رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص وضعیت جمعیت تا سال‌های آتی توضیح داد.

محمد جواد محمودی، رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نرخ جمعیت اظهار کرد: در محاسبه نرخ رشد جمعیت، نرخ زاد و ولد دارای اهمیت خاصی است.

او افزود: از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۴ در کشور موالید افزایش یافته است، اما پس از سال ۱۳۹۴ به علت خالی‌شدن توان درونی جمعیت، تعداد تولد‌ها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده است، به صورتی که در سال ۱۳۹۹ تعداد موالید کشور (یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد) نسبت به سال ۱۳۹۴ (یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد) با کاهش بیش از ۲۹ درصدی (کاهش بیش از ۴۵۰ هزار تولد) همراه بوده که این روند طی چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

محمودی تصریح کرد: تعداد تولد‌های سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸ نیز نشان‌دهنده کاهش تعداد تولد‌های حدود ۸۲ هزار نفری بوده و میزان موالید از حدود ۲۰ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۴ با کاهشی محسوس به ۱۳.۳ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۹ به کمترین حد خود در طی ۵۰ سال گذشته رسیده است.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باتوجه به کاهش تعداد تولد‌ها در سه ماهه اول سال جاری، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد جمعیت کمتر هم شود.

محمودی با بیان اینکه نرخ رشد طبیعی جمعیت با نرخ رشد جمعیت متفاوت است، تاکید کرد: در نرخ رشد جمعیت، نرخ مهاجرت نیز مورد محاسبه قرار می‌گیرد، اما در نرخ رشد طبیعی جمعیت، نرخ زاد و ولد و نرخ مرگ و میر محاسبه می‌شود. در سال ۱۳۹۸ نرخ رشد طبیعی جمعیت حدود ۰.۹۵ درصد بوده، اما سال ۹۹ این نرخ به ۰.۷۳ درصد رسیده است.

نرخ رشد طبیعی جمعیت به کمتر از یک درصد رسیده است

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مطابق برآورد‌های انجام شده بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان سال ۱۳۹۹ به حدود ۸۴ میلیون نفر رسیده و طبق نتایج سرشماری، نرخ رشد جمعیت از ۳.۲ درصد در سال ۱۳۶۵ به ۱.۲۹ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۱.۲۴درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. نرخ رشد طبیعی جمعیت در حال حاضر به کمتر از ۱ درصد (۰.۷۳ درصد) رسیده و گفتنی است که در سال‌های آینده با کاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت مواجه خواهیم بود. هر زمان نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کند، درصد جمعیت سالخورده‌ها زیاد و افراد در معرض کار کم می‌شوند.

محمودی درباره نرخ رشد جمعیت در آینده گفت: خارج از شرایط اقتصادی و شیوع کرونا، آنچه نرخ رشد جمعیت در آینده را تعیین می‌کند، به ساختار سنی جمعیت و متولدین دهه ۶۰ و بعد از آن بازمی‌گردد. در واقع، با گذشت زمان این افراد به سن ازدواج می‌رسند و ازدواج می‌کنند و صاحب فرزند می‌شوند؛ بنابراین زمانی که ازدواج به طور طبیعی کاهش می‌یابد، به تناسب آن، از میزان فرزندآوری هم کاسته می‌شود.

محمودی اضافه کرد: نتایج در مورد تحولات باروری نشان می‌دهد که در هر سه سناریو (پایین، متوسط و بالا) تا سال ۱۴۲۰ سطح باروری ایران به سطح جانشینی افزایش نخواهد یافت و پیش‌بینی تعداد و نرخ رشد جمعیت ایران (هزار نفر) براساس سه سناریو سازمان ملل بازنگری شده در سال ۲۰۱۷ در هر سه سناریو کاهشی خواهد بود. براساس نتایج پیش‌بینی‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ محمودی اعلام کرد که در سناریوی حد پایین در سال ۱۴۰۹ نرخ رشد جمعیت ایران به حدود صفر می‌رسد و بر مبنای سناریوی حد متوسط در سال ۱۴۲۹ نرخ رشد جمعیت ایران منفی می‌شود.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: تغییرات حجم جمعیت ایران بر اساس سناریو‌های سازمان ملل (بازنگری شده در سال ۲۰۱۷) نشان می‌دهد در صورت ادامه روند کنونی کاهش باروری، بر اساس سناریوی حد پایین، جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۰ به حدود ۸۲ میلیون نفر، در سال ۱۴۳۹ به حدود ۷۷.۶ میلیون نفر و تا سال ۱۴۷۹ به حدود ۴۲ میلیون نفر کاهش خواهد یافت. همچنین در صورت تحقق سناریوی حد متوسط، جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۰ به حدود ۹۳ میلیون نفر، سپس تا سال ۱۴۷۹ به حدود ۷۲ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهتر شدن وضعیت جمعیت

محمودی با اشاره به پیشنهاداتی در خصوص بهتر شدن وضعیت چمعیت طی سال‌های آتی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۰ ذیل نقشه مهندسی و فرهنگی کشور، در راهبرد‌های کلان سوم و چهارم، تحت عنوان سیاست‌های خانواده و سیاست‌های جمعیتی اقدامات ملی و راهبردی را برای افزایش فرزندآوری و حمایت از خانواده تصویب کرد که بر مبنای آن‌ها سیاست کلی جمعیت مجمع تشخیص تهیه و ابلاغ شد؛ این سیاست‌ها دارای ۱۴ بند است که بند اول سیاست کلی مجمع تشخیص مربوط به ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی ¬است. بند‌های دیگر آن نیز درخصوص سالمندی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و تربیت نسل صالح و کارآمد و حتی تعیین نهادی متولی برای پیگیری موضوعات جمعیتی است.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: طبق آخرین بررسی‌ها درصد تمام خانواده‌های دارای یک فرزند یا تک فرزند با یک روند صعودی به حدود ۱۹.۷ رسیده و ۱۳.۵ نیز فاقد فرزند بودند این در حالی است که با وجود شاخص‌های اقتصادی خاص در زندگی نسل‌های قدیمی‌تر فقط ۴.۵ درصد از آن خانواده‌ها تک‌فرزند بودند، ولی این میزان در نسل‌های جدیدتر به ۲۸.۷ درصد رسیده است. از یک زاویه دیگر ۷۷ درصد نسل‌های قدیمی‌تر حداقل دارای دو فرزند بود و هشتاد درصد نسل‌های جدیدتر حداکثر دارای دو فرزند یا یک فرزند هستند و یا فرزندی ندارند.

او ادامه داد: همچنین شاخص بعد خانوار با متوسط تعداد افراد در خانوار‌های کشور نیز با یک روند بلندمدت کاهشی به سرانه ۳.۳ نفر در هر خانواده در آخرین سرشماری رسیده که از کوچکتر شدن مستمر خانواده‌ها در کشور حکایت دارد.

نقش آموزش عالی در بهبود فرآیند جمعیت

محمودی درباره نقش آموزش عالی در بهبود فرآیند جمعیت گفت: در مواد 34، 35 و 36 طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که مراحل پایانی تصویب خود را سپری میکند این موارد دیده شده است. ماده ۳۴ وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوری مکلف به ايجاد، گسترش و تقويت رشته های تحصيلی متناسب با جايگاه و نقش خانواده و زن بر اساس فرهنگ اسلامی- ايرانی، از قبيل مديريت خانه و خانواده هستند.

او افزود: ماده ۳۵ – وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تمامی موسسات آموزش عالی کشور، مكلفند در راستای سیاست های كلی جمعیت و خانواده حداكثر یك سال پس از ابلاغ این قانون، در جهت ترویج و آگاهی بخشی نسبت به وجوه مثبت ازدواج به هنگام نیاز، آموزش مهارت های دوران ازدواج، فرزندآوری، آثار منفی کم فرزندی در خانواده و کاهش رشد جمعیت در جامعه، حرمت سقط جنین، نهادینه كردن هنجارهای صیانت از تحکیم خانواده، ایفای نقش های خانوادگی و مقابله با محتوای مغایر سیاست های جمعیتی، ضمن حذف محتوای آموزشی مخالف فرزندآوری، اقدامات و فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ویژه دانشجویان و کادر آموزشی و اداری مبتنی بر نقشه مهندسی فرهنگی كشور ذیل برنامه های سالانه خود را انجام دهند.

رئیسی کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ماده ۳۶ - وزارتخانه های علوم، تحقيقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشكی موظف اند با هماهنگی نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه ها نسبت به تاسيس مراكز مشاوره مبتنی بر سبك زندگی ايرانی- اسلامی در مراکز آموزش عالی اقدام کنند.

محمودی درباره علت کاهش فرزندآوری در ایران عنوان کرد: متولدین دهه ۶۰ از جرگه ازدواج و فرزندآوری در حال خارج شدن هستند و از این رو نرخ فرزندآوری کم شده است. در کنار آن، عواملی مانند دخالت دولت و تدوین قانون تنظیم خانواده، افزایش سقط جنین و شرایط اقتصادی و ساختار‌های فرهنگی و اجتماعی، افزایش مشارکت زنان، اشتغال زنان، تغییر نگرش ها و توسعه اقتصادی باعث شده که نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کند. اتفاقی که در کشور ما افتاده این است که شدت رشدِ کاهش جمعیت در ایران خیلی بالاتر بوده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
اول جلو گرانی بگیرید اگر تونستید یک جنس دو تا مغازه دار به یک قیمت دادن باشه هزار تا بچه مبارم دوم بیت المال مساوی بین همه تقسیم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
دهه شصتیم و نتونستم ازدواج کنم.به نظرم با مرگ ما دهه شصتیها همه مشکلات حل میشه .هم مشکلات ما و هم مشکلات بقیه جمعیت کشور.
Viet Nam
ناشناس
۰۰:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
وقتی هنوز ازدواج نکردیم چجوری بچه دار بشیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
هر چی مسولین میگن بر عکس میشه...اینم دروغه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
مهمترین شاخص موثر در نرخ رشد جمعیت ثبات اقتصادیه.
وضعیت اقتصادی و معیشت مردم درست بشه همه چی درست میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
رشد جمعیت برای چیمونه وقتی هیچ چی تو کشور نیست یا نمیشه خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
جوری میگن دهه شصتی دهه شصتی انگار بیچاره ها مال زمان دایناسورها هستن

چرا دارین به جوونای مردم استرس وارد میکنین
اگه عرضه حل مشکلاتشونو ندارین ناامیدشون نکنید

جوانان دهه شصتی همه شما جوان هستید تو خیلی از کشورهای جهان ، تازه بعد از چهل سالگی ازدواج میکنند

خدا بزرگه همه چی درست میشه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
سران نظام باید همگی سه ساعته محاکمه بشن
Israel
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
اگر از سه ساعت بیشتر شد چی؟ اومدیم و چهار ساعت شد.اونوخت چیکار کنیم؟وقت اضافه بگیریم؟!
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۴:۲۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر . با فاکتور تمامی حمله های روانی چه انتظاری داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
در سن 25 سالگی بر اثر استرس، نعوظ رو از دست دادم، چطور انتظار بچه آوردن داری
Israel
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
دوست عزیز برو دکتر الان اینقدر علم پیشرفت کرده که مشکلاتی مثل مشکل تو رو بلافاصله با دارو حل میکنن نگران نباش
Russian Federation
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
بیچاره دهه شصتی ها.هر چی کاسه کوزه هست سر این بندگان خدا میشکنن.بقیه نمیخوان بچه دار بشن بازهم دهه شصتی ها مقصرن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
بچه بیاریم که بدبخت تر بشیم. کار نداریم, نان شب نداریم, اب نداریم, برق نداریم, هزینه پوشک بچه نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
من هنوز به خدا امیدوارم که ازدواج کنم ومادر ۴ بچه بشم.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
چند سالته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
حتما بخونین خیلی قشنگ و دردناکه

(!) ﺳﻮﺩ ﺁﻣﺪ : ﺑﺮﮐﺖ ﺭﻓﺖ !

(!) ﻣﺎﻫﻮﺍﺭﻩ ﺁﻣﺪ : ﺣﺠﺎﺏ ﺭﻓﺖ !

(!) ﺗﻠﻔﻦ ﺁﻣﺪ: ﺻﻠﻪ ﺭﺣﻢ ﺭﻓﺖ!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
اگه همه شرایط رو در نظر بگیریم برای کاهش ازدواج و فرزند آوری اشتغال زنان در کلیه سازمان‌ها دولتی و غیر دولتی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
پیام منو کامل پخش کنید
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۳:۳۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
من خودم پدرم ۲ تا فرزندم دارم والا بلا شرایط خیلی سخته به خدا سخته. نکه فرزند دوست نداشته باشیم نه. نگران آینده بچه هامون هستیم با این وضع مدیریت کشور. یکی دو تا بچه رو میشه جمع کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دهه شصتی مظلوم
دهه شصتی پر از استرس
اینقدر بار رو دوش این دهه شصتی ها نزارید زودتر از جرگه خارجشون کنید لطفا
تحصیل
کار
سربازی
کنکور
مرگ
همش بدبختی
Iran (Islamic Republic of)
60
۲۲:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
توی مدرک وتخصص این گزارشگر با این عنوان نوشتنش، البته اگه داشته باشه! کجای گزارش گفته که دهه 60 از رده فرزند آوری خارج شده اند!؟
Germany
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من شهرستانیم بشدت از مسئولین نا امیدم
Germany
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بجاش اقا زاده ها که هفت نسلشون استخدام هستند نسلشون زیاد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
آقازاده ها اینقدر ثروت دارند که نیازی نیست برن مثل ما برای چندرغاز حقوق، کارمند بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آینده جوانان دهه شصتی را نابود کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با جسارت تمام جرگه خارج شدن رو میدانی و میگی ولی نمیگی تا حالا کجا بودی و لحظه ای هم تامل نمیکنی از سالها ی عمر نازنین بر باد رفته ی این هموطنان را و علت آنرا ! بعنوان یک ایرانی مسول با کدام مدیریت و تا کجا نقش آفرینی داشته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بنام خدا
با عرض سلام
خواهشمندم خواهران در حضور مرد نامحرم از جوراب ضخیم بجای جوراب نازک زنانه پانما در رنگ های مختلف استفاده نمایند
با تشکر
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
جوراب نازک زنانه پانما جوراب خیلی مسخره ای است پولتان را دور نریزید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
فاز شما چیه؟؟؟؟
پای همه‌ی موضوع ها،باید این پست رو بزاری؟؟
میخوای کار فرهنگی کنی؟؟؟یه شیوه ی قشنگ پیدا کن....
الان چند وقته شما همین متن رو کپی میکنی.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
شما که قدرت برخورد و مدیریت ، مدیر یک دبستان برای نگرفتن شهریه زور کمک به مدرسه را ندارید حرف از مدیریت می زنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
کدامیک از مسئولین همانند مردم و بین مردم زندگی و رفت و آمد میکنند و خرید میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من کارگر دهه هفتادی با سه میلیون اداره کار که باید ۲ میلیونشو بدم به کرایه خونه بقیشو هم بدم به پول آب و برق و گاز تو خرج خودم موندم چطوری میتونم زن بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خدا گفته خودش جور میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
ساکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
یعنی آخر کارشناسی هستیم . عزیزان همه نظرات شما را مشاهده کردم و در نهایت به این به این رسیدم مشکل ما مردم ایران فقط و فقط پول است . پولللللللللللللللللل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
يعني مدريت غلط رو نديدي ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
ناباروری را بدونه پرداخت هزینه درمان کنید تا بچه بیاریم به خدا نازای تو ایران خیلی زیاد شده هزینه درمان برای ناباروری خیلی زیاده مردم ندارن به خدا من خودم آرزوی داشتن بچه دار، ولی پول ندارم دولت هزینه های ناباروری پر داخت کند تا بچه بیاریم دیگه پیر شدیم آرزو به دل ماندیم حلال نمی کنم تمام پزشکانی که بیماران نابارور را ناامید نیمه در مان به حال خود رها کردند اح مادران بی فرزند دامن گیرش بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
تو که پول درمان ناباروریتم نداری چطور میخوای خرج بچه بدی و اینده شو تامین کنی که عقده به دلش نمونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
درد نازایی نکشیدی که این جواب رو میدی....
ان شاءالله خدا به هرکسی که لایقه بچه بده
Poland
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
حدودا ۱۰ سالی میشه صداسیما و رسانه های گروهی و مسئولین حرف از بچه و تولد و کاهش جمعیت میزنن.تعارف نداریم که .دلشون بحال ما نسوخته واسه اقازاده ها و ادامه زندگی مرفه و بی نظیرشون سرباز میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آقا این بی تدبیری مسئولین به کنار که حرفی توش نیست این پسرای دهه شصتی و خانواده هاشون هم بی تدبیر و بیفکر بودن! وقت ازدواج کردن هم رفتن دختربچه های دهه هفتادی هشتادی گرفتن.اینا هم که تا چشم باز میکنن آماده ازدواجن!!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۵۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با این سبک زندگی که در کشور ما مسئولین درست کردن همان بهتر که دیگر کسی بدنیا نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با پیشرفت علمی امروز سن فرزندآوری تا پیری هم هست خود این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بیچاره دهه 60
بیکار و بدون ازدواج و بدون نسل و ...
سوختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
نفرین بر مسببینش که دهه شصتی ها این جوری بیچاره شدند .
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۴:۴۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
افزایش جمعیت جوان راهی است به سوی توسعه پایدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
عیبی نداره فقط جمعیت آقازاده زیاد بشه مهم اونا هستند اونا باید زندگی کنن. ما بیچاره ها رو چه به زندگی. چه به ازدواج. چه به زاد و ولد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
این برادر زلزله ای که قرار است در تهران و اطراف آن با تلفات چند میلیونی اتفاق بیافتد را در نظر نگرفتند و جمعیت ۷۰ سال دیگه رو بدون احتمال زلزله بیان کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
شخصا اگه دست خودم بود هیچ وقت به دنیا نمیامدم چون درآن جزء فقر وتبعیض وبی عدالتی چیزی ندیدم که برسد یک کس دیگر بدنیا بیاوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من هم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
کاملاً موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۳:۳۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
هر چه بلا بود بر سر دهه شصتی آمد آنهائی که حرف از افزایش جمعیت میزنند برای بهبود وضع اقتصادی چه کاری کرده اند قیمت خودرو چند صد برابر شد در حالی که حقوق کارگر و کارمند به اندازه پشیزی اضافه شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
متولد ۷۰ سی ساله شد خدااااا بیدار شید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
کاش مشکل فقط این بود.من ساکن بروجرد هستم.برای اجاره هرجا که میرفتم صابخانه میپرسید بچه داری یانه؟میگفتم نه قبول میکردن.خداروشکر بچه ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
اقتصاد ایران رو نابودکردید،از ازدواج وفرزند آوری صحبت می کنید؟!تازه این اولشه ازاین بدترهم خواهدشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
مقصر خود مردمن که ایمانشون کم شده خدا تو قران گفته به اینا توجه نکنید خودش جور میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آیا بچه هاش عبرت نگرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
۱۶:۵۸اگر می خواست جور کنه برای پدرومادرهای ماجورمی کرد که این همه مشکلات مالی نداشته باشند به خدا حواله نکن اگر قرار است خدا بدهد مسئولان چرا حقوق می گیرند کنار بروند تااز خدا شکایت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۳۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
سلام یه دهه شصتی هستم مثلا درس خوندیم خرج کردیم تا نوی این کشور برای خودمون یه کسی باشیم و به یه استقلال مالی برسیم خب در نهایت یه جوان اول از همه شغل واسش مهمه ک بعد از طریق همین شغل به خونه و مسکن برسه بعد هم یه پرنسس قشنگ رو واسه خودش پیدا کنه و تشکیل خانواده بده و در نهایت با توجه به نرخ تورم اقدام به بچه آوری کنه. خب الان این صورت کلی نقشه یه جوان تحصیلکرده هست ک هم نیازهای مادیش هم عاطفی و هم مالیش برطرف میشه. اینا رو ما میدونیم ولی کو شغل ؟ کو منبع درآمد پایدار؟ کو حمایت دولت از مسکن ارزان؟ و مهمتر از همه اون دهه چهل و پنجاه ک تا الان اگه کمرشون زیر فشار فقر و توروم خرد نشده م بعید میدونم اونا هم تو خرج و دخل خونوادشون موندن به قول یکی از دوستان جمعیتی ک میتونن زاد آوری داشته باشند دوروبر 40میلیون نفر هستند . الانم ک خط فقر رسیده زیر 10 میلیون تومان یعنی پنجاه درصد جمعیت ایران الان فقیر هستند . کم کم باید بریم توی کمیته امداد و بهزیستی پرونده تشکیل بدیم. از ما دهه شصتیا دیگه گذشت حالا این سیاست های جمعیتی رو برشور کنید واسه دهه هفتادیا و هشتادیا شاید تغییری توی میزان موالید پیش بیاد ک فک نکنم با این اوضاع اونا هم جرات ازدواج داشته باشند چون بستر و از پایه خراب کردید. همین الان بیان و هزینه خرید زمین واسه ساخت مسکن رو نمایندگان مجلس واسه کسانی ک میخان مسکن مهر ثیت نام کنند تصویب کنند و هیچ هزینه ای رو بابت خرید زمین در نظر نگیرند این همه زمین بایر در اختیار محیط زیست و منابع طبیعی هست. از کوچکترین حقوق و مزایا برخوردار نیستیم لطفا صورت مساله رو پاک نکنید حق مردم و جونهای این مملکت این نیست.
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۲:۲۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
از سال 1374 به بعد با طرحی که دکتر مرندی بعنوان وزیر بهداشت دنبال می کرد و از سازمان های بین المللی جایزه نیز گرفت تعداد کثیری از خانم ها و اقایان ایرانی عقیم شدند.
Viet Nam
ناشناس
۰۱:۰۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
این چرت و پرت ها رو از کجا درمیارین؟ من متولد ۷۰ هستم . عقیم هم نیستن ولی هنوز ازدواج نکردم که اصلا بخوام بچه دار بشم. سال ۷۴ متولدین ۶۰ حداکثر ۱۴ ساله بودن . اگه کسی هم عقیم شد تازه بعد چند تا بچه متولد ساله های پنجاه و قبلش بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
وقتی یک مشت احمق با مدرک حوزه میشن مسوول که فکر میکنن در ۱۴۰۰ سال پیش دارن زندگی میکنن وضع کشور بدتر از این خواهد شد۰
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه
۱۳:۴۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
اون احمقی که شما مدنظرت است انگلیس درس خوانده... حماقتش را از انگلیس ها به ارث برده نه از حوزه.... اون یکی دیگه که شاید مدنظرت باشد که شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را روی علم برد و اجرایی کرد اون هم از بهداشت جهانی فرمان گرفت و علی رغم مخالفت برخی علما و ولی فقیه به صورت ضمنی باز هم پای اجرای کاهش نسل ایستاد پس این هم با حوزه در این زمینه کاری نداشت....
انسان باید اینقدر به خودش مسلط باشد که حتی وقتی عصبانی است از دایره تقوا خارج نشود و بی مهابا به کسی توهین نکند و تهمت نزند انسان براساس واقعیات و شواهد باید صحبت کند نه روی هوا و بی پایه و اساس
Iran (Islamic Republic of)
سوگل
۱۴:۳۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
نظر مرضیه خانم کاملاً درسته.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد کرمی
۱۴:۳۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
زدی تو خال داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
برو آمریکا تا پلیس راهنمایی و رانندگی اش وقتی گواهینامه ات را داری درمی آوری با گلوله تفنگ توی خیابان بکشدت... بعد هم برای اعتراض بروی کنگره با تفنگ مثل اشلی بابیت نقش زمین کندت و بکشدت... مشکلی نیست گذرنامه و ویزا هم می خواهی بگو برایت جور می کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
چه عجب يه باسوادم اينجا پيدا شد!!
ايول ناشناس ١٢.١٥
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
ناشناس ۱۲:۱۵
اگر تو مسئول بودی کشور هم از این بدتر میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
باسلام
با ۸۴میلیون جمعیت مشکل کمبود آب، برق، شغل و رفاه و ... هست. وای به حال روزی که جمعیت بیشتر بشه.
الان بچه‌دار شدن خیانت به خود بچه‌ هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
اول اینکه کرونا برای کنترل جمعیت هست حالا میگن فرزند آوری کم‌شده
درسته سالمند زیاد هست و حقوق بیمه دارن کرونا کنترل شده برای کل دنیا هست برای کم شدن جمعیت سالمند و پیر البته کسایی که بیماری دارن و هزینه رودست دولت‌ها گذاشتن هم مثل سالمندان
دوم و سوم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
نسل سوخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
همه چیز به منافع مربوط میشود ، بچه برای مردم منفعت ندارد هزینه دارد ، اگر کاری کردید که فرزند برای خانواده منفعت را باشد ، افراد دنبال درست کردن بچه می روند ، در قدیم بچه زیاد می آوردند چون فرزند برایشان منافع داشت پسرها در مزرعه کار می کردند و زمین بیشتری را در اختیار می گرفتند ، دخترها در خانه قالی می بافتند ، لذا فرزند برای والدین سود داشت ، امروز فرزند یعنی هزینه و هر روز هم یک چیزی می خواهند اگر ندهی هم ، فحش تحویل می گیری،این دوره فرزند آوری مساوی رنج است ، و لذت ندارد یا لذت آن کمتر از رنج آن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خیلی فکر مردم ایران هستید ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خودت هستی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
به فلسطینی‌ها اقامت بدین هم مشکل شما حل میشه هم مشکل بی هویتی و بی خانمانی اونها
Iran (Islamic Republic of)
Kamkam
۲۰:۲۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
خوبی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من به شخصه خیلی بچه دوست دارم و قصد داستم 5 تا بچه داشته باشم ولی وقتی قراره بچهام هیزم های این مسئولان بشن منصرف شدم.
خود مسئولین دست به کار شن دوتا سه تا زن بگیرن سالی 3 تا بچه بیارن 10 سال هم میشه 30تا بچه
اگه نیم ملیون مسئول داشته باشیم میشه حدودا 15 ملیون آدم در ده سال خوبه دیگه
حذف نکنی yj
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
تو اخبار سه سال پیش نشون میداد تو یک انباری پوشک بچه ها رو که احتکار کرده بودند قیمت قبلی رو پاک میکردند و قیمت جدید را به دو برابر ، روش حک میکردند چند کارگر افغانی هم برای این کار آورده بودند . یادم اومد سال 78 به اصفهان مسافرت رفنه بودم تن ماهی چابهار اون موقع 4000 ریال بود قیمتش رو پاک کرده بودند با رنگ دیگه (آبی رنگ ) روش حک شده بود 7500 ریال . اصفهانیها بیست سال جلوتر از بقیه هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
اصفهانِست دیگه و نصف جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
60 ها که از رده خارج شدن.
حداقل ما 70 هارو دریابید تا دیر نشده
شما کارگر و مستخدم برا بچهاتون نمیخواید.
یه خورده به فکر بچه های خودتون باشید حداقل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
ناباروری هم بین زوجین خیلی زیاد شده و هزینه های سرسام آور درمان ناباروری رو خیلی هاشون ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
کسی که حتی هزینه درمان خودش رو نداره چطور میخواد واسه بچه ش خرج کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
استدلال تون درست نیست....
هر آدمی به طور فطری دوست داره بچه دار بشه...
هزینه درمان،سرسام آوره...یه قرون دورتر که نیست.....
الهی دامنگیرتون نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
فکر کردم یه لحظه زیر ساختها قراره درست بشه و استخدام و امنیت شغلی و مسکن جوانان و... . خدارو شکر پس آیندگان نفس راحت میکشن چون نقش اصلی رو سپردن به دو تا شورا که هیچ هیچ ربطی به موضوع افزایش جمعیت نداره. حرف مردمو بشنوید کمتر کارشناسی کنید، کاهش جمعیت دلیلش فقط نگرانی به حق پدر و مادره برای آینده فرزند چون خودشون وسط گرفتاری های شدید مالی هستن نمیخوان یکی دیگه بدبخت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
وقتی که کار و درامد و خونه دهه شصتی براش فراهم نکردین، باید هم از فرصت فرزند آوری در بیان دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خدا گفته خودش جور میکنه
Viet Nam
ناشناس
۰۱:۰۳ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
خدا عقل نداده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
تا زمانی که گرانی ها و تورم مدیریت نشه ازین بتر هم میشه ی نون لواش که شده 500 تومن مگه نون وای نون رایگان میده ب مردم قیمت ها رو مدیریت کنید بعد منتظر این باشید که مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خدا گفته خودش جور میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
این بیسواد و مدیر روحانی در اخرین روز های کارش هم مشغول پمپاژ ناامیدی به نسل جوان کشور است که دهه شصت نا بارور شده و بجای تزریق امید ناامیدی به چند میلیون نفر تزریق میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
متولدین ۶۰ یکی از بدترین نسلهای تاریخ ایران بودند نسلی سوخته و بیچاره هم از نظر َشغلی هم در ازدواج واقعا دهه شصتی ها به نسل سوخته ایران تبدیل شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
سربازی
Iran (Islamic Republic of)
سلطان
۱۱:۲۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
مرگ بر مسئولین بی فکر ،فقط توانایی حرف مفت زدن دارن ،لعنت خدا بر شما ،مرد عمل حاج قاسم وبس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
انقدر توی کشور پر از فساد هست که ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
مشکل فقط پول نیست به نظرم توقع زوجین از همدیگر خیلی بالاست . قدیمیا ساده زندگی میکردند و آرامش داشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
نون خوردن الان قسطی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
کشوری که مسئولینش به فکر مردم نباشن و بی عدالتی باشه یک میلیون جمعیت هم زیاده ، چون همون یه میلیون نفر هم با خاک سیاه میشینن
آقایون مسئول فعلا خوش باشین اون دنیا ۸۴ میلیون نفر یقه تون رو میگیرن مخصوصا دهه ۶۰ ای های بدبخت
تو جهنم یه جایی هست که گناهش معادل گناه ۸۴ میلیون نفره و اونجا جای شماست
راستی چه خبر از پسر جناب مخبر؟ خسته که نیستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خود مردم به خاطر کنسرت و امثالش اینا رو اوردن پس ساکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
باید خدمتتون عرض کنم با شرایطی که در سطح جمعه حاکمه نه تنها دهه شصتی ها بلکه همه دها چه بخوان چه نخوان از جرگه فرزند آوری خارج شدن مگه مردم دیوونه هستن یکی دیگه رو هم بد بخت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خودم چها تا شو دارم که از فرزند اوری افتاده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
نمیخواد سازمان ملل بگه مگه خودمون نمیدنیم از فرزند اوردی افتاده ایم بعدام با این وضعیت تورم گرانی ها کمر همه خشک شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خیالتون راحت! از جرگه کار و اشتغال و زندگی وازداوجم خارج شدن! کلا رد دادن زندگیه رو!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
حالا که همه مردم دارن با بیماری کرونا میمیرن تا الان میلیون ها نفر مردن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
تکلیف مهریه و زندان و زنان کاسب را روشن کنید جوانان جرأت میکنند ازدواج کنند. بعد از حل این معضل اصلی تمرکز کنید و طرحهای تشویقی برای فرزند آوری. به جای حل مشکل ریشه ای فقط به دنبال ارائه طرح برای گرفتن بودجه و رزومه و مسکن موقت هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من از تولد خودم هم پشیمانم تا چه برسد به فرزند آوری. با این مملکت گل و بلبل که درست کردید چرا باید یک آدم بدبخت به جمعیت اضافه کنیم؟ تحصیل، شغل، رفاه.... میشه بگید به چی دل خوش کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بچه نیاری وقتی پیر شدی از الانم پشیمون تر میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
از زندگی متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بزار این دهن بسته باشه مرد مومن ما ایرانی زندگیمون مثل ماره صبح تا شب میخزیم یه لقمه بخوریم دوباره میخزیم برا لقمه بعدی که فقط نمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
برای داشتن هوای سالم یرای تنفس، محیط زیست پاکیزه، ترافیک آرام،
تغذیه سالم و زندکی مناسب، جمعیت شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، مشهد، تبریزو شیراز باید یه یک چهارم کاهش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
شرایط فرهنگی پیچیده و مشکلات اقتصادی
کجا مرد سالاری مرد بدبختی مردخارج خانه کار کنه
برابری زن مرد کجاست
داخل خانه کارکنه
هرجا به نفعش زن غربی میشند هر جا به نفشون مسلمان میشند مثل مهریه و هزاران الان دقیقا فرهنگ دوگانه هست
چرا ازدواج با این همه خرج چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دهه شصتی هستم و مجرد.خدا رو شکر ان شاالله روزبروز جمعیت کاهش پیدا کنه تا بلکه حد اقل آیندگان یه نفس راحت بکشن.ما که زندگی ندیدیم و من بشخصه بچه نمی خام داشته باشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
از آمار و عدد و قانون مانده بر روی کاغذ خسته شده ام. امان از بی تدبیری و ناکارآمدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
مشکل اصلی هزینه ها و درآمد پایینه. کی بدش میاد چند تا بچه داشته باشه. مشکل فقط پوله
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۰:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آنقدربی تدبیربودن وزیاده خواه حالادرست کنیدتاصدسال دیگه هم برنامه ای نخواهیدداشت برای رشدجمعیت
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۰:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
حالا این تازه اولشه ، بازم نرخ زاد و ولد از اینم کمتر میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
از خدا میخوهم آه ما دهه شصتیا زندگی مسئولین بی عرضه رو نابود کنه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آقای رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی چرا می گی خارج شدن ؟ شجاعت داشته باش و بگو از جرگه فرزند آوری خارجشون کردیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
این خیانتکاران همدست روحانی را باید اعدام کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
یه جمله مینوشتی و تمام نقش پوللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
حیف کاش زودتر ایران ۴۲ میلیونی رو میدیدم خلوت و هوای پاک و جنگل های تمیز و شهرهای بدون ترافیک و آپارتمان های خالی از سکنه که تخریب میشن و به جاش خونه های ویلایی ساخته میشه درست مثل ۳۰ سال قبل...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
مثل 50 سال قبل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
وقتی بچه ای متولد نشه کسی هم نخواهد بود که اون ویلا ها رو بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آقا من دهه شصتی هستم ازدواج نکردم چرا چون نمیشه واقعا مسئولین صورت مسئله رو پاک نکنن ازما که گذشت فکر بقیه جوونها باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من دهه سی هستم ازدواج نکردم تو دهه شصتی هستی عجله نکن .
Germany
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آینده و نسل بعدی ما نابود شد
کورنا جنگ اقتصادی لجبازی و بی خردی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
کرنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
روحانی میگفت : تقصیر دولت قبلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بله! متولیدن دهه شصت اغلب مجرد از جرگه فرزندآوری خارج شدند. دهه شصتی‌ها رو به خاک سیاه نشوندن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
شما فقط یک کار کنید دست آقا زاده ها دلالان سود جویان را از بازار پوشک بهداشتی شیر خشک دارو حذف کنید در کل اگر عدالت تو ایران باشد همه چیز خوب میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
تو اخبار سه سال پیش نشون میداد تو یک انباری پوشک بچه ها رو که احتکار کرده بودند قیمت قبلی رو پاک میکردند و قیمت جدید را به دو برابر ، روش حک میکردند چند کارگر افغانی هم برای این کار آورده بودند . یادم اومد سال 78 به اصفهان مسافرت رفنه بودم تن ماهی چابهار اون موقع 4000 ریال بود قیمتش رو پاک کرده بودند با رنگ دیگه (آبی رنگ ) روش حک شده بود 7500 ریال . اصفهانیها بیست سال جلوتر از بقیه هستند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
همین میزان موالید هم از سرتون زیادیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
چرا نظر منو نمیزاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دلار امروز ۲۷۵۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
به متولیدین دهه 60 خیلی ظلم شد، مسؤلین نظام جوابگو باشند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
امیدوارم جمعیت به زودی به ده میلیون برسد تاان ها واقعا زندگی کنند ما که زندگی نکردیم وزحرکشیدیم
Iran (Islamic Republic of)
_
۰۹:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
این قانون هایی ک میزارین رو خیلی دوست دارم. حیف پول هایی ک ب شما میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خدارو شکر
United States of America
علی
۰۹:۴۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
یک جمله از شرایط وخیم اقتصادی جوانان و شرایط افتضاح کار برای جوانان دهه 60 بیان نکردن. تا شرایط اقتصادی اینطور باشه هیچ چیزی در مورد جمعیت تغییر نخواهد کرد.بلکه روز به روز باید شاهد کاهش جمعیت باشید. به جوانان دهه 60 ظلم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آره واقعا!!! وزیر یه پا لب گور دولت روحانی بهمون گفت معضل!!! حالا با چه رویی اسم دهه شصتیا رو میبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
کلا هر چی میخان امتحان کن رو دهه ۶۰ هست حالا رو دهه ۶۰ هم حساب نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خارج نشدن با مدیریت غلطتون ، خارجشون کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
علت فرزند اوری وطلاق چند چیز است والا واساسی ترین چیز اقتصاد نبود کار وشغل درست برای جوانان .و زنان که شاغل هستند باید زن در خانه باشد نه در ادارات و... زن شاعل دکتر دنانپزشک برای زنان مامایی وکادر پرستار اشکال ندارد ...اما منشی کارمند بانک اداره بیمه وهزاران دیگر که کار را از مردان وجوانان پسر گرفته اند درست نیست وموجب فساد در جامعه شده است .همه اینها سیاست غلت دولتها در این ۴۰ ساله بوده وهست .وباید فرهنگ زن وشوهری هم بر روی مردم وجوانان کارشود .وهمین طور طلاق ومهریه های سنگین که با سکه و..‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
به همه این کارشناس نماها متوهم بگید خودشون رو خسته نکنن. همش بر میگرده به شرایط اقتصادی.بیخود آسمون و ریشمون نبافن. ما خودمون بعد ۲۰ سال کار کردن با تم فرزندی در تأمین پول اجاره خونه موندیم بعد فرزند بیاریم. به امید واهی آینده . تا وقتی که حکومت و دولت متوهم داریم و خود را تافته ی جدا بافته از باقی کره زمین میدانیم داستان همین است برادر
۱۲
آخرین اخبار