سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان مرسین چال در استان سمنان به کشف یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بزکوهی متعلق به دوره اشکانی منجر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عطا حسن‌پور سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: در این فصل از کاوش گورستان مرسین چال واقع در حوزه آبگیر سد فینسک شهرستان مهدیشهراستان سمنان به دلیل گستردگی و وسعت دوهیأت باستان شناسی یکی به سرپرستی نگارنده و دیگری به سرپرستی محمد رضا نعمتی به محوطه اعزام شد.

او با بیان اینکه تا کنون‌ها موفق به باز کردن پنج گور شده است، افزود: تا به امروز سه ترانشه ۱۰در ۱۰ به مساحت ۳۰۰متر مربع از گورستان مورد کاوش قرارگرفته و بخشی از کاوش‌های فصل دوم نیز پاکسازی شده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گور‌های موجود در این گورستان را از نوع چاله‌ای دستکند بدون ساختار گور عنوان کرد که تنها دو سنگ از بالا و پایین به عنوان نشان گوربر روی آن قرار داده شده و اظهار کرد: تدفین‌ها در این گورستان از نوع طاق باز با جهت شرقی‌غربی است.

او بیان کرد: در گور‌های مورد کاوش قرار گرفته، گور نهاده‌ها یا همان هدایا که با فرد متوفی دفن می‌شوند مقدار قابل توجهی دارند و اغلب اشیای فاخر هستند.

حسن‌پور گفت: به عنوان نمونه در گوری متعلق به یک بانو در کنار اشیای فاخری نظیر النگو، دستنبد، پابند، انواع سفالینه‌ها در اشکال مختلف و... یک انگشتر مفرغی با نقش شیر بالدار کشف شد که در نوع خود بی نظیر است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.