‌ها هیزم داده اند.

شهرداری نیز درختان خشکیده سطح شهر را جمع کرده و در اختیار هیئت‌ها قرار داده است. این هیزم برای برپایی آتش استفاده می‌شود تا عزادارانی که در گل می‌افتند، خشک شوند.

امروز صبح از کودک و جوان تا زن و مرد به تکیه‌های محله رفته اند و پس از گل‌مالی خود، دور آتش ایستاده تا خشک شوند و در ادامه به سینه‌زنی می‌پردازند. زنان به یاد مصیبت حضرت زینب (س)، گل را بر چادر و سر خود زده و مرد‌ها لباس سیاه خود را به رنگ گل درآوردند و با همان لباس، نماز ظهر عاشورا را می‌خوانند. در این میان بعضی سر و صورت و چشم و برخی دیگر کتف و شانه خود را گل می‌زنند.

بسیاری از مردم نظیر سالمندان، زنان و کودکان که نمی‌توانند در حوضچه‌های گل بغلطند، با کاسه‌ای کوچک در دست، مقداری گل را به خانه می‌برند تا به سر و صورت و شانه‌هایشان بمالند.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.