رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: نقشه جامع آموزش و پروهش علوم زیستی کشور راه حلی برای رشته علوم زیستی است.

بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه تربیت مدرس صبح امروز در همایش علوم زیستی که در سالن همایش دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد به خبرنگار صنفي، آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: بحث علوم زیستی یکی از علوم راهبردی و مهم در کشور به شمار می آید و در اسناد بالا دستی کلیه کشورها و ایران به آن اشاره شده چنانچه یکی از علوم اقتدار آفرین است.
وی افزود: بر اساس پایگاه علمی ISI علوم زیستی به شاخه های مختلفی از جمله ریست شناسی، بیوشیمی،‌بیوشناسی، و سایر رشته های متفاوت تقسیم می شود و تعداد مدارک علمی ایران در حوزه های مختلف علوم زیستی به تفکیک سال در پایگاه ISI در حال افزایش است که علوم کشاورزی در رتبه اول این پایگاه و بعد بیوشیمی و سایر رشته ها در رتبه های بعدی قرار دارد ولی در زمینه زیست شناسی تعداد مدارک علمی ما بالا نبوده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون در زمینه بیوفیزیک تنها دانشگاه تربیت مدرس و تهران در حال تدریس است بنابراین شاهد هستیم که هم از نظر تعداد و هم از نظر ظرفیت در کشور در زمینه بیوفیزیک غنی نیستیم، برای نمونه باید بیان کنم که در زمینه ویروس شناسی تعداد مقالات بسیار پایین است.

* تعداد مقالات علوم زیستی که در داخل کشور چاپ می شود بسیار پایین است
رنجبر در ادامه گفت: هم اکنون کشور های آمریکا و ژاپن بیشترین رشد را در زمینه بیوشیمی و فیزیک دارند و ایران بیشترین رشد را در زمینه علوم زیستی و کشاورزی دارد بنابراین این امر پیشرفت در زمینه علوم زیستی کشاورزی مقابل بیوشیمی و فیزیک کشورهای آمریکا و ژاپن باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: میانگین اسناد به ازای مقالات ایرانی در زمینه علوم زیستی در سایت سایمنگو از نظر کمی کم ولی از نظر کیفی بالا است.
رنجبر تصریح کرد: بر اساس آمارهای مشخص شده که 4782 مدرک در زمینه علوم زیستی ارائه شده که 76.5 درصد آن به صورت مقاله و 19 درصد همایش و 1.36 درصد به صورت سرمقاله ارائه شده است
وی اظهار داشت: همچنین آمارهای پایگاه اسکوپوس در بین سالهای 2005 تا 2010 نشان می دهد که از بین 431 نشریه، آمریکا 21.1، انگلیس 15.8 ، آلمان 5.1، هندوستان 7.19 ، ترکیه 4.35 ، از مجلات خود را در کشورهای خود به چاپ رسانده اند و این در حالی است که ایران با کمترین تعداد رقم 1.16 درصد از مقالات خود را در داخل کشور به چاپ رسانده است.
وی در ادامه به سهم تولیدات علوم زیستی کشور از تولیدات علوم زیستی جهانی اشاره کرد و گفت: به تفکیک سالها و آخرین آمار ثبت شده مقالات علمی تعداد مقالات علمی ایران در علوم زیستی به شرح زیر است:
سال تعداد مقالات
2005 4.5 درصد

2006 3.9 3.9
2007 5.5 5.5

2008 4.7 4.7
2009 6.64 6.64
2010 4.7 4.7

* نقشه جامع آموزش و پروهش علوم زیستی کشور راه حلی برای رشته علوم زیستی است
رنجبر در ادامه گفت: سهم تولیدات زیستی ما نسبت به تولیدات جهانی ما زیر یک درصد است تنها 33 درصد این تولیدات زیستی توسط آمریکا تولید می شود.
وی افزود: این ‌آمار و ارقام که در حوزه علوم زیستی ارائه شده نشان می دهد که وضعیت کشور ایران در زمینه علوم زیستی مناسب نبوده است و باید بسیار سریعتر از این حرکت کنیم.
وی اظهار داشت:  پیشنهاد بنده در جهت حل این مشکل تهیه نقشه جامع آموزش و پژوهش علوم زیستی کشور است که اگر وزارت علوم تحقیات و فناوری اجازه دهد باید تهیه شود و هم اکنون دانشگاه تربیت مدرس این آمادگی را دارد که دبیر خانه این نقشه جامع آموزش و پژوهش علوم زیستی کشور در این دانشگاه تشکیل شود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.