حاج کاظمی گفت: ۱۱ ناظر شرعی و ۴۰ ناظر بهداشتی بر نحوه ذبح دام در استان زنجان نظارت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، حاج‌کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در خصوص ذبح دام نیابتی، گفت: امسال نیز همانند سال گذشته، ذبح دام به‌صورت نیابتی انجام می‌شود و افراد برای ادای نذر خود، هزینه خرید دام را به هیئت امنای حسینیه اعظم و زیبنیه اعظم اهداء کرده و ذبح دام در مکان‌هایی که با هماهنگی شهرداری و هیئت امنای مساجد مشخص شده است انجام می‌شود.

او افزود: برخی از افراد اصرار دارند که حتما ذبح دام نزدیک حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان انجام شود که این امر با حضور ناظران شرعی و بهداشتی و با رعایت اصول بهداشتی انجام شده و پس از جمع‌آوری، لاشه ها به کشتارگاه منتقل می‌شوند.

حاج کاظمی در رابطه با حضور ناظران شرعی و بهداشتی بر نحوه ذبح دام، گفت: ۱۱ ناظر شرعی، ۴۰ ناظر بهداشتی در قالب ۲۰ اکیپ ثابت و سیار از ساعت ۸ صبح در زنجان و شهر‌های تابعه مشغول نظارت بر نحوه شرعی و بهداشتی ذبح دام هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در رابطه با افرادی که در خانه اقدام به قربانی دام می‌کنند، گفت: این افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام بایستی حتما در هنگام ذبح دام از دستکش، چکمه و ماسک استفاده کرده و  برای جلوگیری از ورود خون‌آبه به جوی شهر، ذبح دام را نزدیک چاه انجام دهند.

حاج‌کاظمی ادامه داد: زمانی که دام در خیابان ذبح می شود با توجه به اینکه شکم و روده بلافاصله خارج نمی‌شود، میکروب‌های موجود در آن تا زمانی که دام ذبح شده به کشتارگاه منتقل شود، جذب گوشت شده و باعث می‌شود گوشت کیفیت لازم را نداشته باشد.

او افزود: ذبح‌کنندگان دام باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام اعم از تب کریمه کنگو و سیاه زخم  از تماس مستقیم با دام جلوگیری کنند.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.