کیانی گفت: یکی از اقدامات بنیادین برای حل مسائل آب و محیط زیست خوزستان تدوین یک برنامه جامع نجات بخشی برای سامان دهی وضعیت محیط زیست است.

هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: صرفنظر از اهداف سیاسی و توجیهاتی که برخی نمایندگان برای این موضوع داشته و هنوز در اختیار افکار عمومی قرار نداده اند این نوع پیشنهادات آن هم از سوی کسانی که در خوزستان زندگی نمی‌کنند و اشرافی بر مسائل در هم تنیده و ظرفیت‌های خوزستان ندارند نه تنها دهن کجی به مردم خوزستان است بلکه به نوعی برای دستگاه‌های اجرایی زمینه فرافکنی و مسئولیت گریزی ایجاد خواهد نمود.

او افزود: مسائل محیط زیست خوزستان بسیار در هم تنیده و به همدیگر وابسته هستند که تنها نگاه یکپارچه به خوزستان می‌تواند برای این مسائل برنامه تدوین و اجرا نماید.

کیانی بیان کرد: اگر نماینده گان مدعی برای حل مسائل خوزستان هدفشان خدمت به مردم خوزستان است با ارائه طرح «تدوین سند امنیت آب استان خوزستان» حسن نیت خود را ثابت نمایند یا با طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو و پروژه‌های انتقال آب و سدسازی ثابت نمایند قصد شان یرطرف شدن مشکلات مردم خوزستان و ارائه برنامه به منظور مدیریت توسعه پایدار بر خوزستان است.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان اظهار داشت: کدام یک از این نمایندگانی که طرح را به مجلس ارائه نموده اند تا کنون نسبت به طرح‌های انتقال آب و سدسازی که خوزستان را به این روز رسانیده است نطق یا مخالفتی داشته اند؟ و آیا تاکنون برای تامین حقآبه تلاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان یک خط مکاتبه داشتند، یا حتی در سطح ملی چه کسی از این نمایندگان برنامه‌ای برای نجات رویشگاه زاگرس ارائه نموده اند که بیش از ۴۰ درصد منابع آب کشور را تولید می‌کند؟

این فعال و پژوهشگر محیط زیست ادامه داد: امروز خوزستان با مسائل متعدد محیط زیستی مواجه است و نمی‌شود این مسائل را بدون نگاه یکپارچه به خوزستان حل نمود بنابراین تنها راهکار نجات جلگه خوزستان و توقف آسیب‌های جدی که متوجه مردم خوزستان است، تدوین یک برنامه نجات بخشی محیط زیستی است که «طرح سند امنیت آب استان خوزستان» می‌تواند بخشی از این برنامه باشد.

هژیر کیانی گفت: شرایط محیط زیستی خوزستان برآیند نگاه بهره کشی ملی و بی برنامگی و سوء مدیریت‌های درون استانی است و به همین منظور و به سبب اینکه خوزستان از لحاظ تولیدات ملی یک استان ملی محسوب می‌شود، مسائل آن نیز باید با نگاه ملی دیده شود.

او تصریح کرد: یکی از اقدامات بنیادین برای حل مسائل آب و محیط زیست خوزستان تدوین یک برنامه جامع نجات بخشی برای سامان دهی وضعیت محیط زیست است که می‌تواند بسیاری از تخریب‌ها را متوقف و بخش مهمی از مسائل محیط زیستی که مردم به آن دست به گریبانند را حل نماید.

کیانی در خصوص «سند امنیت آب استان خوزستان» اظهار کرد: این مطالبه چندین ساله فعالان محیط زیست استان خوزستان است که با توجه به آنکه حدود یک سوم آب‌های کشور در استان خوزستان جاری است و همچنین بیش از یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت با توجیه اقتصادی مناسب و اهمیت بخش کشاورزی در استان خوزستان وجود دارند که به امنیت غذایی کشور کمک می‌نماید، اما همه ساله شاهد انتقال آب بین حوضه ای، حفر تونل برای انتقال آب، سدسازی‌های بی رویه و فاقد ارزیابی‌های محیط زیست بر مسیر رودخانه‌های استان خوزستان هستیم.

این فعال محیط زیست با اشاره به ایجاد تغییرات در بخش‌های مختلف محیط زیست استان و نیز پیامد‌های منفی آن‌ها اذعان داشت: بنابراین استان خوزستان برای پایداری توسعه متکی بر منابع آب، نیازمند اسناد بالادستی و سند راهبردی است و چنانچه برنامه ریزی در این زمینه صورت نگیرد بر مسائل و چالش‌های موجود آب استان افزوده خواهد شد.

او افزود: توجه به مسائل پدید آمده در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت ناصحیح بر منابع آب کشور، تدوین «سند امنیت آب استان خوزستان» یک ضرورت است، زیرا در این سند با تاکید بر اقتصاد و امنیت در بخش آب و برآورد نیاز‌های بخش کشاورزی، صنعت و آب شرب و نیز حقابه‌های محیط زیستی تالاب‌ها و رود‌ها که در سال‌های اخیر محدود شده است می‌توان بر پایداری منابع آبی مورد نیاز استان افزود تا با حفظ حیات رود‌های خوزستان این قلب تپنده برای بهره مندی همه‌ی ایرانیان پایدار بماند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.